Intreprinzatori care stiu sa-si construiasca succesul

Motorul activitatii de constructii din Romania este sectorul privat. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, aproape tot ce s-a construit in 2002, intr-o proportie covarsitoare, de 89%, au fost investitii ale societatilor private si ale populatiei. Aceasta situatie se mentine in continuare, ceea ce arata ca banii particularilor dau de lucru constructorilor si ca afacerile intreprinzatorilor romani incep sa devina prospere. Fie ca este vorba de antreprenori, distribuitori sau produc

Motorul activitatii de constructii din Romania este sectorul privat. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, aproape tot ce s-a construit in 2002, intr-o proportie covarsitoare, de 89%, au fost investitii ale societatilor private si ale populatiei. Aceasta situatie se mentine in continuare, ceea ce arata ca banii particularilor dau de lucru constructorilor si ca afacerile intreprinzatorilor romani incep sa devina prospere. Fie ca este vorba de antreprenori, distribuitori sau producatori de materiale de constructii, fie ca sunt firme mici, cu cativa instalatori, arhitecti sau alpinisti utilitari, cifrele de afaceri cresc de la an la an, iar investitiile proprii se inmultesc.
Elocventa pentru cresterea initiativei private este evolutia targului Construct Expo: in 1994 a avut doar 81 de firme participante, un spatiu de prezentare de 3.650 mp si 28.000 de vizitatori; in 2001, erau deja 581 de firme si 55.384 de vizitatori, anul trecut 669 firme, iar in acest an aproape 1.000 de firme participante si un spatiu de prezentare de 60.000 mp.
Profilul firmelor incepe sa se specializeze, ceea ce este cu adevarat un castig pentru clienti. Altadata, erau firme de constructii, cu echipe de muncitori „priceputi la toate”. Astazi sunt mii de firme de constructii de case, mii de firme de instalatii, de climatizare, de structuri sau de amenajari interioare, de proiectare etc. O data cu specializarea angajatilor, se remarca si o imbunatatire a serviciilor.
De partea cealalta, distribuitorii de materiale isi extind oferta si cresc gama de produse comercializate. Retelele internationale de distributie a unor materiale noi pe piata romaneasca, precum ghips-cartonul sau termopanul se dezvolta tot datorita initiativei unor intreprinzatori romani, care se ancoreaza in piata prin munca si flerul lor, avand in spate strategiile de marketing ale firmelor straine.
Exista insa si afaceri suta la suta autohtone. Vom avea ca exemple o firma care a pornit de la vanzarea de ciment, iar in acest an va deschide magazine tip show-room cu toate tipurile de materiale, un revanzator de case de lemn care a ajuns sa aiba propria lui fabrica si o familie care produce vopsele.
Asa se face ca, o data cu aparitia miilor de constructii noi, sedii de birouri, vile, case de vacanta sau hale industriale, intreprinzatorii romani din domeniul constructiilor se pot mandri cu afaceri de succes. Chiar daca se plang de fiscalitatea prea mare, de lipsa facilitatilor si a unor linii de credite avantajoase pentru dezvoltarea activitatii sau ca aceasta iarna a fost prea lunga si aproape sase luni nu s-a putut lucra pe santiere, atunci cand trag linie ies cu mult in castig. si se gandesc sa investeasca in cresterea capacitatilor de lucru.