Fiscalizarea bacșișului, dezbătută la Camera Deputaților. Proiectul de lege se află pe masă

Proiectul de lege arată că bacșișul ar putea fi evidențiat atât pe o notă pe plată, cât și pe bonul fiscal. Totodată, această sursă de bani va fi considerată venit cu reținere la sursă, fără să fie cuprinse în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale și fără a intra în sfera de aplicare a TVA.

Astfel, acești bani vor ajunge integral la angajați. Trebuie menționat că modificările ar putea fi introduse începând cu 1 ianuarie 2023.

Potrivit proiectului de lege dezbătut în Camera Deputaților, bacșișul este „orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus față de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către operatorii economici care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5610 – “Restaurante”, 5630 – “Baruri și alte activități de servire a băuturilor”.

1 din 3 români nu mai lasă bacșiș chelnerului sau livratorului

În altă ordine de idei, amintim că românii au început să cheltuiască mai mulți bani pentru serviciile alimentare, valoarea bonului crescând în toate categoriile analizate, potrivit datelor  Hospitality Culture Institute.

Cu toate acestea, nu mai puțin de 59% din piață este în continuare generată de bonuri cuprinse între 21 și 50 de lei. Raportul conține analiza în detaliu a valorii bonului și a evoluției fiecărui sector din industrie, precum și variațiile anuale.

Potrivit specialiștilor Hospitality Culture Institute, Glovo este liderul pieței de agregatoare de food delivery. Performanța este cu atât mai notabilă cu cât, la începutul acestui an, Glovo a achiziționat infrastructura și serviciile foodpanda, consolidându-și, deci, poziția de lider. Procentele deținute de fiecare jucător sunt disponibile în studiu.

„Din punct de vedere al modalității de plată, cash-ul recâștigă din terenul pierdut în timpul pandemiei, ceea ce face să fie și mai surprinzătoare creșterea agresivă a numărului de români care nu mai lasă tips în locație sau la delivery. Astfel, în doar un an, procentul celor care nu lasă tips s-a triplat, ajungând la 32%,” adaugă Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.

Începând cu 2016, raionul gastro din supermarketuri/hypermarketuri crește anual cu peste 30%, semn că jucătorii care au mizat pe extinderea și diversificarea acestui serviciu au făcut un pariu câștigător.