Prinde contur un nou concept pe piața de retail din România – centrele comerciale chinezești. Care sunt diferențele dintre un mall clasic și Dragonul Roșu, China Town sau viitorul Dragon Maxim? Marfa ieftină, importată din China, cumpărară preponderent en-gros și (re)vândută apoi en-detail. Inclusiv în mall-uri.
Un nou centru comercial de desfacere a mărfurilor chinezești e aproape gata în comuna Afumaţi, la 16 kilometri de Bucureşti. Sub acoperișul Dragon Maxim vor funcționa 1.000 de magazine, care vor vinde în special marfă en-gros, 200 de birouri, 200 de depozite și 2.000 de locuri de parcare.
Acesta este al doilea proiect de acest tip lansat în ultimul an pe piața de retail din România, după China Town – o investiție de 27 de milioane de euro în 1.300 de magazine și 400 de depozite. Proiectul final al China Town vizează însă investiții de 150 de milioane de euro în 3.275 de spații comerciale și 1.380 depozite logistice, plus cafenele, restaurante, cazinouri, bănci sau grădiniţe. Suprafaţa totală a complexului este de 40 de hectare.
Cele două centre comerciale se alătură Dragonului Roşu – un complex comercial de circa 60 de hectare în care sunt peste 5.000 de standuri –, care, până în toamna anului trecut, a fost singurul jucător din piața locală a importurilor de mărfuri pentru retail din China. Toate cele trei centre comerciale chinezești sunt sutiate în nord-estul Bucureștiului, la câțiva kilometri distanță între ele.
Schimburile comerciale româno- chineze au depășit, anul trecut, 2,865 miliarde euro, potrivit datelor Camerei de Comerț și Industrie România-China; importurile României au totalizat aproximativ 2,556 miliarde, în timp ce exporturile, cu toate că au crescut cu 46%, s-au cifrat la 308,8 milioane euro.
În 2010, în România erau înregistrate 9.793 de societăți comerciale chineze și societăți mixte româno-chineze. China este pe locul 16 în clasamentul general al țărilor care au investit în România, cu investiții în valoare totală de circa jumătate de miliard de euro.