Acesta a argumentat că industria auto ar trebui să aibă libertatea de a inova și să adopte soluții tehnologice pentru a atinge obiectivele de reducere a emisiilor, fără a impune o interdicție drastică pentru mașinile cu motoare clasice.

Mașinile cu emisii compensate, soluția propusă de PPE după 2035

Weber consideră că există posibilitatea de a continua vânzarea de mașini tradiționale, dar cu măsuri suplimentare pentru compensarea emisiilor de carbon. Aceste măsuri ar putea include captarea și stocarea dioxidului de carbon în sol sau utilizarea de combustibili sintetici (e-fuels), dar și îmbunătățirea tehnologiilor la mașinile hibride.

În viziunea sa, astfel industria auto nu ar fi constrânsă să treacă exclusiv la vehicule electrice, iar în același timp, Uniunea Europeană ar putea respecta angajamentele de reducere a emisiilor de carbon.

Declarațiile lui Weber vin pe fondul presiunii tot mai mari asupra industriei auto europene, care se confruntă cu costuri în creștere și cu o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi de automobile, care au reușit să lanseze modele mai ieftine.

Producători mari precum Volkswagen și Bosch au anunțat deja mii de concedieri, iar în contextul economic global, industriei auto europene îi este greu să rămână competitivă.

Concurența globală și provocările industriei auto europene

Ce reguli se pregătesc pentru mașinile din UE? Industria auto europeană se află într-o perioadă de incertitudine economică. Pe de o parte, Uniunea Europeană a introdus reglementări stricte pentru reducerea emisiilor de carbon, iar pe de altă parte, a apărut o concurență acerbă din partea vehiculelor chinezești mai accesibile.

În plus, tarifele de 25% impuse de Statele Unite la importurile de automobile europene au crescut dificultățile economice ale producătorilor din UE.

În acest context, scutirile recente acordate producătorilor auto de a îndeplini țintele de emisii până în 2027 au fost privite ca o măsură temporară care oferă un oarecare respiro industriei. Cu toate acestea, interdicția privind vânzarea de mașini cu motoare pe benzină și motorină din 2035 rămâne în vigoare, iar sectorul auto se află sub presiune constantă pentru a se adapta noilor cerințe ecologice.

Vânzările de vehicule electrice în UE, în creștere

Deși discuțiile privind interzicerea vehiculelor pe benzină și motorină continuă să fie un subiect sensibil, vânzările de vehicule electrice în Uniunea Europeană au înregistrat o creștere semnificativă.

Conform datelor recente, în primele luni ale anului, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 28%, iar în Germania, înmatriculările au fost cu 41% mai mari comparativ cu aceeași perioadă din 2024.

Acest trend indică o adaptare treptată a pieței și o acceptare mai mare a vehiculelor electrice, în ciuda prețurilor inițial mai ridicate și a infrastructurii încă insuficiente în anumite zone ale Europei.

Poziția Comisiei Europene și a autorităților naționale

Ce reguli se pregătesc pentru mașinile din UE? În timp ce Weber și PPE susțin soluții flexibile pentru viitorul industriei auto europene, Comisia Europeană rămâne fermă în privința obiectivelor sale de reducere a emisiilor de carbon. Comisarul european pentru Climă, Wopke Hoekstra, a reiterat angajamentul UE față de obiectivele ecologice, care permit doar motoare care funcționează cu combustibili sintetici produși din surse regenerabile.

Comisia Europeană vizează accelerarea tranziției către vehicule electrice, punând accent pe încurajarea cererii de vehicule electrice în flotele de companii și impunând măsuri mai stricte pentru vehiculele pe combustibili fosili.

Astfel, Executivul european va propune până la finalul anului legislația pentru decarbonizarea flotelor de companii, care constituie aproximativ 60% din înmatriculările de mașini noi în Uniunea Europeană. De asemenea, va aborda și eliminarea subvențiilor pentru vehiculele alimentate cu combustibili fosili, un pas important pentru a sprijini cererea pentru vehicule electrice.

Perspectivele industriei auto europene

În ciuda creșterii vânzărilor de vehicule electrice, unele companii auto din UE se confruntă cu o cerere scăzută din partea consumatorilor pentru modelele electrice.

Cota de piață a vehiculelor electrice a scăzut anul trecut la 13,6%, dar a revenit la 15% în ianuarie 2025, semn că piața se află într-o continuă schimbare. Producătorii auto din Uniunea Europeană se străduiesc să aducă noi modele de vehicule electrice, însă creșterea cererii rămâne o provocare.