pentru punctele de rating a fost atat de apriga in anul care a trecut, incat s-a folosit orice arma pentru atragerea telespectatorilor: recrutarea de vedete cu orice pret, manelistii si guristii din ce in ce mai prezenti in studiourile TV, a continuat sa ploua cu stiri violente si din zona faptului divers, cu vulgaritati si lipsa de bun-simt, in ciuda recomandarilor CNA. Pe scurt, calitatea programelor a scazut, dar ratingul si-a pastrat coroana.Dupa opt ani de la lansare, Pro TV continua sa ramana liderul pietei, iar cota sa de piata nu a avut de suferit de pe urma plecarii unor vedete. Ingrijoratoare pentru Antena 1 este scaderea continua a cotei de piata in ultimele trei luni ale anului 2003, desi aceasta perioada a marcat debutul unor noi emisiuni (Madame; Gheorghe; Ciao, Darwin!). Prima TV nu a avut un an spectaculos. Sub influenta Big Brother, prima jumatate a anului a adus o crestere de piata pana la 8,4% in iunie, dar a scazut in al doilea semestru si a incheiat anul cu o cota mediocra (5%). O evolutie constanta a avut-o TVR 2, a carei cota lunara, mai mare decat anul trecut, a oscilat in jurul valorii de 4-5%. Cu vedete si ambitii, dar fara imaginatie si creativitate, B1 TV s-a scaldat in zonele periferice ale clasamentului, terminand anul sub Realitatea TV.Intervalul de maxima audienta (prime time, orele 19 – 23) a fost dominat, fara drept de apel, de Pro TV. Cu o cota de piata de 22,4% in decembrie, postul se detaseaza de televiziunea rivala, Antena 1 (19,2%). De remarcat (inca o data) cresterea cotei TVR 2 si pe acest interval orar: de la 2,8% in ianuarie la 4,2% in mai si 4,6% in ultimele luni ale anului. TVR 2 se plaseaza inaintea unor posturi cu pretentii, B1 TV, National TV, Realitatea TV, si se apropie de Prima TV (4,8%). Cota de 4,8% in prime time pentru Prima TV, in decembrie, este de-a dreptul jenanta. Doar „Cronica carcotasilor” salveaza onoarea acestui post, inregistrand o audienta medie la nivelul anului trecut de 804 mii de telespectatori pe minut la nivel urban (7,2% rating).La capitolul filme de mare audienta, Pro TV a monopolizat primele cinci locuri in topul anului 2003. „Garcea si oltenii”, primul din top, a adus de 1 Decembrie aproape 2,5 milioane de romani din mediul urban in fata televizoarelor (22,1% rating). De altfel, in top 15 al filmelor sunt prezente doar Pro TV (11 titluri) si Antena 1 (patru titluri, din care doua productii indiene). Cele mai tari filme pe TVR 2 au fost doua productii romanesti: „Un comisar acuza” si „Revansa”.Daca la capitolul filme Antena 1 este doar „eternul rival”, nu acelasi lucru se poate spune despre principalul program de stiri, unde lupta este foarte stransa. Intr-o formula imbunatatita cu Lucian Mandruta, Observatorul Antenei 1 a avut in medie in 2003 (mediul urban) cu doar 78.000 de telespectori pe minut mai putin decat Pro TV (9% rating fata de 9,7% Pro TV). Jurnalul de la TV Romania a fost mult in urma, cu doar 5,7% rating mediu, in scadere fata de media anului 2002. La ora 17, stirile macabre ale Pro TV-ului au avut o medie de aproximativ un milion de telespectatori pe minut, in timp ce Observatorul a atras cu putin peste 300 de mii de telespectatori din mediul urban. Fara comentarii.Meciurile de fotbal sunt programele de forta ale TV Romania 1. Norvegia Romania a fost meciul anului 2003, cu 3,2 milioane de telespectatori in mediul urban (29,3% rating!) Pe urmatoarele sapte locuri in topul meciurilor de fotbal sunt tot transmisii ale TV Romania 1, toate cu cel putin 17,3% rating. Prima TV se remarca pe locul 9 cu meciul Steaua-Liverpool, iar Pro TV este prezent cu doua derby-uri din Divizia A.In topul emisiunilor de divertisment sunt doua programe: Vacanta Mare (16,2% rating pentru 13 editii) si Divertis Parc (cu 14,4% rating in 25 de editii). Programele despre „oameni obisnuiti” se afla in pozitii bune: Din dragoste si Surprize, surprize ocupa urmatoarele pozitii. Big Brother Propunerea este doar pe pozitia 11 in top, cu 7,9% rating in mediul urban pentru 17 editii. Chiar daca Teo este in acest top abia pe pozitia 12, trebuie remarcat ca audienta ei (7,4% rating) este foarte buna pentru intervalul orar in care este difuzata emisiunea: 17, 45 – 19, in afara prime time.Trecerea in revista a varfurilor de audienta TV arata ca 2003 nu a fost un an al surprizelor, al revigorarii sau al rasturnarilor spectaculoase de situatii. Pro TV domina in continuare topul filmelor, TV Romania 1 mizeaza pe meciurile nationalei, divertismentul este incremenit in aceleasi programe si emisiunile despre „oameni obisnuti” sunt „nemuritoare” in optiunile romanilor.
radiografii media
Decembrie: telespectatorii s-au ingramadit in fata televizoarelor
Decembrie a fost o luna interesanta atat din punctul de vedere al consumului de media, cat si al campaniilor publicitare, dominate de mesaje de „la multi ani tuturor colaboratorilor” (sub forme mai mult sau mai putin creative), dar si de „superoferte de sarbatori”. Ultima luna a anului a inceput fulminant pe TV. Pe 1 decembrie s-au livrat cele mai multe GRP-uri din luna. Asta datorita ProTV-ului, care a performat senzational: o dupa-amiaza de exceptie (s-au depasit 13 puncte de audienta cu emisiunea „Scularea, Romania!”), iar seara 2.500.000 de telespectatori au savurat glumele din filmul „Garcea si Oltenii”. Daca filmul anului 2002 a fost Titanicul, in 2003 Garcea a batut totul!In decembrie, desi s-a consumat mai mult TV, s-a livrat mai putina publicitate fata de noiembrie si fata de decembrie 2002. Audientele medii au fost mai mari cu 8% fata de noiembrie, datorita zilelor libere si cresterii de consum in non-prime time. Volumul de publicitate TV a scazut cu 15%, in conditiile in care celelalte medii monitorizate au inregistrat cresteri usoare. Desi nu este monitorizat, probabil ca panotajul de dimensiuni mari a avut o crestere fulminanta cel putin in Bucuresti: magazinul Unirea a fost practic impodobit ca un brad de Craciun cu mesaje publicitare uriase (plase/mesh-uri).De notat, totusi, cresterile statiilor TV de nisa (muzicale si Realitatea TV). Atomic TV chiar apare in topul programelor cu „Selector”, si iata cum, in mod spectaculos, Atomic are probleme cu numarul mare de insertii publicitare (probleme de „loading”). Bauturile spirtoase categorie lider absolut in 2002 apar in Top 10 al categoriilor TV cu un consum cu 70% mai mic fata de anul trecut. Desi nu e principalul motiv, sa nu uitam de limitarea difuzarii unor astfel de spoturi dupa ora 22:00. Avem ceva vinuri si sampanii care compenseaza partial scaderea. Telefonia mobila se mentine in top cu oferte si calde urari de Sarbatori de la toti cei trei jucatori. Orange si Connex sunt marcile numarul 2, respectiv 3 din punctul de vedere al investitiilor in publicitatea TV. Cele doua marci sunt depasite de Altex, liderul marcilor publicitare TV in decembrie. Folosindu-se de Mos Craciun, Altex se detaseaza de concurentii directi, Flanco si Domo (in noiembrie, Domo conducea la limita categoria).Au aparut asigurarile. Ne-am obisnuit, la fiecare sfarsit de an, cu publicitatea la RCA (raspundere civila auto) si cu premiile in masini. Se simte ca sunt campanii tactice, de vanzare. Sunt in presa, la TV, la radio. si pentru ca am pomenit de radio, sa nu omitem efervescenta de oferte la magazine si super/hiper-marketuri. Ritmul a fost alert, zona de comert conducand detasat in fata celorlalte categorii. Kiss FM a avut cel mai ridicat indice de crestere a volumului de publicitate (159) fata de luna precedenta. Oricum, piata radio a crescut este un mediu reactiv, potrivit pentru a anunta oferte si petreceri. Petrecerile lunii decembrie se regasesc si in ghidurile de divertisment (atat B-24-Fun, cat si sapte Seri sunt in Top10 Reviste, in ciuda acoperirii teritoriale limitate a celor doua publicatii).Revelionul nu a adus televiziunilor bugete semnificative. S-au remarcat, in „lupta” audientelor noptii dintre ani, ProTV si Antena 1, care si-au trimis in teren cele mai redutabile arme: La Bloc, Vacanta Mare si Florin Calinescu versus Divertis si Dan Negru cu a sa „Mama Natura” ajutata de „manelisti” – invitati speciali la Ciao 2003! La miezul noptii avem pentru cinci minute un echilibru de senzatie intre Pro TV, Antena si Romania 1. La nivel urban au avut in jur de 28% cota de piata fiecare. rnCirca 78% din romani au fost telespectatori in noaptea de Revelion (ceva mai putini decat anul trecut). Din total, circa 8-9% nu au urmarit programele TV de acasa, ci in calitate de musafiri.