Înclinația bruscă înspre economisire a românului statistic i-a obligat pe comercianți să mute competiția pe terenul ofertelor promoționale. Iar politica prețurilor mici, deşi benefică pentru consumatori, este riscantă pentru companii, crede Adrian Comăneci, manager al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting.
”Deşi sănătoasă în momentul consolidării pe piață, politica prețurilor mici se poate dovedi distructivă în strategia pe termen lung, afectând nu doar profitabilitatea, dar și capacitatea de extindere către alte zone, precum și potențialul de inovație strategică”, explică Adrian Comăneci.
Consultanții de la Contrast Management-Consulting indentifică și ale ”riscuri” pentru retailul modern în 2012:
• Deși o oportunitate, diversificarea obiceiurilor de consum poate reprezenta și un risc pentru companiile cu o inerție destul de mare. Menținerea unui model tradițional fără o analiză atentă a competiției în fiecare pas, nu doar în indicatorii clasici de performanță economică (cifră de afaceri, număr angajați, profitabilitate, cotă de piață) poate conduce destul de facil la supraevaluarea poziției pe o piață în care volumul nu este neapărat un mod de a prezice performanța pe termen lung.
• Continuarea crizei creditelor și în 2012 va impune dificultăți financiare retailerilor. Astfel, consolidarea strategiei de gestionare a cash flow-ului, de întărire a relației cu furnizorii și de gestionare eficientă a stocurilor vor face diferența în 2012.
• Creșterea prețului materiilor prime pe piețele internaționale reprezintă un alt factor căruia jucătorii acestei piețe ar trebui să îi acorde maximum de atenție. Reevaluarea lanțului de producție prin includerea partenerilor locali ar putea astfel să constituie un avantaj competitiv pe piață.
Până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting.
Deocamdată însă, suma medie cheltuită de un român în retail este încă la mai puțin de jumătate din media europeană (46%), arată calculele Contrast, pe baza datelor de la European Intelligence Unit.
Magazinele tradiţionale, de tip alimentară şi chioşc, domină comerţul local ca număr de unităţi, cu un total de circa 74.000, în timp ce comerţul modern (cash&carry, hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount) numără aproape 900 de spaţii.