Invatamantul continua refacerea formelor fara fond si a reformelor fara reformatori

disciplinelor si numarului acestora. Fiecare universitate apreciaza, pe baza imput-urilor primite din piata, care sunt nevoile de pregatire si adapteaza programele de studii astfel incat sa poata face fata cererii. Capital: Exista unele preocupari legate de armonizarea programelor de studii pe domenii in cadrul proiectului Calisro. Ioan Ianos: Prin acest program incercam sa armonizam curricula pe domenii, astfel incat fiecare universitate sa introduca doar 20% din disciplinele proprii, specifice

disciplinelor si numarului acestora. Fiecare universitate apreciaza, pe baza imput-urilor primite din piata, care sunt nevoile de pregatire si adapteaza programele de studii astfel incat sa poata face fata cererii.
Capital: Exista unele preocupari legate de armonizarea programelor de studii pe domenii in cadrul proiectului Calisro.
Ioan Ianos: Prin acest program incercam sa armonizam curricula pe domenii, astfel incat fiecare universitate sa introduca doar 20% din disciplinele proprii, specifice, iar restul sa fie comune. In februarie anul acesta au avut loc intalniri la nivelul decanilor, pe domenii de activitate, pentru corelarea curriculei in asa fel incat sa se compatibilizeze. Ei urmaresc pe domenii de studii armonizarea curriculei la nivel national, dar si european. Dupa aceea, in mod sigur se vor face modificari si in COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania – n.r.).
Capital: In Declaratia de la Conferinta nationala a invatamantului superior din noiembrie a.c. se precizeaza ca va fi elaborat un nomenclator al calificarilor universitare, operational in spatiul european al invatamantului superior.
Ioan Ianos: Ocupatiile din Romania in mod sigur vor fi corelate cu cele din UE. Daca decanii vor reusi sa compatibilizeze programele de studii cu modelele europene, desigur ca ele isi vor regasi corespondenta in structura calificarilor existente pe piata internationala. In momentul in care se va face armonizarea ocupatiilor din COR cu cele din UE se va putea realiza integrarea imediata si cu structura programelor de invatamant concepute de decani. Ei au intalniri programate si, probabil, la anul vom avea un prim imput de la programul Calisro. Atunci vom vedea care este stadiul de compatibilizare a programelor de studii pe domenii si, dupa aceea, in ce masura vor corespunde cu planurile de invatamant si cu domeniile de studii din UE.
Capital: In momentul acesta au aparut o multime de specializari noi, necorelate cu standardele ocupationale sau cu vreun sistem de recunoastere.
Ioan Ianos: Studentii sunt inca in primii ani de studii. Pana vor absolvi ei se va reglementa domeniul si se va face corelarea intre specializare si competentele pe care trebuie sa le dobandeasca in noua ocupatie. Deja specializarile s-au redus foarte mult. De la sase sute si ceva, cate ajunsesera in ultimii ani, acum au mai ramas aproximativ 250 de specializari. Ele se vor reduce in continuare. Licenta se va da pe domenii din toamna anului 2004.
Capital: Cand vor sti cu precizie studentii care va fi parcursul pregatirii lor in facultate?
Ioan Ianos: Din 2005 suntem obligati sa ne armonizam cu sistemul din UE. Restructurarea invatamantului universitar pe cele trei cicluri va incepe chiar din toamna anului 2004. In cadrul primului ciclu, invatamantul universitar clasic va fi de trei ani, iar cel ingineresc de patru ani. Se va face mai putina teorie si mai multa practica. In cadrul ciclului al doilea, masteratul se va divide in-tr-unul profesional si altul stiintific.
Capital: Care sunt diferentele?
Ioan Ianos: Masterul profesional va pune accent pe formarea competentelor profesionale si aprofundarea unor cunostinte pentru ocupatiile in care se orienteaza studentul. Masterul stiintific va oferi o deschidere spre doctorat si activitati stiintifice, de conceptie. Primul va fi orientat spre executie si cunoasterea meseriei, al doilea spre zona de cercetare.
Capital: Explicati avantajele unui tip de master si al celuilalt.
Ioan Ianos: Spre exemplu, un absolvent de la facultatea de istorie, ciclul I, dupa primii trei ani va obtine licenta, dar nu va avea nici o specializare. Practic, cu diploma de licenta el nu va putea face mare lucru. Daca urmeaza un master profesional in muzeografie, arheologie, restaurare de monumente, dupa un an el se va putea angaja ca specialist in aceste domenii. Dar, la fel de bine, el poate continua cu un master stiintific in istorie si se va orienta catre activitatea de conceptie, spre doctorat etc. La masterul stiintific se poate opta si pentru alte domenii de specializare.
Capital: Ce alte noutati ii mai asteapta pe tinerii care vor sa intre la facultate?
Ioan Ianos: Deocamdata pot sa va spun ca, din toamna, admiterea se va face pe domenii si nu pe specializari. Intre timp, adica in urmatorii trei ani, se va cristaliza si modul in care vor fi continuate studiile.