Acestea vor contribui la construirea pe întregul continent a legăturilor de transport care lipsesc, vor sprijini transportul sustenabil şi vor crea locuri de muncă, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Ce proiecte sunt vizate în România
În cazul României, printre proiectele selectate se numără modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă (lucrări), modernizarea liniei de cale ferată Apahida – Suceava (studiu de fezabilitate), modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti – Craiova (studiu de fezabilitate) şi modernizarea liniei de cale ferată Coşlariu – Cluj-Napoca (studiu de fezabilitate).
Proiectele au fost selectate pentru finanţare prin intermediul a două cereri de propuneri competitive lansate în octombrie 2019 (cererea obişnuită de propuneri MIE – Transporturi) şi în noiembrie 2019 (cererea de propuneri privind mecanismul de finanţare mixtă pentru transporturi în cadrul MIE).
Pentru ambele cereri, după aprobarea de către statele membre ale UE a proiectelor selectate, Comisia va adopta decizii oficiale de finanţare în zilele următoare.
Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA) a Comisiei va semna acordurile de grant cu beneficiarii proiectelor până în ianuarie 2021, cel târziu.
Pe ce proiecte se pune accent
Potrivit Executivului comunitar, se pune un accent deosebit pe proiectele care consolidează reţeaua feroviară, inclusiv legăturile transfrontaliere şi conexiunile cu porturi şi aeroporturi.
Transportul pe căile navigabile interioare este stimulat printr-o capacitate mai mare şi prin conexiuni multimodale mai bune la reţelele rutiere şi feroviare. În sectorul maritim se acordă prioritate proiectelor de transport maritim pe distanţe scurte, bazate pe combustibili alternativi, precum şi instalării de surse de alimentare la ţărm cu energie electrică în vederea reducerii emisiilor provenite de la navele care staţionează în porturi.
„Contribuţia UE în cuantum de 2,2 miliarde euro la această infrastructură de transport esenţială va contribui la impulsionarea redresării; ne aşteptăm ca această contribuţie să genereze investiţii în valoare de 5 miliarde euro. Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multimodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean
Sprijinirea a 55 de proiecte de infrastructură feroviară
UE va sprijini 55 de proiecte de infrastructură feroviară care vizează reţeaua centrală transeuropeană de transport (TEN-T) cu un cuantum total de 1,6 miliarde euro. Printre aceste proiecte se numără proiectul Rail Baltica, care integrează statele baltice în reţeaua feroviară europeană, precum şi tronsonul transfrontalier al liniei de cale ferată dintre Dresda (Germania) şi Praga (Cehia).
UE va sprijini, de asemenea, trecerea la combustibili mai ecologici pentru transporturi (19 proiecte), cu aproape 142 milioane euro. O serie de proiecte implică transformarea navelor astfel încât acestea să poată funcţiona cu gaz natural lichefiat (GNL), precum şi instalarea infrastructurii corespunzătoare în porturi.
Se dorește dezvoltarea infrastructurii pentru combustibili alternativi
În ceea ce priveşte transportul rutier, va fi dezvoltată infrastructura pentru combustibili alternativi, prin instalarea a 17.275 de puncte de încărcare în cadrul reţelei rutiere şi prin introducerea a 355 de autobuze noi.
De asemenea, nouă proiecte vor contribui la dezvoltarea unui sistem feroviar interoperabil în UE şi la operarea continuă a trenurilor pe întregul continent prin intermediul Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS).
Modernizarea locomotivelor şi a liniilor de cale ferată cu sistemul european unificat de control şi comandă al trenului va spori siguranţa, va reduce timpul de călătorie şi va optimiza utilizarea liniilor de cale ferată. Cele nouă proiecte vor beneficia de peste 49,8 milioane euro.