Intreprinzatorii rasar din organizatii de tineret

In ultimii ani, organizatiile de studenti si absolventi din Romania si-au diversificat activitatea, devenind tot mai preocupate de dezvoltarea antreprenoriala a membrilor. Pe de alta parte, au aparut tot mai multe organizatii noi. Pe langa asociatiile studentesti, care exista intr-o singura universitate, castiga tot mai mult teren organizatiile care apartin unor mari retele internationale si care atrag prin imagine si oportunitati. Un caz aparte este al asociatiei Universitari pentru Universitat

In ultimii ani, organizatiile de studenti si absolventi din Romania si-au diversificat activitatea, devenind tot mai preocupate de dezvoltarea antreprenoriala a membrilor. Pe de alta parte, au aparut tot mai multe organizatii noi. Pe langa asociatiile studentesti, care exista intr-o singura universitate, castiga tot mai mult teren organizatiile care apartin unor mari retele internationale si care atrag prin imagine si oportunitati.
Un caz aparte este al asociatiei Universitari pentru Universitate, care s-a constituit de putin timp in cadrul Universitatii Bucuresti, dar a initiat deja cateva proiecte cu mare priza la studenti. Unul dintre acestea are drept scop final gasirea unui loc de munca, problema esentiala a oricarui absolvent de facultate. „Proiectul se numeste „Dreptul la o sansa” si are ca obiectiv principal crearea unui mecanism de promovare si orientare practica a studentilor in diferite domenii profesionale. Am derulat o cercetare sociologica pentru identificarea problemelor cu care se confrunta studentii, de unde a reiesit ca situatia materiala a majoritatii acestora este foarte proasta. De aceea, vom incerca sa cooptam parteneri pentru a finanta burse, pentru a oferi locuri de practica si chiar joburi”, spune Simona Stan, vicepresedinte al organizatiei.
Pe langa problemele clasice ale studentilor din Romania, cum ar fi cele financiare, organizatiile se ocupa intr-o mai mare masura de dezvoltarea abilitatilor de comunicare si leadership ale tinerilor. In aceste domenii, experienta internationala este decisiva, mai ales ca, in tarile occidentale, voluntariatul este o adevarata traditie. Astfel, numerosi oameni de afaceri si politicieni celebri si-au inceput activitatea intr-o organizatie de tineret, ca de exemplu Junior Chamber International. In Romania, Junior Chamber Bucuresti a initiat, in decurs de mai putin de un an de zile, aproape 20 de proiecte, in patru arii distincte: internationale, comunitare, de afaceri si dezvoltare personala.
Junior Achievement Romania (JAR), filiala unei alte importante organizatii internationale, exista deja de zece ani in Romania. Junior Achievement sustine educatia antreprenoriala a tinerilor, lucrand in parteneriat cu scolile si mediul privat. Proiectele JAR completeaza educatia clasica a unui elev sau student, spre exemplu, prin stimularea acestora de a dezvolta propria afacere.

Exista si surse de finantare accesibile

O alta organizatie, de aceasta data din cadrul Academiei de Studii Economice, numita Voluntari pentru Idei si Proiecte (VIP) incearca sa-i motiveze pe studenti sa gandeasca. Concursul „Studentul anului in economie” premiaza cu 1.000 de dolari pe acela care convinge juriul (format din oameni de afaceri si analisti economici) ca este un viitor economist de succes. Pe langa acest concurs, VIP organizeaza o scoala de vara, tot pe probleme economice.
Pentru a-si putea realiza proiectele, insa, organizatiile au nevoie de bani. Pe langa sursele de finantare pe care ele trebuie sa le atraga, acestea au la indemana o varianta accesibila: fondurile disponibile prin programul „Youth” al Uniunii Europene. Agentia pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor (ANSIT) administreaza aceste fonduri si, potrivit presedintelui acesteia, Cristian Rizea, desi au fost deja aprobate cateva sute de proiecte, mai sunt bani suficienti si pentru altele. Pentru a beneficia de finantare, organizatiile nu trebuie decat sa contacteze agentia si sa depuna un proiect bine realizat.

Calendarul „Olimpiadele comunicarii”

Intre 25 si 29 mai, studentii participanti la concurs vor prezenta public campaniile pe care le-au realizat.
· Duminica, 25 mai, intre orele 10:00 si 14:00: prezentarile la proba de comunicare comerciala – imagine de produs
· Luni, 26 mai: prezentarile la proba de comunicare comerciala – imagine de companie, prezentarile la proba de campanie de autopromovare pentru organizatiile de tineret
· Marti, 27 mai: prezentarile la proba de comunicare politica, prezentarile la proba de discurs public
· Joi, 29 mai: festivitatea de premiere

Junior Achievement Romania (JAR)

stefania Popp, director executiv al JAR, a crescut multe generatii de intreprinzatori. La programele JAR au participat pana acum peste 200.000 de elevi si studenti, care au invatat sa fie creativi si sa conduca propria afacere. Aproximativ 100 de companii sunt partenere ale JAR in diferite proiecte, astfel incat membrii organizatiei invata direct in mediul de afaceri. Informatii suplimentare: www.jar.ro

ETHOS si „Olimpiadele comunicarii”

Dragos Dehelean, presedintele ETHOS, asociatia studentilor in comunicare, a dezvoltat un proiect care urmareste formarea de specialisti in domeniu. „Olimpiadele comunicarii” este o competitie bazata pe strategii si tehnici de imagine, pentru campanii de promovare, publicitate si relatii publice. Concursul se afla acum in plina desfasurare. Mai multe detalii: www.olimpiadelecomunicarii.ro

Junior Chamber Bucharest (JCB)

Darco Azarmaneche, vicepresedinte al JCB, spune ca membrii organizatiei trebuie sa fie in primul rand prieteni. Junior Chamber International este cea mai mare organizatie de tineret din lume, existand in peste 110 tari. In strainatate, JCI este recunoscuta ca formatoare de lideri. Argumentul: dintre membrii celebri ai JCI fac parte Khofi Annan, Bill Clinton sau Jacques Chirac. Mai multe detalii: www.jci.cc