O serie de forțe politice din UE încearcă să amâne data-țintă, pe fondul apelurilor unor producători auto care asistă, de doi ani, la scăderi ale vânzărilor de vehicule electrice.
Tehnologia pentru vehicule electrice are cel mai mult de suferit
Producătorii auto care au investit cel mai mult într-o trecere rapidă la tehnologia vehiculelor electrice se confruntă acum cu un mediu de vânzări diferit, după o perioadă de câștiguri, la începutul pandemiei, arată o analiză publicată de Autoweek.
Producătorii auto care au investit cel mai mult într-o trecere rapidă la tehnologia EV se confruntă acum cu un mediu de vânzări diferit, după o perioadă de câștiguri, la începutul pandemiei.
Planurile Uniunii Europene de a elimina treptat vânzarea de mașini și camioane cu ardere internă provoacă scepticism în rândul unor grupuri industriale și producători de automobile. În paralel, alți producători auto îndeamnă blocul să păstreze data-țintă planificată.
Scepticism alimentat de scăderea vânzărilor de mașini electrice
Cronologia în sine a fost adoptată de membrii Parlamentului European în martie 2023 și prevede o eliminare treptată a noilor mașini și camioane ușoare pe benzină și diesel.
Scăderea cererii de vehicule electrice a alimentat și mai mult scepticismul politicienilor și producătorilor de automobile, deopotrivă.
În 2020, un număr de producători de automobile s-au luptat pentru a adopta obiective ambițioase de vânzări doar pentru vehicule electrice, în ceea ce era văzut ca un viitor inevitabil, care se apropia rapid.
Acum, în 2024, viitorul EV pare destul de incert, iar grupurile industriale formate din companii care au cheltuit sume considerabile pe tehnologia vehiculelor electrice încearcă să convingă UE să renunțe la ținta stabililită – 2035.
Întrucât rata vânzărilor de vehicule electrice în prima jumătate a anului 2024 a atins doar 12,5% în Europa, temerile lor sunt ușor de înțeles.
„Mulți au investit masiv pentru a face din acest angajament imperativ față de climă o realitate”, a declarat un grup de 50 de companii unite sub numele „Industry for 2035”, care include Volvo, Rivian, Maesrk, Uber și altele.
Volvo a făcut deja un pas înapoi, iar sondajele arată că oamenii nu vor renunța la mașinile pe benzină
Luna trecută, Volvo a renunțat la obiectivul privind vânzări 100% vehicule electrice până în 2030.
„Standardele UE privind emisiile de CO2 pentru mașini și autoutilitare oferă o direcție clară, care permite companiilor să se concentreze pe realizarea transformării necesare”, a precizat compania.
Între timp, cel mai mare partid din Parlamentul European, PPE, încearcă de ceva timp să slăbească interdicția.
Regatul Unit nu mai face parte din UE, dar țara a avut un calendar similar pentru 2030, ulterior stabilit pentru 2035 de fostul prim-ministru Rishi Sunak.
Dar chiar și cronologia anului 2035 atrage scepticismul șoferilor din Marea Britanie.
Un studiu recent al grupului de combustibili alternativi Sustain, care a chestionat 2000 de britanici, a arătat că 52% cred că obiectivul pentru 2035 nu va fi atins. 59% dintre cei chestionați au spus că intenționează să-și păstreze propriul vehicul pe benzină sau diesel cât mai mult timp posibil; 50% au spus că impactul asupra mediului al casarii unei mașini funcționale ar fi prea mare.
„Fie că respectăm sau nu termenul limită pentru vânzările de mașini și autoutilitare noi, un lucru este cert: vom avea vehicule ICE pe drumurile noastre în anii următori”, a declarat David Richardson de la Sustain.
„Avem nevoie de o strategie care să abordeze acest lucru. Este important să subliniem că problema nu sunt ICE-urile, ci combustibilul fosil pe care îl punem în ele”, a subliniat acesta.
Ținta planificată pentru 2035 a atras și mai mult scepticism în ultimul an, în fața încetinirii cererii de vehicule electrice.
Pericolul vine din China
CEO-ul BMW, Oliver Zipse, a declarat recent pentru Reuters că anularea obiectivului pentru 2035 ar reduce dependența producătorilor auto de bateriile din China – un subiect care a devenit tot mai sensibil, pe măsură ce mărcile chineze de vehicule electrice au făcut incursiuni în Europa.
Problema vehiculelor electrice chineze, niciodată considerată o amenințare la adresa cotei de piață a mărcilor europene, a devenit acută din punct de vedere politic, pe măsură ce se profilează tarife mai mari.
În urmă cu un deceniu, unii directori de producători auto din Europa au prezis că rata de adoptare a vehiculelor electrice ar putea atinge efectiv un anumit platou, atingând 20% sau 30% cotă de piață.
De asemenea, au anticipat rate de adoptare a vehiculelor electrice foarte diferite în unele țări UE în comparație cu altele, ceea ce cu siguranță se întâmplă astăzi în Norvegia și Polonia.
Pe măsură ce 2025 se apropie, rămâne de văzut dacă rata de adoptare a vehiculelor electrice în UE poate reveni, în următorii cinci ani, atingând probabil un punct în care aproape 50% din vânzările de vehicule de consum ar putea fi electrice sau cu hidrogen.
Dacă acest lucru s-ar întâmpla, s-ar putea ca obiectivul pentru 2035, de vânzări 100% vehicule electrice, să fie mai realizabil decât în prezent, conchide publicația.