Investițiile familiei Idu în portul Midia

"Anul trecut am dat efectiv drumul la terminalul GPL de la Midia", spune Bogdan Idu, directorul general de la Octogon Gas &Oil, cel mai modern terminal de GPL din Europa și cel mai mare din România, cu o capacitate de stocare de 4.000 mc.

Obiectivul este conectat la calea ferată, la reţeaua rutieră şi la transportul pe apă. El include o dană de acostare, cu adâncimea de 9,5 metri, al cărei cheu are lungimea de 120 m. Terminalul poate primi nave de 2.500 tdw. Totalul tonelor operate la terminalul Năvodari, Cap Midia a fost de 60.008 de tone în perioada aprilie-decembrie 2011, din 42 de nave. 

Piața totală de GPL din România este de 480.000 de tone, din care 250.000 de tone sunt importate. Trebuie precizat că mare parte din GPL-ul transvazat la Midia a fost transportat în alte țări. Transvazarea înseamnă preluarea de butan, propan şi amestecuri de butan/propan din nave maritime în rezervoare de stocare montate pe țărm și încărcarea pentru expediere în cisterne de cale ferată sau în autocisterne. „La cerere, se poate expedia GPL și în barje, prin punctul de descărcare a navelor care poate fi folosit în acest scop“, precizează Bogdan Idu.

Printre cei mai importanţi jucători de pe piaţa românească de GPL se numără ButanGas, Petrom Gas, Rompetrol Gas, LukOil şi MOL. Printre clienții din 2011 și 2012 ai Octogon Gas se numără Rompetrol, Butan Gas, Oltchim, Oxton etc. „Valoarea investiţiei s-a ridicat la 13 milioane de euro, din care 9,4 milioane de euro au fost credit de la Banca Transilvania“, după cum declară Corneliu Idu, întemeietorul afacerilor din familia Idu.

Midia poate dubla capacitatea de operare

Fostul căpitan de cursă lungă spune că finalizarea terminalului a fost amânată de o deviere a căii ferate pentru a trece chiar prin curtea terminalului, deviere care a costat suplimentar și a consumat timp. Dar este mulțumit de investiția făcută mai ales că terminale GPL maritime nu sunt decât două și al său este cel mai mare. Totuși, are un regret: activitatea în portul Midia s-ar putea dubla, majorând și veniturile la buget, dacă ar exista o hotărâre de guvern pentru o extindere de teritoriu. Portul Constanța beneficiază de facilități vamale de Zonă Liberă. Aceste facilități vamale ar trebui extinse și pentru Portul Midia, datorită faptului că acest port se află sub administrarea : Companiei Naționale Administrația  Porturilor Maritime Constanța ( CNAPMC ) și îndeplinește toate prevederile legale, pentru a beneficia de aceste facilități. În ultimii doi ani au existat mai multe tentative de rezolvare, toate acestea fiind oprite din cauza birocrației.

În afara dării în folosință a terminalului GPL, „cea mai mare realizare a fost câștigarea procesului cu Mittal și menținerea procentajului majoritar de 64% din acțiunile Comvex. O altă mare realizare în 2011, un an foarte greu dealtfel, a fost faptul că nu am făcut restructurări de personal și nu am întârziat niciodată salariile“, precizează Corneliu Idu. De înainte de începerea crizei și până în prezent, Corneliu Idu a tot reinvestit profiturile. Așa a fost posibilă investiția în Octogon Gas şi achiziția celui mai mare operator portuar din Constanța, Comvex, în 2008, cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro în 2011.
Shippingul a fost și rămâne însă pasiunea fostului căpitan de cursă lungă. Și acest lucru nu este dovedit doar de activitatea intensă dusă de Idu Shipping, ci chiar și de faptul că băiatul său, Corneliu Bogdan Idu, este tot posesor al brevetului de căpitan de cursă lungă și abia în 2007 a renunțat la mersul pe mare și a devenit partener de afaceri al tatălui său. Cu toate acestea, Corneliu Idu spune că activitatea de shipping și cea de operator portuar îi arată că economia mondială și, deci, nici cea locală nu produc încă, iar chiriile percepute navelor și prețul pe navlu sunt în continuă scădere.

150 milioane euro este averea estimată a lui Corneliu Idu,
conform ediției de anul trecut „Top 300 Capital“

SHIPPING-UL ȘI DERIVAȚII SĂI

  • Comvex sa, cel mai mare terminal spe­cializat în operarea materiilor și măr­furilor prime solide vrac din Marea Neagră. Permite acostarea navelor de mare capacitate (220.000 tdw).   

  • Idu shipping & services srl, so­cietate de shipping, cu cifră de afaceri de milioane de euro pe an.

  • Octogon Gas&Logistics, cel mai modern terminal GPL din Europa și cel mai mare din România, situat la Midia.

  • Tenis Club Idu Mamaia, unul din cele mai frumoase cluburi de tenis care ofe­ră și sponsorizare tinerilor talentați.