Junior Achievement (JA) este o organizatie internationala nonprofit care urmareste sa educe si sa inspire tanara generatie in spiritul liberei initiative, a intelegerii mecanismelor economiei de piata si a rolului ei ca viitoare forta de munca.
Junior Achievement Romania a fost constituita in anul 1993 ca asociatie nonprofit afiliata la Junior Achievement International. Pentru a putea introduce programele si in scolile romanesti, Junior Achievement a incheiat o conventie cu Ministerul Educatiei si Cercetarii in anul 1997, conventie care prevede ca organizatia sa ofere gratis materialele si licentele de soft, iar ministerul sa plateasca profesorii care predau materii speciale cu acordul consiliului director al scolii.
Junior Achievement are programe de sorginte americana, astfel incat multe parti din continutul acestora a trebuit sa fie prelucrate si adaptate la contextul economic romanesc. „Invatamantul romanesc se bazeaza mai mult pe teorie, in timp ce programele Junior Achievement sunt foarte practice. De aceea s-a incercat sa se preia acele module prin care s-a putut face mai usor trecerea de la sistemul academic la cel practic”, explica dna Stefania E. Popp, director executiv la Junior Achievement Romania. In urma acestei strategii, promovate in timp, la sfarsitul anului 2000 s-a ajuns la o cifra impresionanta de elevi care au fost implicati in programul JA (128.000 de elevi).
In acest context, comunitatea oamenilor de afaceri a inceput sa dovedeasca mai mult interes, dar „ea trebuie sa fie nu neaparat interesata, cat sensibilizata”, spune dna Stefania E. Popp. Sensibilizarea comunitatii de afaceri se poate face nu numai prin a arata intreprinzatorilor ca elevii sunt foarte interesati de aceste programe, dar si prin a le demonstra ca pot beneficia de rezultatele obtinute de acestia”, a adaugat dna Stefania E.Popp.
Junior Achievement educa forta de munca si are module de pregatire a fortei de munca si orientare profesionala, dar si module de educatie a consumatorului, deci de educare a viitorului partener. Urmarea fireasca a acestor strategii de pregatire a fost campania „Acces la succes”, prin care se urmareste atragerea sprijinului oamenilor de afaceri pentru educarea tinerilor in spiritul liberei initiative.
Campania se vrea un parteneriat intre scoala si comunitatea de afaceri. Ea cuprinde patru module importante: „Fii informat”, „Fii educat”, „Fii creativ” si „Fii competitiv”.
Modulul „Fii creativ”, lansat la sfarsitul anului trecut prin programul special „Sa fii lider”, este destinat educatiei elevilor de liceu in spiritul economiei de piata. „Am inceput acest program pentru ca dorim ca elevii sa gaseasca chiar din anii de liceu motivatii noi si atractive pentru a invata despre ceea ce inseamna noile cerinte ale pietei muncii, ale carierei profesionale pe o piata libera”, a spus dna Stefania E. Popp. Programul se va finaliza cu concursul national „Sa fii lider”, tema proiectului fiind intitulata „Indrazneste si vei castiga – Lectii intr-o scoala suficient de buna pentru cariera ta”. Premiile pe care le acorda Junior Achievement la aceste competitii constau in participari la conferinte si seminarii internationale. De asemenea, castigatorii concursurilor de la fazele nationale vor forma o echipa, trei elevi si trei studenti, care vor merge in Spania la Conferinta Internationala Junior Achievement.
Un alt modul este Global Learning of Business Entreprise, destinat elevilor din ultimul an de liceu si studentilor. Pe parcursul a doua semestre, acestia invata modul de functionare a unei companii de import- export, deprind bazele schimburilor internationale, invata cum functioneaza parteneriatul international, companiile joint-venture. De asemenea, ei lucreaza cu elevi si studenti din alte tari, din cadrul aceluiasi program, si invata sa aprecieze diversitatea si particularitatile fiecarei culturi si civilizatii. Orele pot fi tinute de profesori de economie, cu sprijinul unui consultant desemnat de Junior Achievement Romania, iar materialele sunt puse la dispozitie gratuit de catre JA Romania. Alegerea elevilor si studentilor participanti la program
s-a facut pe baza participarii anterioare in programele JA, deoarece ei trebuie sa aiba cunostinte de functionare a unei companii. Incepand cu anul 2002-2003 se doreste extinderea acestui modul la mai multe grupe de studenti si elevi, pentru diversificarea tarilor partenere (SUA, Canada, Japonia, Australia, tari din Europa), un rol important avandu-l sensibilizarea unui numar cat mai mare de companii interesate sa participe la program pentru activitatea de consultanta la clasa.