Daniel David propune un „control educaţional” al utilizării telefoanelor mobile
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că nu susţine interzicerea telefoanelor mobile în unităţile de învăţământ, argumentând că măsurile restrictive pot avea efecte contrare.
În locul unei interdicţii, el propune un „control educaţional” asupra modului în care aceste dispozitive sunt folosite de elevi, astfel încât să fie integrate în procesul educaţional în mod responsabil şi benefic.
În cadrul unei emisiuni televizate, Daniel David a fost întrebat dacă este de acord cu interzicerea telefoanelor mobile în şcoli. Răspunsul său a fost clar: „Nu”.
Explicându-şi poziţia, ministrul a subliniat că, din perspectiva sa de psiholog, interdicţiile dure pot duce la reapariţia comportamentelor vizate, uneori chiar cu o intensitate mai mare, în spaţii care scapă de sub controlul autorităţilor şcolare.
„Eu întotdeauna am avut o problemă, exceptând chestiile antisociale evidente, eu sunt împotriva interzicerii diverselor lucruri, pentru că eu, ca psiholog, ştiu că dacă le interzici, reapar, de multe ori cu intensitate mai mare, în zone gri pe care nu le controlezi.
Sunt pentru a controla educaţional telefoanele în şcoală. Adică de ce să le interzic?”, a argumentat Daniel David.
Propunere pentru gestionarea utilizării telefoanelor
Ministrul Educaţiei și Cercetării nu pledează pentru o utilizare necontrolată a telefoanelor în şcoli, ci pentru un set clar de reguli care să stabilească în ce condiţii acestea pot fi folosite. Printre soluţiile avansate se numără și implementarea unor sisteme de gestionare a accesului la telefoane în timpul orelor.
„Poţi să ai diverse reguli, nu ştiu, ai un dulap în clasă, când ai intrat în clasă, toţi ne lăsăm telefoanele aici. Avem pauză, bun, astea 10 minute, poţi să iei telefonul, să vorbeşti cu părintele tău dacă e o problemă sau alte lucruri, intrăm la clasă, ţi-l laşi din nou acolo.
Nu înseamnă că aşa trebuie făcut, spun că aşa trebuie să folosim aceste device-uri. Tehnologia în sine nu este bună sau rea, devine bună sau rea în funcţie de cum o foloseşti. Hai să o folosim bine!”, a explicat ministrul la Digi24.
Acest model ar permite elevilor să aibă acces la telefoane în pauze pentru a lua legătura cu părinţii sau pentru alte nevoi urgente, dar în acelaşi timp ar preveni utilizarea acestora în timpul lecţiilor, distrăgând atenţia de la actul educaţional.

Utilizarea responsabilă a tehnologiei în educaţie
Daniel David a insistat asupra ideii că tehnologia nu este „bună sau rea” în sine, ci impactul său asupra educaţiei depinde de modul în care este folosită.
„Hai să o folosim bine!”, a îndemnat el, sugerând că telefoanele mobile ar putea deveni un instrument util în educaţie, dacă sunt integrate corespunzător în procesul didactic.
De exemplu, profesorii ar putea utiliza aplicaţii educaţionale sau platforme interactive pentru a face lecţiile mai atractive, în loc să trateze telefoanele exclusiv ca pe un factor de distragere.
Subiectul interzicerii telefoanelor mobile în şcoli a generat numeroase dezbateri în ultimii ani, atât în România, cât şi la nivel internaţional. În unele ţări europene, precum Franţa, interdicţia a fost deja implementată, în timp ce alte state adoptă politici mai flexibile, punând accent pe educaţia digitală şi pe un control echilibrat al utilizării tehnologiei în sălile de clasă.
Declaraţiile ministrului Daniel David sugerează că România s-ar putea îndrepta către o abordare mai puţin restrictivă, bazată pe responsabilizare şi reguli clare, în locul unei interdicţii totale.