Dar de aici si pana la a incerca sa transmiti un mesaj fara a prezenta in mod clar pe ce te bazezi e cale lunga. O afacere nu se poate baza doar pe zvonurile lansate pe piata. Pentru ca aceasta este impresia pe care o lasa Michelin la cinci luni de la intrarea pe piata romaneasca. Pradera, de exemplu, nu a dorit sa vorbeasca despre valoarea investitiilor pe care Michelin urmeaza sa le realizeze in Romania, dar nici despre cat a platit grupul francez pentru cele trei fabrici de anvelope.
La fel de interesant este faptul ca Michelin a primit o.k.-ul de la Consiliul Concurentei chiar daca detine o cota de peste 60% din piata romaneasca de anvelope. Ori din punct de vedere legal, orice concentrare economica mai mare de 50% inseamna monopol. Grupul german Continental, prezent de asemenea pe piata romaneasca, exporta deocamdata toata productia realizata la Timisoara.
Michelin nu a preluat in Romania o afacere intretinuta de stat. Cele trei fabrici producatoare de anvelope (Silvania, Victoria si Tofan Recap) au apartinut in ultimii cinci ani tot unei entitati private, mai exact omului de afaceri Gelu Tofan si fondului de investitii Nomura International.
Si totusi Pradera spune ca pentru inceput, Michelin trebuie sa munceasca foarte mult la capitolul calitate. „Trebuie sa facem un efort deosebit pentru instruirea angajatilor de la cele trei fabrici, pentru a garanta clientilor nostri calitatea produselor”, spune domnul Pradera.
El a lasat sa se inteleaga ca nici una dintre cele trei capacitati de productie nu corespunde standardului de rentabilitate al Michelin. Si ca politica promovata de Gelu Tofan in ultimii ani nu a fost una tocmai performanta. Lucru perfect valabil de altfel, daca ar fi sa ne uitam la ultimele rezultatele financiare ale Victoria Floresti si Silvania Zalau.
Pradera vorbeste despre ambitia de a dubla productia din Romania si despre „posibilitatea de a patrunde pe piete noi, datorita dimensiunii internationale a grupului”. La fel de evidenta este intelegerea dintre Michelin si Renault pentru furnizarea anvelopelor necesare automobilelor produse la Dacia Pitesti.
Piata anvelopelor de autoturisme si camionete 2000
Istoria intrarii Michelin pe piata romaneasca
Aprilie 2000. Nomura lanseaza anuntul de vanzare a fabricilor de anvelope din Romania. Septembrie 2000. Inceperea negocierilor cu Tofan Grup si Nomura International. Aprilie 2001. Incheierea acordului de preluare a Silvania Zalau si Victoria Floresti. Septembrie 2001. Primirea acordului de la Consiliul Concurentei. Septembrie 2001. La Londra se semneaza acordul final de vanzare-cumparare intre Michelin si Nomura. Septembrie 2001. Infiintarea companiei Michelin Romania. Septembrie 2001. BERD anunta ca va acorda Michelin Romania un credit de 30 mil. USD. Octombrie 2001. Lansarea unei campanii publicitare la nivel national.
Sursa: Capital