dintre noi. Curiozitatea e indreptatita de faptul ca suntem indemnati si, pe alocuri, obligati, spre binele nostru, sa facem tot felul de investitii, fie legate de reabilitarea termica a locuintelor, fie de contorizarea consumului de energie termica. Ne-am pierdut – si la propriu, si la figurat – in hatisul de acte normative aplicabile, dar, mai ales, in procedura de calcul a consumului de energie termica pe cap de consumator.Pentru inceput, credem ca este bine sa reamintim ca tariful la energia termica furnizata populatiei este subventionat de catre stat. Cu cat? Ne este imposibil sa va spunem in acest moment. Subventia este stabilita ca diferenta intre tariful reglementat (stabilit de autoritatea de reglementare) si pretul national de referinta (cel folosit pentru facturarea catre populatie a energiei termice consumate). Pretul national de referinta este, incepand de la 1 august 2004, de 896.000 lei/Gcal, inclusiv TVA. A fost insa mult mai greu sa aflam care este tariful reglementat, deoarece Ordinul nr. 39/2003, care a aprobat tarifele pentru acest an, tocmai a fost revocat prin Ordinul nr. 10/2004. Care va sa zica am ramas fara tarife reglementate? Ori s-au repus in vigoare tarifele de anul trecut? Exista doua motive pentru care ne preocupa cat de mare este subventia:1. Pentru ca ea este platita de catre stat producatorilor si distribuitorilor de energie termica. Drept urmare, care sunt sumele platite furnizorilor cu titlu de subventii?2. Pentru ca ea se va reduce treptat incepand cu 2005, pana cand va disparea cu totul, candva prin 2007. Legea spune ca nu trebuie sa ne speriem, ca de fapt tariful nu va creste. Economiile realizate prin reducerea subventiilor vor fi alocate pentru retehnologizarea, modernizarea si dezvoltarea sistemelor centralizate de producere si distributie a energiei termice. Adica se va reduce costul energiei termice produse si distribuite cel putin in aceeasi masura in care va creste tariful de facturare prin reducerea subventiei. Dar, dupa cum stim, hartia suporta orice. Ramane de vazut ce va reusi sa suporte in realitate buzunarul nostru.
Calcule complicate, facturi neclare
Una peste alta trebuie sa avem grija sa pastram consumul de energie termica in limite suportabile pentru bugetul nostru. Ceea ce inseamna o izolare termica a locuintei si o mai corecta masurare a consumului. Ceea ce se si intampla, de voie sau de nevoie, asa cum spuneam la inceputul articolului: se pun termopane, se izoleaza peretii, se instaleaza centrale de apartament, se pun contoare…Pana aici, toate bune. Pana aici fiecare dintre noi avem o idee clara despre cati bani investim. S-ar putea insa sa nu avem o idee la fel de clara asupra a ceea ce vom plati.Ordinul nr. 233/2004 aproba Metodologia de repartizare si facturare a consumurilor individuale de energie termica in imobile de tip condominiu. Subiectul sensibil nu-l reprezinta atat consumul de apa calda, cat cel de energie termica necesar incalzirii locuintei. Acest din urma consum este stabilit prin niste calcule complicate, care iau in considerare o multime de factori, cum ar fi: suprafata utila a locuintei, suprafata echivalenta a corpurilor de incalzire, cota-parte din spatiul comun care revine fiecarei locuinte si asa mai departe. Lucrurile se simplifica in oarecare masura pentru cei care au montate repartitoare de costuri. Calculele complicate raman in continuare a fi facute pentru energia termica folosita pentru incalzirea spatiilor comune.Proprietarii care au montate centrale de apartament vor fi facturati pentru cota-parte de energie termica folosita pentru incalzirea spatiilor comune. Ei pot fi scutiti de la plata consumului aferent coloanelor de incalzire care trec prin spatiul locuintei, cu conditia sa izoleze aceste coloane, astfel incat nici un fir de caldura sa nu razbata pana la ei.Ca o simpla exemplificare a cat de complicate pot fi lucrurile este suficient sa se parcurga lista informatiilor care in mod obligatoriu trebuie sa fie trecute pe factura de energie termica.Ne intrebam, in aceste conditii, cine va avea curajul sa reclame vreodata corectitudinea intocmirii facturii si care ar putea fi argumentele sale?

informatii obligatorii pe factura
Factura individuala emisa de furnizor trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
· destinatarul facturii
· data emiterii facturii
· termenul de plata scadent
· perioada pentru care s-a facut facturarea energiei consumate
· semnatura si stampila emitentului
· semnificatia fiecarei obligatii de plata cuprinse in factura (plata pentru energie, pentru penalitati, pentru corectii etc.)
· datele care au stat la baza stabilirii consumurilor de energie termica (cantitatile de energie termica inregistrate de grupul de masurare/contoare de la bransament, suprafata echivalenta termic totala a condominiului, suprafata echivalenta termic aferenta partilor comune, cota-parte de proprietate indiviza, suprafata utila, numarul de persoane sau alte elemente, dupa caz)
· valorile marimilor de facturat si indexurile aferente (cu precizarea daca indexurile sunt citite sau estimate)
· tarifele aplicate pentru fiecare marime de facturat
· temeiul legal de pret
· sumele rezultate pentru fiecare marime facturata
· valoarea totala de plata.

parerea specialistului
Legea permite autoritatilor publice, in speta Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei Electrice, sa dispuna revocarea actelor administrative normative pe care le-au adoptat sau emis, in masura in care apreciaza ca un asemenea act nu trebuie sa mai produca efectele juridice pentru care a fost initial adoptat sau emis. De regula, revocarea intervine pentru cauze de neoportunitate a actului, autoritatea nefiind obligata sa-si motiveze decizia. Cauza revocarii este intotdeauna ulterioara momentului incheierii si nu aduce atingere valabilitatii actului emis. In consecinta, pana la data de 01.07.2004, ordinul nr. 39/2003 a fost valabil si a produs efectele pentru care a fost emis. In privinta actului aplicabil ulterior acestei date, distingem urmatoarele.Ordinul nr. 39/2003 abroga la data aparitiei sale un alt ordin al ANRE, nr. 24/2003, care prevedea preturile practicate incepand cu luna septembrie 2003. Chiar in conditiile revocarii ordinului nr. 39/2003, nu putem considera ordinul precedent ca fiind valabil incepand cu 1 iulie 2004, deoarece abrogarea unui act normativ are caracter definitiv. Incetand efectele ordinului nr. 39/2003, datorita revocarii acestuia, ar trebui sa existe un alt ordin, ulterior revocarii, care sa reglementeze preturile practicate de ANRE. (Anamaria Constantinescu – jurist INDACO SYSTEMS SRL)
Nota: la data scrierii acestui articol nu era publicat nici un alt ordin care sa inlocuiasca Ordinul nr. 39/2003, revocat.