Investițiile Ford trenează dar uzina din Craiova s-a umplut de furnizori

Opt fabrici de componente, în care lucrează circa 950 de persoane, și-au asigurat deja un loc în perimetrul uzinei Ford. Chiar dacă americanii nu au investit decât un sfert din cât ar fi trebuit, producția noului B-Max nu pare amenințată.

Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a declarat după o vizită făcută la uzina Ford unde a avut o întâlnire cu conducerea companiei, că la Craiova sunt așteptați  încă zece producători de componente care vor lucra pentru americani. Aceștia se vor alătura celor opt furnizori deja existenți în curtea fabricii însă vor fi nevoiți să își amplaseze utilajele în interiorul parcului industrial și nu în uzină pentru că acolo nu mai este loc.
„Am fost impresionat de ritmul de lucru de la Ford Craiova, mai ales că vizita de astăzi (n.red. – marţi, 16 august) am făcut-o după aproape zece luni, și atunci halele erau încă goale. În acest moment s-a schimbat linia de montaj, au fost ridicate foarte multe hale, inclusiv una specială în care au fost montaţi deja 340 de roboţi", a declarat pentru Agerpres preşedintele CJ Dolj. Acesta a adăugat și că a văzut două prototipuri ale modelul Ford B-Max care se va fabrica la Craiova începând de anul viitor. „Au fost fabricate două prototipuri ale modelului Ford B-Max pe care le-am văzut astăzi. Nu le-am testat, dar le-am analizat’, a menționat Prioteasa.
Cu doar câteva zile în urmă, compania americană Cooper Standard și-a anunțat intenția de a deschide o unitate de producție lângă uzina Ford de la Craiova. Keith Stephenson, directorul operațional al firmei menționează că „acesta este încă un exemplu al strategiei Cooper Standard de a sprijini extinderea partenerilor săi la nivel mondial. Pe lângă colaborarea cu Ford operațiunile noastre din România vor include furnizarea de produse de etanșare și sisteme de transport al fluidelor către alți clienți”.
Conform oficialilor companiei cu sediul la Novi, Michigan, locația din Craiova va găzdui atât birouri cât și facilități de producție iar, la atingerea capacității maxime, vor fi angajate peste 150 de persoane. În perimetrul uzinei sau în zona Craiova se află deja amplasate companii producătoare de componente auto precum Kirchhoff Automotive, Yazaki sau IAC.
Din nefericire, pe lângă veștile bune există și unele deloc liniștitoare. Din cauza întârzierii investițiilor promise la semnarea contractului, statul român a blocat un ajutor financiar pentru Ford. Conform oficialilor Ministerului Finanţelor Publice, „faţă de calendarul stabilit, SC Ford România SA a înregistrat întârzieri în realizarea investiţiilor, astfel încât faţă de cuantumul ajutorului de stat prevăzut a se acorda în perioada 2008 – 2010, de 65,55 milioane de euro, Ministerul Finanţelor Publice a plătit 17,6 milioane de euro, proporţional cu gradul de realizare a investiţiilor”. Conform publicației Gazeta de Sud, statul român a lăsat o portiţă de dialog, precizând că se analizează documentele depuse de Ford. „După finalizarea analizei tuturor documentelor şi primirea tuturor clarificărilor solicitate, Ministerul Finanţelor Publice va decide cu privire la procedurile aplicabile în vederea soluţionării cererilor de eliberare a tranşelor de ajutor de stat individual depuse de SC Ford România SA“, spun reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice.
După ce au prezentat conceptul B-Max la expoziția auto de la Geneva din această primăvară, americanii se pregătesc să lanseze și varianta de serie a noului model Ford produs „exclusiv” la Craiova în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt care începe pe 15 septembrie.