Romanian Venture Report, creat de How to Web în parteneriat cu KPMG România și KPMG Legal, se află la cea de-a treia ediție și oferă o imagine completă asupra investițiilor cu capital de risc ridicate de startup-urile românești în fiecare an și analizează tipurile de tranzacții, evoluția față de anii precedenți, cele mai promițătoare industrii sau tehnologii dezvoltate de startup-urile care au ridicat investiții, dar și relația României cu ecosistemul european de investitori și tehnologie.

Pe lângă o creștere de peste 12x, înregistrată în ultimii șase ani, anul 2022 aduce și o creștere în numărul de tranzacții, de la 71 în anul 2021 la 73 în anul 2022, respectiv în volumul total al tranzacțiilor, de la 91.4 milioane de euro în 2021 la 101.7 milioane de euro în 2022.

„Investițiile de venture capital care au implicat startup-uri românești au rezistat provocărilor puternice care au venit pe parcursul anului anterior dinspre scena globală de tehnologie sau economie, în general. După finalul lui 2022, observăm semnale puternice că astfel de tranzacții reprezintă un portofoliul mult dorit de către investitorii români, dar și de către cei est europeni sau globali”, spune Alexandru Agatinei, CEO How to Web.

Potrivit raportului, volumul tranzacţiilor de tip seria A aproape s-a triplat faţă de anul precedent, trecând de la 15,3 milioane de euro în 2021 la 42,6 milioane de euro în 2022. Numărul acestora s-a dublat, de asemenea, de la 3 în 2021 la 6 în 2022.

Volumul tranzacţiilor pre-seed a scăzut cu 15,9%, ajungând la 2,7 milioane de euro, comparativ cu 3,3 milioane de euro din anul precedent. Numărul de tranzacţii pre-seed a rămas aproape de nivelul anului precedent, 19 în 2022 comparativ cu 20 în 2021.

Totodată, volumul tranzacţiilor de tip seed a crescut cu 29%, ajungând la 56,4 milioane de euro faţă de 43,4 milioane de euro în 2021.

O creştere pozitivă se poate observa şi în volumul tranzacţiilor încheiate ca prima rundă care a crescut cu 40%, în timp ce volumul rundelor încheiate ca follow-on (investiţii ulterioare primei runde) au rămas la un nivel similar faţă de anul precedent.

„A deveni o companie tech de succes are mai mult de-a face cu perseverența și caracterul fondatorului decât cu o idee mare sau cu inspirația. Fondatorii, echipele lor și susținătorii lor trebuie să își alimenteze gândurile, să-și asume riscuri cu abordări neconvenționale, creative și să construiască și să promoveze inovația. Ca urmare, rezultate precum cele pe care le vedem în Romanian Venture Report nu sunt doar posibile, ci reprezintă continuarea cu succes a unei industrii în regiunea noastră în plină ascensiune”, spune René Schöb, Partner KPMG, Head of Tax and Legal.