UPDATE: Întreținerea șoselelor, 1 mld Euro în ultimii patru ani. Doar un sfert s-a plătit.

Valoarea contractelor multianuale de întreţinere a drumurilor naţionale şi autostrăzilor din România în perioada 2008 - martie 2012 depăşeşte un miliard de euro (cinci miliarde de lei), potrivit informaţiilor remise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Valoarea totală a contractelor, valabile în perioada 2008 – 31 martie 2012, este de 4,45 miliarde lei, fără TVA, reprezentând peste un miliard de euro, potrivit sursei citate. Multe dintre contracte, încheiate pentru fiecare Secţie de Drumuri Naţionale, au fost semnate pe parcursul anului 2008.
Pentru întreţinerea celor două autostrăzi au fost alocate 101,16 milioane lei, fără TVA, pentru Autostrada Bucureşti – Piteşti, inclusiv Centura Piteşti, iar pentru Autostrada Bucureşti – Cernavodă au fost alocate 121,90 milioane de lei, fără TVA. Întreţinerea include atât deszăpezirea drumurilor naţionale şi a autostrăzilor, cât şi lucrări de protecţie, reparaţii sau aducere la starea iniţială a acestor drumuri în cazul unor situaţii în care drumul este afectat de cauze naturale, alunecări de teren, ninsoare sau de încălcarea normelor legale privind portanţa în cazul transporturilor de marfă.
CNADNR va organiza, începând cu luna februarie, licitaţii pentru serviciile de întreţinere curentă a drumurilor naţionale şi în perioada 2012 – 2014 în zona Bucureştiului şi la alte trei direcţii de drumuri. Valoarea totală a contractelor este de 205 milioane de euro, fără TVA, urmând ca în prima parte a anului să fie scoasă la licitaţie întreţinerea a 8.700 de kilometri de drumuri naţionale, potrivit anunţului companiei.
Noile contracte conţin clauze stricte pentru a asigura respectarea parametrilor de calitate. În acest sens, pentru neîndeplinirea totală a unei comenzi, prestatorul va plăti daune compensatorii în cuantum de 20% din valoarea comenzii, iar pentru neîndeplinirea parţială a unei comenzi prestatorul va plăti daune compensatorii în cuantum de 10% din valoarea comenzii.
Totodată, pentru neexecutarea totală a unei comenzi prestatorul va plăti daune compensatorii de 100.000 euro, iar în cazul unei defecţiuni prestatorul va înlocui utilajul defect în maximum două ore de la constatare. Utilajele de deszăpezire (închiriate) vor fi dotate cu GPS (pentru monitorizare şi evidenţa activităţii) şi cu softul aferent, furnizând orele de funcţionare şi traseele parcurse, care vor fi ataşate la situaţiile de lucrări, mai prevede contractul cadru ce urmează să fie încheiat cu fiecare direcţie de drumuri.
UPDATE: Cristian Andrei, director de întreţinere la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a explicat că în anul 2008 au fost semnate contracte pe patru ani pentru activitatea de întreţinere vară-iarnă. Deoarece acestea au fost semnate pe bază de acord-cadru, în conformitate cu Legea achiziţiilor publice sumele prinse în aceste contracte sunt cifre estimative. „Sumele efectiv decontate în baza acestor contracte sunt de patru ori mai mici, pentru că noi plătim pe bază de comenzi numai în funcţie de alocaţiile bugetare. Contractele au fost încheiate pe sumă de un miliard de euro pe patru ani”, a precizat oficialul CNADNR.
Suma efectiv plătită până la sfârşitul lui 2010 în baza contractelor încheiate în 2008 pentru activitatea de întreţinere vară-iarnă a fost de circa 235 milioane euro, a declarat Cristian Andrei. Potrivit acestuia, ulterior au fost încheiate contracte adiţionale, pentru această iarnă, în vederea finalizării acestor contracte încă 94 milioane euro. „Până în prezent, pentru iarna anului 2011, deci până la 31 decembrie 2011, s-au cheltuit estimat 19,5 milioane euro pentru deszăpezire”, a precizat Cristian Andrei.
Sursa: Agerpres