Deși interzicerea telefoanelor mobile în școli este menită să îmbunătățească concentrarea elevilor și să reducă dependența de tehnologie, rămân multe întrebări legate de implementarea practică a acestei măsuri. Care sunt principalele obstacole în calea aplicării cu succes a măsurii?
Probleme privind interzicerea telefoanelor mobile în școli
Începând cu anul școlar curent, folosirea telefoanelor mobile în școlile din România devine un subiect fierbinte, după ce au fost semnalate probleme legate de implementarea acestei măsuri.
În timp ce oficialii din Educație oferă informații contradictorii, directorii de școli atrag atenția asupra dificultăților practice pe care le întâmpină în gestionarea acestei interdicții.
Deși folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor era deja interzisă prin regulament, dezbaterile actuale se concentrează pe interzicerea telefoanelor și în pauze. Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat la începutul lunii septembrie că fiecare școală poate decide în regulament dacă impune interdicția pe toată durata programului.
În contrast, secretarul de stat Florin Lixandru a precizat că telefoanele nu vor putea fi utilizate deloc pe parcursul zilei, descriind această măsură ca o noutate pentru anul școlar în curs.
Probleme practice semnalate de directori
Directorii de școli au subliniat lipsa unor soluții logistice clare pentru implementarea măsurii privind interzicerea telefoanelor mobile. De exemplu, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I.L. Caragiale”, a declarat pentru Digi24 că este imposibil pentru școli mari să gestioneze eficient procesul de colectare și returnare a telefoanelor în fiecare pauză.
În școli cu un număr mare de elevi, cum ar fi cele cu peste 1.300 de elevi, această procedură ar consuma timp prețios din ziua școlară.
„Școlile și mai ales liceele cu număr mare de elevi, nu văd cum ar putea în câteva minute, să socotim un pic – 1.300 de elevi, tot durează un minut și jumătate de fiecare (n.r. Să lase telefoanele în locuri special amenajate și să le ia înapoi în pauze). Când se va vota o Lege că e interzis, nu vor mai veni deloc cu telefonul”, a comentat Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I.L. Caragiale”.
Modele aplicate în alte țări europene
În contrast, alte țări europene au găsit metode eficiente pentru a restricționa accesul la telefoane în școli. În Norvegia, de exemplu, a fost implementat sistemul numit „hotelul mobilelor”, prin care telefoanele elevilor sunt depozitate într-un dulap securizat la începutul orelor.
Profesorii au acces la acest dulap doar în anumite circumstanțe, iar elevii își pot recupera telefoanele doar la finalul zilei. Măsura, introdusă de ministrul norvegian al Educației, este aplicată în majoritatea școlilor din această țară.
Ungaria a adoptat o politică mai strictă, unde telefoanele sunt colectate la începutul zilei școlare, iar în Franța, peste 200 de școli cer elevilor să își depoziteze telefoanele în dulapuri special amenajate. Italia aplică măsura treptat, interzicând telefoanele mobile în școala primară, dar permițându-le elevilor de liceu să le folosească, chiar și pentru înregistrări personale.
În Spania, o lege recentă prevede că telefoanele mobile sunt permise doar la cererea profesorilor, în scop educațional. Dacă regula este încălcată, elevii riscă sancțiuni, inclusiv chemarea părinților la școală. În alte țări, precum Țările de Jos și Grecia, telefoanele sunt interzise similar, fiind obligatoriu ca acestea să fie lăsate în ghiozdan pe tot parcursul zilei.