Primii pași în demararea unei afaceri cu sediul la bloc

Pentru a începe o afacere, primul pas este înființarea unei societăți și stabilirea unui sediu social, scrie Legal Badger.

În acest context, utilizarea unui apartament ca sediu social impune respectarea anumitor cerințe legale.

afacere
SURSA FOTO: Pexels

Obținerea avizelor necesare. E necesar acordul vecinilor din bloc

Conform Legii nr. 196/2018, care reglementează înființarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, este necesară obținerea avizului și acordului vecinilor direcți pentru schimbarea destinației spațiului locativ.

Articolul 40 alineatul (1) stipulează că „schimbarea destinației locuințelor se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați”.

Legea spune clar: „Schimbarea destinației locuințelor, precum și a spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință, prezente în proiectul inițial al imobilului, se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbării.”

Aceasta înseamnă că, în cazul în care dorești să desfășori activități comerciale în apartament, trebuie să informezi și să obții consimțământul vecinilor.

afacere
SURSA FOTO: Dreamstime

Simplificarea procedurilor legale

Recent, modificările aduse Legii societăților nr. 31/1990 au simplificat procesul de stabilire a sediului social în spații rezidențiale.

Potrivit art. 17 alineatul (6), avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective nu este necesar dacă administratorul societății declară pe propria răspundere că la sediul social nu se desfășoară activitate comercială.

Concret, în lege se arată că „Avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, nu este necesar atunci când administratorul sau, după caz, administratorii declară pe propria răspundere faptul că la sediul social nu se desfășoară activitate”.

Această modificare permite, de fapt, ca activitățile comerciale să fie desfășurate în apartamentele personale în două situații:

  1. Desfășurarea activităților comerciale: Dacă intenționezi să desfășori efectiv activități comerciale în apartament, este necesară obținerea acordului vecinilor, conform legii.
  2. Stabilirea sediului social fără activitate comercială: Dacă nu se desfășoară activitate comercială, dar vrei să stabilești sediul social în apartament, este suficient să depui o declarație pe propria răspundere, conform noilor reglementări.

Așadar, deschiderea unei afaceri în apartamentul tău este posibilă, dar necesită atenție la respectarea cerințelor legale.