Amendă transportatori. Șofer român de camion, amendat drastic pe o autostradă din Polonia
Amendă transportatori. Un incident grav a avut loc marți, 22 aprilie 2025, pe autostrada A2 din Polonia, în apropiere de localitatea Rzepin, unde inspectorii Inspecției Transporturilor Rutiere au oprit pentru control un camion înmatriculat în România, care se îndrepta către Germania.
În urma verificărilor efectuate asupra tahografului, autoritățile au descoperit abateri repetate și serioase de la normele europene privind timpii de conducere și perioadele de odihnă. Datele înregistrate au arătat că șoferul român a încălcat limita maximă de condus continuu în 19 situații, a depășit durata zilnică admisă de 10 ori și a condus peste timpul săptămânal permis într-un caz. Mai mult, acesta a redus perioadele obligatorii de odihnă zilnică de nouă ori și pe cea săptămânală o dată.

Amendă transportatori. Șoferul a condus 20 de ore cu o pauză de doar 24 de minute
Cea mai alarmantă situație s-a petrecut între 15 și 16 aprilie, când șoferul a condus aproape fără întrerupere între Paris și Sevilla, acoperind distanța dintre Franța și Spania în 20 de ore și 24 de minute, cu doar 24 de minute de pauză — mult sub cerințele legale care prevăd o pauză de 45 de minute după fiecare 4 ore și 30 de minute de condus și un maxim de 10 ore de condus pe zi.
Amendă transportatori. Pentru aceste nereguli, inspectorii polonezi au aplicat șoferului român un total de nouă amenzi, însumând 10.350 de zloți (aproximativ 2.500 de euro). Situația nu s-a oprit aici: compania de transport și managerul de transport sunt și ei vizați de sancțiuni, urmând să plătească 12.000 de zloți (aproximativ 2.800 de euro) și respectiv 3.000 de zloți (circa 700 de euro).
Amendă transportatori. Norme europene pentru transportul rutier
Reglementările Uniunii Europene pentru siguranța și eficiența acestuia continuă să se extindă și să se îmbunătățească. Legea europeană reglementează transportul rutier de mărfuri și pasageri, stabilind norme clare privind timpul de conducere, perioadele de repaus și condițiile de muncă ale conducătorilor auto, toate având scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și condițiile de muncă.
Începând cu 2026, reglementările europene vor reglementa mai strict transportul rutier de mărfuri care depășește 2,5 tone, aplicându-se și vehiculelor implicate în transporturi internaționale sau cabotaj. Normele prevăd o serie de cerințe detaliate, inclusiv limite de timp pentru conducerea zilnică și săptămânală, dar și cerințe legate de repausul șoferilor. De exemplu, șoferii trebuie să se oprească pentru pauze de 45 de minute după 4,5 ore de conducere și să îndeplinească un minimum de 11 ore de repaus zilnic.
Pentru a asigura siguranța, vârsta minimă a unui conducător auto este stabilită la 18 ani, iar în cazul unui al doilea conducător auto, aceasta poate scădea până la 16 ani, în anumite condiții de instruire. Aceste reglementări sunt esențiale pentru a menține standardele de siguranță pe drumurile europene și a garanta că toți șoferii sunt pregătiți corespunzător pentru a opera vehiculele mari.
Introducerea tahografelor inteligente
Amendă transportatori. O altă componentă esențială a reglementărilor este utilizarea tahografelor inteligente. Aceste dispozitive sunt folosite pentru a monitoriza și înregistra timpii de conducere, pauzele și repausurile șoferilor. Începând cu 2019, toate vehiculele noi trebuie să fie echipate cu tahografe digitale inteligente, iar tehnologia continuă să avanseze pentru a preveni frauda și a asigura respectarea reglementărilor.
Tahografele inteligente sunt capabile să măsoare și să înregistreze automat informațiile de trafic, inclusiv poziționarea prin satelit, astfel încât autoritățile să poată monitoriza mai eficient respectarea normelor. În plus, regulamentele recente impun ca șoferii să păstreze la bord copii ale foii de parcurs pentru o perioadă de 28 de zile, extinzând acest termen la 56 de zile începând cu 2024.
Condiții de cazare și odihnă pentru șoferi
Un alt aspect important al reglementărilor vizează condițiile de odihnă ale conducătorilor auto. Acestea trebuie să aibă acces la facilități adecvate de cazare, precum camere de hotel cu facilități sanitare corespunzătoare. Costurile acestor cazări trebuie suportate de compania de transport, care este responsabilă de asigurarea condițiilor de lucru corespunzătoare pentru șoferi, inclusiv perioadele de repaus săptămânal, scrie eur-lex.europa.eu.