Acum trei ani, această schimbare profundă în comportamentul consumatorilor ne-a luat pe nepregătite. Am avut nevoie de câteva luni să înțelegem și de doi ani pentru a aplica o nouă strategie. De-abia la finalul anului 2011, când Mobexpert a crescut într-o piață care a continuat să scadă puternic, vedem rezultatele. Strategia noastră se bazează pe două principii, două idei care ne preocupă aproape obsesiv și care ne ghidează deciziile: încercăm să privim tot ceea ce facem din perspectiva clientului și căutăm în permanență noi oportunități de creștere, noi nișe neacoperite. Nu putem accepta stagnarea ca strategie.
Ingredientul de bază este însă, încrederea. În fiecare zi, mii de oameni ne spun dacă strategia noastră este cea bună. Fiecare dintre clienții noștri, dintre cei care cumpără, face o investiție de bani și de încredere, cu certitudinea că produsele vor livra ceea ce am promis, că se va bucura de ele așa cum am promis și că experiența va fi cea anticipată. Fără respect și fără a livra valoare în schimbul acestei încrederi, nu am avea nicio afacere, nu am plăti taxele pe care le plătim și nu am contribui la economia României. Prioritatea Guvernului este astăzi să privească lucrurile din aceeași perspectivă, aceea a clientului, a contribuabilului care, prin taxele și impozitele plătite, investește într-un sistem public, sperând că va primi în schimb produse (servicii) care să îi satisfacă nevoile. Ca un comerciant care își laudă marfa fără să țină cont de ceea ce vor clienții, guvernanții noștri vorbesc mult prea mult despre realizări, alegând doar ceea ce le convine. Într-un astfel de discurs public, în care chiar și greșelile devin o realizare, au pierdut legătura cu realitatea oamenilor care muncesc și plătesc taxele. Există, astăzi, o discrepanță majoră între deciziile la nivel mare și planul real. Legătura Guvernului cu „clientul“ a încetat să mai existe, iar discursul a devenit necredibil și nerealist. Această ruptură reprezintă una dintre principalele probleme ale României de astăzi: suntem, cu toții, prizonieri într-o afacere care a evitat falimentul, dar care n-are direcție, pentru că a pierdut legătura cu piața. N-a livrat promisiunile, iar clienții nu mai au încredere.
Toate problemele societății sunt, în continuare, transferate către populația activă din România, fără ca cineva să se întrebe ce poți cere în mod rezonabil de la contribuabili. O impozitare cu 80% a muncii nu este rezonabilă, la fel cum nerezonabil este și nivelul taxei pe valoarea adăugată. Acest gen de rezolvări a stabilizat economia, dar a stabilizat-o la un nivel de minimă rezistență. Bugetul public este astăzi centrat pe alte nevoi decât cele ale principalilor contribuabili. Nu există rezolvare peste noapte. Nu va cădea din cer soluția care să schimbe totul de pe o zi pe alta, așa cum auzim, adesea. Singura cale este să pui piatră peste piatră, într-o construcție care să stea în picioare și să aibă un viitor. Singura soluție este să începi să privești lucrurile din perspectiva clientului, să-i înţelegi nevoile și să începi să le rezolvi. Din când în când, nu strică să și anticipezi. Nu vorbim despre realizări şi produse, vorbim despre cum putem face viaţa mai bună.
Dan Şucu este om de afaceri, proprietarul Mobexpert