Niciodată să nu pui 2 cauciucuri de iarnă și 2 de vară pe mașină
O legendă urbană răspândită printre șoferi susține că ar fi în regulă să montezi cauciucuri de iarnă doar pe față și cauciucuri de vară pe spate. Aceasta idee este, însă, extrem de periculoasă, a avertizat Titi Aur, instructor de conducere defensivă, scrie DCnews.ro.
Pericolele combinației de cauciucuri de iarnă și vară
Titi Aur subliniază că o mașină care are roți de iarnă pe față și roți de vară pe spate reprezintă „cea mai periculoasă variantă.” Potrivit acestuia, comportamentul mașinii se va schimba constant, iar riscurile sunt majore, în funcție de condițiile meteo.
„Sub nicio formă. O spun din toată experienţa de pe stradă, de conducere defensivă, dar şi din experienţa de la curse. O maşină care are roţi de un fel pe faţă şi de un fel pe spate e cea mai periculoasă variantă. Sunt anumite zone în care roţile de iarnă sunt mai eficiente decât cele de vară, în sensul că e asfaltul mai rece, mai ud, etc. Şi spatele va pleca în permanenţă în derapaj. La fel cum sunt şi zone unde roţile de vară, de pe spate, sunt mai eficiente, că e asfaltul mai uscat, a dat un pic soarele. Roţile de faţă alunecă un pic atunci. Ceea ce înseamnă că maşina are un comportament care se schimbă constant. Este cea mai periculoasă situaţie în care poţi să fii când mergi la limită, în sensul că eşti într-o situaţie de virat sau de evitat.”
Titi Aur subliniază că, în niciun caz, nu este recomandat să se monteze cauciucuri de iarnă pe față și cauciucuri de vară pe spate, având în vedere experiența sa vastă atât în conducerea defensivă, cât și în curse. El explică faptul că această combinație reprezintă o variantă extrem de periculoasă, întrucât comportamentul mașinii devine imprevizibil. În funcție de condițiile meteo, roțile de iarnă pot fi mai eficiente pe asfaltul rece și ud, în timp ce roțile de vară oferă mai multă aderență pe asfaltul uscat și încălzit de soare. Aceasta schimbare constantă a aderenței duce la instabilitatea vehiculului, iar într-o situație limită, aceasta poate fi foarte riscantă, mai ales atunci când este necesar să virezi sau să eviți un obstacol.
Riscurile la limită
Deși în condiții normale de trafic roțile de iarnă montate pe față pot ajuta la oprirea mașinii sau la plecarea de pe loc, în situații limite comportamentul vehiculului devine imprevizibil și periculos. Titi Aur explică faptul că diferențele de aderență între cauciucurile de vară și cele de iarnă pot duce la pierderea controlului vehiculului.
„Dacă vorbim doar de accelerat şi frânat în condiţii normale, da, cu roţi de iarnă pe faţă ai şanse mai mari să opreşti, să pleci de pe loc. Dar când apare prima situaţie la limită, diferenţa va fi foarte mare. Deci sub nicio formă nu e util. Prefer să fiu cu roţi de vară peste tot, pentru că voi merge la limita aderenţei, decât să am roţi de iarnă pe faţă şi roţi de vară pe spate. La prima virare va fi pericol.”
Titi Aur explică faptul că, în condiții normale de trafic, montarea roților de iarnă pe față poate ajuta la oprirea vehiculului sau la plecarea de pe loc. Totuși, el subliniază că în situații limite, diferențele de aderență între cauciucurile de iarnă și cele de vară devin mult mai evidente, iar acest lucru poate crește semnificativ riscurile. El recomandă, astfel, utilizarea cauciucurilor de vară pe toate roțile, pentru a menține controlul asupra vehiculului și a evita pericolele care pot apărea la viraje sau în manevre de evitare.
Pericolele montării cauciucurilor uzate pe spate
Un alt obicei periculos, conform lui Titi Aur, este montarea cauciucurilor mai uzate pe spate, în loc să fie folosite pe față, unde se află roțile de direcție. Acest comportament poate duce la o instabilitate mai mare și un comportament supravirator al mașinii.
„Foarte multă lume preferă, din nou, să pună roţile mai uzate pe spate şi cele mai noi pe faţă. Ceea ce înseamnă că maşina va avea constant un comportament supravirator. Atunci când vei trage de volan să virezi sau să eviţi ceva, la asta mă refer. Unii spun că nu e problemă, că iau virajele mai încet. Dar să îi văd ce fac când le sare ceva în faţă, sau când sunt surprinşi de un viraj.”
Titi Aur semnalează un obicei periculos: montarea cauciucurilor uzate pe spate și a celor noi pe față. Aceasta poate duce la un comportament supravirator al mașinii, crescând riscul de pierdere a controlului în viraje sau la manevre de evitare, chiar și atunci când șoferii cred că pot face față prin viteză redusă.
Viteza și comportamentul vehiculului în viața de zi cu zi
Titi Aur avertizează că, în viața cotidiană, chiar și la viteze mai mici, cum ar fi între 30 și 80 km/h, comportamentul imprevizibil al mașinii poate deveni extrem de periculos, mai ales pentru șoferii fără suficientă experiență.
„Sigur, fiecare şofer îşi poate propune să meargă mai încet. Dar sunt situaţii limită în care ajungi în viaţa de zi cu zi. Viaţa de zi cu zi nu e cu 150 km/h. E cu viteze între 30 şi 80 km/h. Dacă maşina pleacă necontrolabil, chiar şi pentru unul cu experienţă, e periculos”, a concluzionat Titi Aur.
Titi Aur subliniază că, deși fiecare șofer poate încerca să conducă mai prudent, există situații limită în viața de zi cu zi, când viteza este mult mai mică, între 30 și 80 km/h. În astfel de condiții, dacă mașina pierde controlul, chiar și șoferii experimentați se pot confrunta cu pericole.
Astfel, recomandarea clară este ca șoferii să evite orice combinație între cauciucuri de iarnă și vară pe mașină, pentru a preveni riscurile majore pe drumurile publice.