de functionare se aplica. Institutiile de educare si formare functioneaza potrivit noilor metodologii. Invatamantul vocational a castigat avans. Invatamantul universitar intra din acest an pe tiparul international 3-2-3. Sistemul de formare continua a adultilor a inregistrat deja un numar apreciabil de furnizori autorizati (aproape 900, jumatate din institutii fiind in Bucuresti). Privita de sus, de acolo de unde se bifeaza indeplinirea misiunilor si se raporteaza indicatorii, starea de sanatate a invatamantului romanesc pare imbucuratoare. In spatele intregului esafodaj formal elaborat in ultimii ani, se ascunde insa o afectiune cronica. Lipsa formatorilor. Indiferent despre care tip de invatamant vorbim si de toate transformarile parcurse, in Romania numeri inca pe degete profesorii sau instructorii care stiu sa-i invete pe copii, tineri sau adulti… sa invete. Majoritatea stiu doar sa predea. Adica sa faca transfer de informatii si sa pretinda celor pe care-i instruiesc sa memoreze si sa reproduca apoi cunostintele, cuvant cu cuvant, daca se poate. Rezultat recompensat, de altfel, cu nota maxima! Pericolul continuarii vechilor practici sub pulpana unor noi sisteme a fost sesizat de expertii straini veniti in cadrul diverselor programe de asistenta privind consolidarea politicilor de educare si formare. Din noiembrie anul trecut, a inceput un astfel de proiect de formare a formatorilor cu asistenta din Danemarca. Initial, programul viza formarea a 400 de formatori in tehnici moderne de pedagogie, dar conducatorii programului au decis ca daca vor reuni mai multi participanti din cadrul aceleiasi institutii de formare, impactul asupra acestora va fi mult mai mare si puterea exemplului mult mai relevanta. Asa ca au fost selectati 80 de furnizori de formare din toata tara. In cadrul programului au intrat, din fiecare institutie selectata, cate un manager si mai multi formatori. Programul a fost astfel structurat incat initial au fost formati, cu ajutorul expertilor danezi, 20 de formatori principali. Acestia au inceput apoi sa livreze programe de formatori, in baza pregatirii primite, in grupe de cate doi-trei formatori. Zilele acestea, echipa daneza de proiect se deplaseaza in toata tara, pentru a monitoriza si evalua activitatea formatorilor, dar si a celor 80 de furnizori de formare, sub aspectul impactului pe care l-au creat strategiile de pregatire daneze. „Suntem in faza finala de elaborare a raportului la acest proiect Phare de infratire institutionala – declara Klavs Dahl Christensen, consilier de preaderare. Pe baza rezultatelor si a studiilor din teren desfasurate, vom formula recomandari privind modificarile legislative necesare si metodologiile de aplicat. In acest moment, sunt deja elaborate cele doua metodologii, una pentru formarea managerilor institutiilor de formare, si alta pentru formarea formatorilor. Se asteapta o decizie cu caracter politic din partea Ministerului Muncii asupra modului cum va fi institutionalizata formarea pe cele doua componente. Din pacate, nu a fost identificata, pana acum, nici o institutie cu retea in intreaga tara, careia sa-i oferim aceste programe, pe care sa le dezvolte si disemineze in toata tara.“O componenta auxiliara a acestui proiect de formare o reprezinta infiintarea unui centru de evaluare a competentelor de formator. Deocamdata, procesul de evaluare este la inceput. Nu avem nici formatori si nici graba prea mare nu este din partea nimanui pentru a obtine o certificare in profesie. 2010 este inca departe. Atunci, potrivit reglementarilor existente in domeniul formarii continue a adultilor, toate institutiile de formare trebuie sa aiba traineri certificati si autorizati pentru a putea furniza cursuri. Cati stiu acest lucru? Informatiile circula greu, iar trainerii sau firmele de instruire foarte apreciate pe piata nu se grabesc nici sa-si autorizeze programele si nici sa-si certifice specialistii. Dintr-un motiv foarte simplu. Acela ca sunt cautati pentru calitatea cursurilor oferite. Ramane de vazut cand acest criteriu al calitatii formatorilor si competentelor solicitate pe piata muncii va fi unul foarte important si in clasificarea institutiilor de invatamant superior in topul celor mai bune. Topul a aparut, urmeaza sa se valideze si criteriile dupa care se face evaluarea performantelor universitatilor.

Sfatul consultantului

Trainerul este o persoana care stie despre ce vorbeste, care explica bine ceea ce stie si care poate contribui la dezvoltarea abilitatilor si cunostintelor persoanelor pe care le instruieste. Acest lucru presupune macar abilitati de prezentare si instruire din partea trainerului. Cei mai buni traineri insa se bazeaza pe un set mai larg de abilitati. Odata ce trainerul accepta ideea ca nu poate sti totul si ca nu poate oferi un raspuns la orice, rolul sau se transforma in acela de facilitator al invatarii. Participantii la un program de instruire nu mai asteapta ca toate raspunsurile sa le fie oferite de formator, ci doar ca trainerul sa le faciliteze descoperirea acestor raspunsuri. Viziunea traditionala a unui training presupune prezenta unui public pasiv, in timp ce de la o abordare de tip nou se asteapta ca participantii sa fie activi si inclinati spre a pune intrebari.
• Abilitati necesare trainerului: abilitatea de a folosi si dezvolta o multitudine de strategii si tehnici pentru a-i ajuta pe oameni sa invete.
• Trasaturi personale ale trainerului: Incredere, rabdare, flexibilitate, angajament pentru a obtine rezultate deosebite.
Trucuri si sfaturi pentru a avea succes in profesia de trainerHotarati-va daca vreti sa oferiti o gama mai larga de abilitati /programe sau daca, dimpotriva, doriti sa va axati/specializati pe un anumit domeniu care sa va solicite doar un anumit tip de client sau topic. Fiti membru al unei retele formale sau/si informale, astfel incat sa va puteti intocmi recomandari in mod reciproc si sa puteti forma tandemuri cand este solicitata prezenta a mai multi traineri odata.
Consacrati-va timp pentru a obtine feedback-ul si evaluarea necesara:
a) astfel incat sa puteti invata
b) drept o modalitate de a va demonstra profesionalismul
c) ca un mod de a primi scrisori de recomandare si referate.
In ceea ce priveste marketingul, nu va axati pe o singura metoda. Folositi o combinatie care sa includa Internetul, telefonul, posta, ca si intalnirile directe.

Concluzia expertului: Schimbarea de la predare la formare este grea

Ministerul Educatiei are in tara aproximativ 1.200 de scoli in proces de pregatire pentru a livra programe de formare pentru adulti. Acestora li se adauga peste 800 de furnizori de formare continua, autorizati de CNFPA. Toti acestia, dar nu numai, au nevoie de formatori. Din informatiile preluate in cadrul monitorizarilor programului de infratire dintre Romania si Danemarca in domeniul programului de asistenta privind consolidarea politicilor de educare si formare, am tras concluzia ca este nevoie sa ne concentram asupra schimbarii sistemului de instruire de la predare catre formarea de competente. O alta schimbare de mentalitate se refera la faptul ca este necesar sa constientizam ca adultii se formeaza altfel decat copiii sau tinerii. In Romania, procesul de formare poate fi descris ca o activitate care se desfasoara pe verticala, ierarhic. Profesorul este cel care detine informatia si o furnizeaza studentului care o absoarbe. Daca ar fi sa fac o analogie, sistemul functioneaza ca o pompa de benzina prin care se alimenteaza o masina. In cazul nostru, pompa este profesorul, iar recipientul in care se toarna este studentul. Cand se goleste, profesorul vine si toarna iarasi cunostinte. Vazand ce se intampla in Romania, expertii nostri au vrut sa faca o schimbare pe orizontala a sistemului de instruire, chiar in cadrul programului de formare de formatori, de la predare catre invatare. In loc sa toarne informatii in aceste recipiente considerate goale, formatorii au fost invatati un nou rol. Acela de facilitatori ai procesului de invatare. Sistemul acesta abandoneaza ierarhiile. Participantii la curs invata toti, unii de la altii, pentru ca adultii vin cu propria lor experienta de viata, care poate fi folosita ca model de catre ceilalti. In acest sistem, accentul nu este pus pe predare, ci pe invatare. In primele doua zile a fost o deziluzie totala din partea cursantilor si s-a creat o stare de confuzie cu privire la ce se intampla in program. Toti se asteptau la altceva. Apoi, lucrurile au intrat in normal. Trebuie insa sa spun ca este foarte dificil sa schimbam mentalitatea formatorilor, de la abordarea verticala – profesor – elev – la cea pe orizontala: cursant – formator. rnIn Romania, foarte putini formatori detin competente in formarea pe orizontala. Cei mai multi se tem ca daca vor lasa cursantii sa se manifeste cum vor, ii vor scapa din mana. Pana la urma, daca vor dori sa devina formatori, va trebui sa accepte ca informatia trebuie sa circule liber in incapere, si nu doar dintr-un centru de comanda. Pentru a face fata acestor provocari, formatorii trebuie insa sa fie cu adevarat experti in domeniul in care formeaza. Adica stapani pe sine.rn

rnRecomandarea traineruluirn

rnProvocarea cea mai mare a oricarui trainer este sa se asigure ca participantii la curs vor folosi informatiile si abilitatile invatate pentru a-si creste performanta. Exista multe metode practice prin care cel care conduce un program de instruire poate facilita transferul de abilitati. Una dintre ele este antrenamentul mental. Principiul de baza al antrenamentului mental consta in faptul ca toate lucrurile sunt create de doua ori. Altfel spus, pentru a putea face ceva, trebuie mai intai sa ne imaginam acel ceva. Cu cat imaginatia este mai antrenata si creeaza viitoarea realitate mai detaliat, cu atat mai mari sunt sansele ca „visele“ sa prinda viata.rnAcest fapt este cunoscut si aplicat in multe domenii ale performantei. In sport, este probabil cel mai evident. Baschetbalistul care in timpul meciului marcheaza una dupa alta lovituri de la „trei puncte“, este acelasi om care in timpul liber a vizualizat de sute de ori mingea trecand prin inelul de pe panou. Cu alte cuvinte, si-a facut antrenamentul mental, aditional antrenamentului fizic. Un experiment simplu poate fi facut la masa de biliard sau pe pista de bowling. Sansele ca popicele sa fie rasturnate sau bila vizata sa intre in buzunarul mesei de biliard cresc simtitor atunci cand inainte de a actiona vizualizezi de cateva ori rezultatul final dorit.rnAcelasi principiu simplu se poate aplica si in sala de training. Procesul se mai numeste pas in viitor. El presupune imaginarea felului cum noile competente dobandite prin instruire urmeaza a fi aplicate la locul de munca. Aceasta ar trebui sa fie o parte importanta a oricarui training si indeplineste in esenta trei scopuri:rn
rn1. Le aminteste participantilor ca va trebui sa transfere competentele dobandite in „lumea reala“rn
rn2. Consolideaza invatarea prin repetare mentalarn
rn3. Actioneaza ca o „plasa de siguranta“ pentru eventuale probleme.rn
rnAl treilea scop se realizeaza prin felul in care trainerul ofera instructiunile si ii incurajeaza pe cursanti sa isi imagineze nu doar rezultatele dorite, ci si eventualele erori de parcurs.rn

rnCursuri de specializarern

rnIRECSON rn
rn4 iunie: Sales manager; Auditor intern de calitate; Auditor intern de mediu; Agent de vanzari; Manager proiect.rn
rn6 iunie: Standarde Internationale de Contabilitatern
rn13 iunie: Expert fiscalrn
rn18-19 iunie: cursuri de scurta durata: Tehnici de vanzare; Comunicare, Orientarea spre client, Managementul proiectelor, Negociere, Cultura organizationala, Managementul timpului. rn
rn17 iunie: Manager resurse umane rn
rn25 iunie: Asistent manager; Specialist marketing; Asistent relatii publice; Formare de formatorirn
rn27 iunie: Agent imobiliar; Evaluator imobiliar; Lichidator de intreprinderi; Manager financiarrn
rnColegiul ACCA ofera programe de formare financiar-contabile, recunoscute international.rn
rnInformatii suplimentare: Tel.: 313.20.92, 315.62.63, e-mail: cursuri@irecson.ro, https://www.irecson.rorn

rnAS training & consulting rn
rnProgram de formare a trainerilor si facilitatorilor cu tehnici de invatare experientiala. rn
rnContinutul programului: rn
rn • Cum sa faci invatarea mai activa? De ce si cum? (inclusiv designul exercitiilor). rn
rn • Facilitarea la inceputul sesiunii de training (inclusiv maximizarea participarii). rn
rn • Facilitarea la mijlocul sesiunii de training (inclusiv maximizarea invatarii si transferul invatarii). rn
rn • Facilitarea la sfarsitul sesiunii de training (inclusiv dezvoltarea profesionala).rn
rnData si locul de desfasurare: 9, 10, 11, 12 iunie 2005, „U“ Business Center.rn
rnInformatii suplimentare la Mobil: 0723.390.139, e-mail: contact@andyszekely.ro; www.andyszekely.ro.rn

rnFundatia Resurse Umane Romaniarn
rnCum sa creezi un adevarat eveniment Team Building pentru echipa ta sau pentru o grupa de training. rnProgramul de instruire scoate in evidenta aspecte, strategii si oportunitati cheie care trebuie avute in vedere atunci cand se folosesc tehnici de invatare experientiala pentru dezvoltarea echipelor. Accentul se pune pe cum anume se construieste o echipa. Workshopul contine exercitii practice, care permit descoperirea pe cale experientiala a optiunilor de lucru in echipa.rn
rnData si locul de desfasurare: 14-15 iunie 2005, „U“ Business Center.rn
rnInformatii suplimentare: Tel.: 314.18.90 interior 39; Mobil: 0745.043.839; e-mail: office@fru.ro; site: www.fru.ro.rn

rnVitrina cartiirn

rnDictionarul explicativ al limbii engleze, The Penguin English Dictionary, Editura Litera International, nu este doar o simpla insiruire de cuvinte sau de elemente de ortografie, ortoepie si gramatica. Esentiala este explicarea sensului cuvintelor prezentate, pentru ca toti cei care folosesc dictionarele doresc sa afle cat mai multe informatii despre modalitatile de utilizare a limbii engleze vorbite si scrise in zilele noastre, despre etiologia cuvintelor si a expresiilor, cat si despre uzul arhaismelor intalnite in diferite lucrari. Acest dictionar se distinge de tot ce s-a editat pana in prezent pentru ca trateaza in mod diferit toate aspectele vocabularului. Multe din exemplele de folosire a cuvintelor sunt preluate din operele unor scriitori, incepand cu Shakespeare, pana la autori contemporani. Pentru a putea prezenta sensurile anumitor cuvinte si a explora nuantele ascunse ale termenilor, autorii acestei lucrari ample au recurs chiar la sprijinul unor scriitori de seama sau academicieni care au furnizat o serie de eseuri miniaturale referitoare la anumite teme de interes. rn
rnPentru achizitionare: Tel./Fax: 330.35.502, e-mail: info@litera.ro, site: www.litera.ro