Incidentele de ignorare a siguranței la trecerile de cale ferată au atins un nivel alarmant. Într-un caz recent, șoferi din comuna Cilibia, județul Buzău, au ridicat manual bariera de la o trecere de cale ferată. Acest lucru s-a produs chiar înainte ca trenul să sosească. Acești șoferi au coborât din mașini și au trecut fără să aștepte ridicarea oficială a barierei.

Imaginile surprinse de un alt șofer, care aștepta în coloană, ilustrează gravitatea situației.

Bariera este ridicată cu mâna de un șofer

În filmare, se poate observa cum bariera este ridicată manual de către un șofer. Ceilalți continuă să treacă fără a respecta semnalele de siguranță.

Comentariile din video subliniază atitudinea de dispreț față de reguli, cu observații critice asupra comportamentului altor șoferi.

Amenzi considerabile și suspendarea permisului

Dacă vor fi identificați, șoferii care au ridicat bariera riscă amenzi considerabile. Ei riscă și posibila suspendare a permisului de conducere.

Potrivit expertului în conducere defensivă Titi Aur, acest comportament este considerat ilegal și extrem de periculos.

El a explicat la Digi24 că gestul șoferilor este ilegal și poate fi ușor asimilat cu unul care se face în junglă.

„Circulăm într-o junglă, suntem în orice moment expuși la orice pericole, unele de neașteptat”, a comentat acesta.

bariera, cale ferata, tren, soferi
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce spune legea despre trecerea la nivel cu calea ferată

Reamintim regulile aplicabile la trecerea la nivel cu calea ferată, prevăzute la HG 1391/2006 – Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Acestea sunt următoarele:Art. 136.

(1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.

(2) La traversarea căii ferate, pietonii sunt obligaţi să se asigure că din stânga sau din dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.

Art. 137.

(1) Conducătorul de vehicul poate traversa calea ferată curentă prevăzută cu bariere sau semibariere, dacă acestea sunt ridicate şi semnalele luminoase şi sonore nu funcţionează, iar semnalul cu lumina albă intermitentă cu cadenţa lentă este în funcţiune.

(2) Când circulaţia la trecerea la nivel cu calea ferată curentă este dirijată de agenţi de cale ferată, conducătorul de vehicul trebuie să respecte semnalele acestora.

Șoferii sunt obligați să oprească dacă bariera e coborâtă

Art. 138.

(1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:

a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;

b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;

c) întâlneşte indicatorul „Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere”, „Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere” sau „Oprire”.

(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maximă asupra căii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.

Art. 139.

(1) În cazul imobilizării unui vehicul pe calea ferată, conducătorul acestuia este obligat să scoată imediat pasagerii din vehicul şi să elibereze platforma căii ferate, iar când nu este posibil, să semnalizeze prezenţa vehiculului cu orice mijloc adecvat.

(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezenţei lui.

(3) Conducătorului de vehicul îi este interzis să treacă sau să ocolească porţile de gabarit instalate înaintea căilor ferate electrificate, dacă înălţimea sau încărcătura vehiculului atinge ori depăşeşte partea superioară a porţii.

Art. 140.

(1) La intersectarea unui drum public cu o cale ferată industrială, accesul vehiculelor feroviare se face numai după semnalizarea corespunzătoare şi din timp de către cel puţin un agent de cale ferată.

(2) În cazul prevăzut la alin. (1), conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se conformeze semnificaţiei semnalelor agenţilor de cale ferată.