Mulți șoferi cred că autospecialele de Poliție au dreptul de a circula la orice viteză, să ignore semaforul roșu sau să execute manevre riscante pe șosea, în orice moment. Totuși, legislația rutieră din România impune restricții clare pentru mașinile de Poliție în ceea ce privește viteza și alte reguli de circulație, în funcție de tipul de misiune în care sunt implicate.
Legea stabilește o diferență între intervențiile de urgență și patrulare, iar aceste reglementări sunt aplicabile inclusiv vehiculelor de intervenție ale altor instituții.
Regulile circulației prioritare pentru mașinile de Poliție
Conform legislației, doar vehiculele de intervenție care aparțin Ministerului Afacerilor Interne sau Armatei au dreptul de a încălca unele reguli de circulație, dar asta numai în anumite condiții. Acestea includ mașinile de Poliție, Jandarmerie, ambulanțele și alte vehicule de securitate cum ar fi cele ale Serviciului Român de Informații (SRI), Serviciului de Protecție și Pază (SPP) sau Serviciului de Informații Externe (SIE).
Potrivit Art. 61 alin. (1) din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002, aceste vehicule beneficiază de un regim prioritar de circulație doar în cazul intervențiilor de urgență, când trebuie să își activeze semnalele luminoase și sonore.
„Au regim de circulație prioritară numai […] atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcțiune semnalele luminoase și sonore”, se precizează în Art. 61 (1) din OUG 195/2002.
În timpul misiunilor de intervenție, conducătorii acestor vehicule pot depăși limita de viteză și alte reguli de circulație, însă trebuie să respecte reglementările pentru trecerile la nivel cu calea ferată. Astfel, exceptând cazurile de urgență, mașinile de Poliție și celelalte vehicule de intervenție NU au dreptul să încalce legislația rutieră.
Semnalizarea în trafic pentru autovehiculele de intervenție
Pentru a se diferenția de alte vehicule, mașinile de Poliție, Ambulanțele, mașinile de Pompieri și cele de Jandarmerie sunt echipate cu sisteme speciale de lumini. Mașinile de Poliție și cele de Pompieri au girofaruri roșii, în timp ce ambulanțele și mașinile de Jandarmerie folosesc girofaruri albastre.
Potrivit legii, atunci când vehiculele de intervenție folosesc aceste semnale luminoase și acustice, ceilalți participanți la trafic trebuie să oprească și să acorde prioritate.
Pentru vehiculele cu girofaruri albastre, șoferii nu sunt obligați să oprească, dar trebuie să le acorde prioritate de trecere, dacă vehiculele respective sunt angajate în misiuni urgente.
Viteza maximă permisă pentru mașinile de Poliție în lipsa unei urgențe
Pe durata unei intervenții de urgență, șoferul autospecialei de Poliție are dreptul să utilizeze semnalele luminoase și sonore, ceea ce îi permite să încalce limita de viteză. În schimb, utilizarea semnalelor fără o justificare de urgență constituie o abatere de la lege. Prin urmare, doar atunci când se află în intervenție, mașina de Poliție poate depăși viteza legală și poate încălca regulile de circulație.
Dacă se află în patrulare, ofițerul de la volanul autospecialei trebuie să respecte aceleași reguli și limite de viteză ca orice alt participant la trafic. De exemplu, dacă autospeciala circulă pe un drum din oraș, viteza maximă permisă este de 50 km/h, conform reglementărilor locale. Această obligație rămâne valabilă chiar și atunci când misiunea de patrulare implică monitorizarea sau supravegherea ordinii publice, întrucât legea nu consideră astfel de situații drept urgențe.
Pe lângă respectarea limitei de viteză, șoferul mașinii de Poliție este obligat să cedeze trecerea și să urmeze toate regulile de circulație. Orice încălcare a acestora poate atrage sancțiuni atât din punct de vedere legal, cât și disciplinar, pentru încălcarea atribuțiilor de serviciu.