Piața de telecomuncații rămâne una dintre puținele industrii dezvoltate și mature de la noi, cu trei-patru jucători foarte mari, care își dispută supremația prin investiții în tehnologii la zi și prin prețuri cât mai mici. Toate în avantajul consumatorului.

Cifra de afaceri a operatorilor telecom este de aproximativ trei miliarde de euro anual, o sumă deloc de neglijat, luând în calcul Orange, Vodafone, Cosmote și RCS&RDS. Și chiar dacă veniturile au fost afectate de criza care pare să nu se mai sfârșească, operatorii reușesc să compenseze scăderile prin adăugarea de servicii și aplicații. Traficul de voce nu se reduce, dar este mult mai ieftin față de acum șapte-opt ani, însă traficul de date este în creștere, la fel și banii pe care clienții îi plătesc pentru traficul pe net.

Operatorii mai au o zonă mare de influență în comerțul cu telefoane mobile. Cum România este o țară în care vânzările de terminale mobile sunt realizate în proporție de circa 70% prin operatori (care subvenționează prețul telefoanelor), este greu de găsit branduri de succes care să nu comercializeze prin aceștia. Piața de retail, adică vânzările la liber, estimată la 30% din total, a crescut totuși anul trecut cu 17%, conform datelor GfK, până la valoarea de 472 milioane euro.

Vorbim mult în rețeaua proprie

Cum veniturile operatorilor mobili sunt susținute puternic de traficul de date, este clar că subvențiile acestora se îndreaptă către telefoane inteligente. Situația nu este întâlnită doar la noi, ci peste tot în lume. Anul trecut a fost primul în care vânzările de smartphone le-au depășit pe cele de telefoane clasice (dumbphone sau feature phone). Astfel, dintr-un total de 1,8 miliarde unități comercializate, 968 milioane au fost smart, conform datelor Gartner.

Situația va continua, este destul de evident că piețele emergente au intrat deja în lumea telefoanelor inteligente, ajutate și de scăderile masive de prețuri din ultimii ani. Spre exemplu, Nokia 520 este unul dintre cele mai bine vândute telefoane smart de la noi în 2013, iar succesul telefonului, cu sistem de operare Windows, s-a datorat prețului mic (circa 500 de lei la liber) și subvențiilor operatorilor, care mergeau până la a da terminalul gratis pentru un abonament mai mare pe doi ani. 

Ca sistem de operare, Android rămâne de departe lider, cu un procent de aproape 80% la nivel global și chiar mai mare în România, de aproape 90%. Samsung, care oferă o gamă exterm de largă de telefoane, de la foarte ieftine până la foarte scumpe, este lider la vânzări. La nivel global, Apple se menține pe locul secund, urmat de Huawei și de Lenovo. În România și-au făcut loc în vânzări și mărcile locale, precum Allview, care a renunțat să producă doar telefoane dual sim (acceptate foarte greu de operatorii telecom).

Foarte interesant, pe piața internă, este și nivelul de captivitate al utilizatorului, adică gradul de utilizare a minutelor de convorbie în interiorul rețelei al cărei client este. Potrivit ANCOM, utilizatorul mediu de telefonie mobilă și internet pe mobil consumă lunar 100 MB de trafic de date, trimite 60 de SMS-uri naționale, dintre care 57 în rețeaua proprie, și vorbește, în medie, 202 minute în rețea și 30 de minute în afara rețelei. Chiar și în cazul unui utilizator intensiv, care scrie 180 de SMS-uri lunar, 171 sunt în propria rețea și vorbește 606 minute în rețea și doar 90 de minute în afara ei. Se poate observa cât de captivi au rămas utilizatorii, de pe vremea în care era foarte scump să apelezi pe cineva care nu se afla în aceeași rețea, chiar dacă, în prezent, tarifele sunt printre cele mai mici din Europa.

Din datele ANCOM mai putem observa că telefonia fixă este depășită în totalitate, numărul de minute vorbite lunar fiind de 58 pentru un utilizator normal. Situație asemănătoare cu cea a dumbphone versus smartphone, unde primele mai au doar câțiva ani de trăit, în condițiile în care au fost lansate telefoane inteligente care costă doar 25 de euro la liber.