Fie că e voba de echitaţie de agrement sau de un club cu teren de sport şi piscină, locurile care permit petrecerea timpului în aer liber sunt intens căutate atât de clienţi, cât şi de investitori.
Cum tot mai mulţi oameni preferă să petreacă weekendul în aer liber, câţiva investitori s-au gândit să transforme această dorinţă într-un business. Au apărut astfel aşa-numitele country cluburi, care nu se încadrează într-un format tipic, dar care pun la dispoziţia clienţilor diverse modalităţi de relaxare în aer liber. Cel mai recent spaţiu de acest tip este TreeHouse, primul club dintr-o serie de patru fiind deschis luna aceasta la Lunguleţu, în apropierea Bucureştiului. „Ne-am dorit să realizăm acest proiect pentru că, în România, nu prea există locuri de agrement în aer liber care să ofere toate facilităţile într-un cadru natural“, spune Ioana Vlase, reprezentanta clubului. Investiţia în realizarea acestui spaţiu a fost de 150.000 de euro şi va fi recuperată în circa trei ani. Alături va exista un al doilea club, mai micuţ (fără piscină şi teren de sport), iar anul viitor vor începe lucrările la încă două cluburi, unul la Bâldana, celălalt în zona de nord a Capitalei. Clubul poate fi închiriat de grupuri mai mari, inclusiv de clienţi corporate, pentru teambuildinguri, de exemplu.
O idee similară a avut şi Mirela Veliscu, proprietara pensiunii Ferma din comuna Moroieni, nu departe de Sinaia. „Hoteluri de cinci stele, cu toate facilităţile, se mai găsesc, la fel şi ferme de animale, dar niciodată împreună“, spune ea. Pensiunea fost deschisă anul trecut, iar anul acesta gradul de ocupare se apropie de 30%, în condiţiile în care nu s-au făcut investiţii în promovare. „Preferăm să fim recomandaţi de clienţi“, explică Mirela Veliscu. Ea spune că ferma a fost făcută pentru uz personal, „ca un fel de refulare a noastră: ne doream mult animale şi grădină“.
Costurile s-au dovedit însă mai mari decât s-au aşteptat, aşa încât, pentru a obţine venituri suplimentare, au construit o pensiune alături de casa lor. În weekendurile din timpul verii, toate camerele sunt ocupate, dar în timpul săptămânii gradul de ocupare scade la jumătate. „Clienţii plătesc 60 de euro pentru un loc într-o cameră dublă, cu toate mesele incluse. Mâncarea este chiar din curtea noastră“, spune Veliscu. Investiţia totală a fost de peste jumătate de milion de euro. Deocamdată, proprietarii spun că nu-şi pun problema recuperării ei, dar, pentru a intra pe profit, este nevoie ca gradul de ocupare trebuie să treacă de 30% .
Faptul că există clienţi pentru astfel de investiţii o dovedeşte şi businessul lui Constantin Chesculescu. El a ales echitaţia de agrement ca nişă de dezvoltare pentru pensiunea La Mesteceni, situată în zona Sebeş. „Organizăm excursii călare, a căror durată poate ajunge şi la cinci zile. Iar pentru clienţii care vor să înveţe să călărească, avem şi o şcoală de echitaţie“, spune Chesculescu. Acum, are în plan dublarea capacităţii de cazare a pensiunii şi construirea unor facilităţi pentru iarnă, inclusiv construirea unui manej pentru sezonul de iarnă şi a unor grajduri noi pentru cai, vizitabile). Investiţia ar însemna un milion de euro, dar pentru moment a fost stopată. În prezent, gradul de ocupare a pensiunii este de 90% în timpul verii, însă iarna coboară la circa 30%.
150.000 de euro este suma de la care pornesc investiţiile într-un club de agrement în aer liber, însă, în funcţie de dimensiuni şi profil, poate ajunge la un milion de euro
D‘ale copilăriei
Copiii sunt cei la care s-au gândit, în primul rând, investitorii în astfel de proiecte, ei beneficiind mereu de un tratament preferenţial. La TreeHouse există un spaţiu special amenajat pentru copii şi pot fi organizate şi petreceri speciale. La pensiunea Ferma, copiii umplu curtea în timpul verii, mai ales că familiile vin de obicei în grupuri. Şi clubul La Mesteceni le acordă acestora atenţie specială, copiii fiind adesea elevii şcolii de călărie, în timp ce părinţii doar îi privesc. Mai mult, între copii şi cai se creează legături mai puternice, spun reprezentaţii şcolii.