Ce prevede noua lege?

Conform modificării aduse articolului 126 din Codul rutier din Italia, șoferii care au peste 68 de ani nu mai au dreptul legal de a conduce vehicule grele de marfă sau semiremorci. Legea se aplică șoferilor cu permise din categoriile C și CE, specifice transportului de marfă și autovehiculelor grele.

Măsura nu afectează șoferii care dețin permise de categoria A sau B, valabile pentru motociclete și autoturisme. Seniorii pot conduce în continuare aceste tipuri de vehicule, cu condiția trecerii unor controale medicale obligatorii efectuate periodic, transmite Ziarul Românesc.

Ce sancțiuni riscă șoferii care încalcă legea?

Noua legislație prevede sancțiuni severe pentru cei care ignoră interdicția:

  • Amendă de 1.200 de euro

  • Suspendarea permisului pentru o perioadă de până la 8 luni

Astfel, autoritățile italiene transmit un mesaj clar: legislația este fermă, iar nerespectarea ei nu va fi tolerată.

De ce a fost luată această măsură?

Decizia este justificată prin statistici oficiale care arată o implicare crescută a șoferilor în vârstă în accidente grave, în special atunci când aceștia conduc vehicule grele. Potrivit Ministerului de Interne italian, această categorie de conducători auto este suprareprezentată în accidente rutiere fatale.

Fenomenul nu este singular. În Franța, datele pentru 2021 arată că 449 de șoferi peste 75 de ani și-au pierdut viața în accidente de circulație. Astfel de cifre au determinat și Comisia Europeană să ia în calcul implementarea unui „permis senior” valabil pentru șoferii de peste 70 de ani, cu reînnoire la fiecare cinci ani, după verificări medicale sau teste de cunoștințe.

tir, masina, camion, viteza, autostrada
SURSA FOTO: Pexels

Reacțiile sunt împărțite în două tabere

Noua lege din Italia a împărțit opinia publică în două tabere:

  • Susținătorii spun că este o măsură de responsabilitate și protecție a siguranței rutiere, adaptată la realitatea demografică și riscurile identificate.

  • Criticii o consideră o formă de discriminare pe criterii de vârstă, care afectează autonomia persoanelor în vârstă și dreptul lor de a munci sau a-și continua activitatea profesională în transporturi.

Există voci care cer o abordare individualizată, bazată pe starea de sănătate și competențele reale ale șoferilor, nu pe un prag fix de vârstă.

Ce se întâmplă în alte țări europene?

Spre deosebire de Italia, Franța nu impune în prezent o limită de vârstă pentru conducerea vehiculelor grele. Cu toate acestea, presiunile europene în favoarea unei reglementări unitare și creșterea numărului de șoferi în vârstă ar putea duce în curând la armonizarea legislației.

România, la rândul ei, urmează îndeaproape evoluțiile din Uniunea Europeană și ar putea adopta în viitor măsuri similare, mai ales dacă se impune la nivel comunitar o politică privind permisele auto pentru seniori.