Televiziunea prin satelit a atras, anul trecut, 300.000 de noi abonaţi, ridicånd la 2,43 milioane numărul utilizatorilor de servicii DTH. Cine este câştigătorul cursei pentru clienţi în plină criză? RCS & RDS este în faza finală a lansării pachetului de programe în format HD. Este singurul dintre cei trei mari operatori de telecomunicaţii din piaţă care nu avea o astfel de ofertă: UPC are deja 7.000 de contracte încheiate pentru pachetul lansat în octombrie 200
Televiziunea prin satelit a atras, anul trecut, 300.000 de noi abonaţi, ridicånd la 2,43 milioane numărul utilizatorilor de servicii DTH. Cine este câştigătorul cursei pentru clienţi în plină criză?
RCS & RDS este în faza finală a lansării pachetului de programe în format HD. Este singurul dintre cei trei mari operatori de telecomunicaţii din piaţă care nu avea o astfel de ofertă: UPC are deja 7.000 de contracte încheiate pentru pachetul lansat în octombrie 2009, iar Romtelecom, prin Dolce Interactiv, oferă din decembrie 2009 cinci programe în HD. Însă prin satelit, doar AKTA oferă un program în format HD: TVR HD. Ce înseamnă acest lucru pentru dezvoltarea televiziunii prin satelit (DTH – Direct to home)?
Concurenţa mare de pe piaţă a limitat anul trecut creşterea numărului de clienţi DTH, iar doi dintre cei cinci jucători deja dau semne că nu pot ţine pasul cu investiţiile mari pe care liderii pieţei le fac în comunicare. Dacă Digi TV (deţinut de RCS & RDS) rămâne lider, cu 1.100.000 de abonaţi, la fel ca la sfârşitul anului 2008, Dolce (deţinut de Romtelecom) a avut cea mai mare creştere a numărului de clienţi: de la 643.000, la sfârşitul anului 2008, la 884.136, în decembrie 2009. Şi baza de clienţi ai Focus Sat, serviciu deţinut de UPC, a crescut anul trecut cu 16,5%, la 181.000. Însă Boom TV şi AKTA nu oferă informaţii despre evoluţia numărului de clienţi.
Abordări postcriză
Creşterile mai moderate ale numărului de clienţi ai acestor companii arată că piaţa s-a stabilizat, iar cel mai mare accent este pus acum pe fidelizarea celor existenţi, dar şi pe lansarea unor oferte cât mai atractive pentru potenţialii clienţi noi.
Astfel, Digi va miza în continuare pe exclusivitatea postului Digi Sport, care transmite derby-urile Ligii 1 de fotbal românesc, dar şi pe oferta ce include trei decodoare pentru fiecare abonat. AKTA şi-a construit strategia de dezvoltare pentru anul acesta pe oferta triple-play, ţintind zonele rurale şi oraşele mici. Cum companiile care deţin brandurile televiziunii prin satelit au şi oferte de televiziune prin cablu sau IPTV (cazul Romtelecom), pachetele de programe şi tarifele sunt construite pentru a se adresa unor tipuri diferite de clienţi. „În principiu, UPC HD a avut cel mai mare succes în marile oraşe, deci nu se suprapune cu publicul-ţintă al serviciului DTH, constituit în principal din oameni ce trăiesc în mediul rural sau în oraşe mici, unde nu există reţea de cablu“, spune Cătălin Iţu, director UPC. „Nu trebuie să uităm că România este o piaţă sensibilă din punctul de vedere al costurilor acceptate de client şi atât produsele, cât şi serviciile high-end rămân un produs de nişă“, mai spune el. Iar aceasta este şi explicaţia numărului mare de antene de satelit care se pot vedea în toate municipiile din ţară. „Televiziunea digitală va avea o creştere accentuată în următorii ani, dar va rămâne un serviciu de nişă, iar adoptarea sa va fi influenţată atât de calitate şi de numărul programelor disponibile, cât şi de preţ şi de evoluţia economică în general“, spune Dinu Malacopol, directorul executiv al DCS, proprietarul AKTA. La jumătatea anului trecut, penetrarea televiziunii prin satelit era de 31,5% la nivelul gospodăriilor, faţă de 46,7%, gospodării abonate la televiziunea prin cablu. Cum 90% din români îşi petrec timpul liber în faţa televizorului, piaţa DTH nu se va opri din creştere nici anul acesta.
Comparator oferte
Digi TV Popular 14 lei
Decodorul în custodie, kitul antenă costă 50 lei, iar pachetul conţine 40 de programe TV, trei luni gratuite pentru pachetul ales.
Dolce Star 23,73 lei
Şase luni gratuite, începând cu luna a 7-a de contract pentru o perioadă minimă contractuală de 29 luni, instalare şi activare gratuite, echipament în custodie.
UPC Familia 22 lei
Echipamentul în custodie, iar activarea cartelei pentru un contract nou costă 45 lei şi oferă acces gratuit la toate programele timp de 30 de zile. Pachetele Familia şi Aventura pot fi vizionate gratuit timp de două luni.
AKTA Pachet de bază 27,7 lei
Promoţia curentă oferă o reducere de 50% din preţul pachetului de bază pe 12 luni şi 50% reducere pentru orice pachet extrabază nou activat.
Boom Standard 23 lei
Include 34 de canale TV şi custodie doi ani pentru receptor. Activarea serviciului costă 399 lei pentru primul receptor, şi 99 lei pentru fiecare receptor suplimentar.