Franța vrea o "pauză digitală" în școli și licee, măsură care vizează restricționarea utilizării telefoanelor mobile în rândul elevilor. Interdicția este experimentală și va fi aplicată în "aproape 200 de licee" la începutul noului an școlar.
Franța vrea să interzică total telefoanele mobile în şcoli şi licee
Ministrul demisionar al Educației din Franța, Nicole Belloubet, a anunțat o inițiativă importantă privind introducerea unei „pauze digitale” în școli și licee, o măsură care vizează restricționarea utilizării telefoanelor mobile în rândul elevilor. Această decizie vine în contextul preocupărilor tot mai mari legate de impactul negativ pe care tehnologia îl poate avea asupra concentrării și sănătății mintale a tinerilor.
Potrivit BFMTV, această interdicție experimentală va fi aplicată în „aproape 200 de licee” la începutul noului an școlar, fiind parte dintr-un proiect pilot ce va fi evaluat înainte de a fi extins la nivel național. Perioada de testare se va desfășura până la finalul anului 2024, iar dacă rezultatele vor fi pozitive, măsura ar putea deveni obligatorie în toate școlile și liceele din Franța începând din ianuarie 2025.
În cadrul unei conferințe de presă desfășurate marți, Nicole Belloubet a explicat că scopul acestei „pauze digitale” este de a reduce dependența elevilor de telefoanele mobile, permițându-le să se concentreze mai bine pe activitățile educaționale și să interacționeze mai mult cu colegii lor în mod direct. Ministrul a subliniat că măsura este în primul rând un experiment, menit să observe efectele unei asemenea interdicții într-un cadru controlat, înainte de a lua o decizie finală privind implementarea la scară largă.
Se vrea un mediu educațional mai concentrat
Această inițiativă a fost discutată de mai multe ori în trecut, în contextul unor dezbateri mai ample despre rolul tehnologiei în educație. Deși telefoanele mobile pot oferi resurse utile pentru învățare, ele sunt adesea asociate cu distrageri majore în timpul orelor de curs. Prin introducerea acestei „pauze digitale”, autoritățile franceze speră să creeze un mediu educațional mai concentrat și mai productiv.
Nicole Belloubet a reiterat că obiectivul este de a generaliza această măsură în toate instituțiile de învățământ din Franța, în funcție de rezultatele obținute în timpul experimentului. Dacă se dovedește a fi eficientă, „pauza digitală” ar putea deveni o practică standard în școlile și liceele franceze, contribuind astfel la îmbunătățirea performanțelor academice și a bunăstării elevilor.
„Experimentarea acestei pauze digitale va începe în această toamnă, în 2024, în aproape 200 de școli secundare, și ar trebui să fie posibilă implementarea acestei pauze digitale la nivel general din ianuarie 2025”.
În practică, ministrul a explicat că elevii ar trebui să își lase smartphone-urile într-un dulap la sosirea la școală. În prezent, elevii pot păstra telefoanele asupra lor, însă nu le pot folosi, conform informațiilor de pe site-ul Ministerului Educației. Ministrul a precizat că a luat această decizie în urma unui raport realizat de experți „despre impactul expunerii tinerilor la lumina ecranelor”, la solicitarea președintelui Emmanuel Macron.
„Cu toate acestea, nu este vorba de a refuza utilizarea educațională a tehnologiei digitale”, subliniază Nicole Belloubet.
Astfel, ministrul a reluat discuțiile privind utilizarea inteligenței artificiale în școli și licee, cerând elaborarea unei foi de parcurs dedicate sistemului de învățământ francez.
„Trebuie să permitem profesorilor să utilizeze inteligența artificială”, a spus ea.