Investiţiile pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 de kilometri/oră sunt estimate la 10,907 miliarde de lei, inclusiv TVA, conform unui proiect de Hotărâre publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Lucrările vizează tronsonul 2: km 614 – Gurasada, şi tronsonul 3: Gurasada – Simeria, iar investiţiile pentru construcţii montaj sunt preconizate la circa 9,217 miliarde lei.
De asemenea, lucrările, care vor dura 36 de luni, vor presupune construcţia a 348,3 kilometri de cale ferată nouă (echivalent linie CF simplă desfăşurată), a nouă poduri noi peste Mureş, 52 de poduri noi cu deschidere până în 50 de metri, 19 pasaje superioare şi inferioare, 106 podeţe noi, 1.789 metri construcţie tunel şi polată, cale dublă, 83,742 metri pătraţi construcţii peroane şi pasarele în staţii, cu dotări pentru persoane cu mobilitate redusă şi construcţia a patru clădiri noi de mentenanţă cu dotările aferente.
De asemenea, pe cei 348,3 kilometri, vor fi realizate lucrări de electrificare linie (inclusiv substaţii de tracţiune), de semnalizare (inclusiv construcţie instalaţii în staţii şi Centrul de Control al Traficului – CTC în Arad) şi de construcţie de instalaţii de telecomunicaţii linie CF.
Obiectivul va fi protejat antiseismic.
Finanţarea obiectivului de investiţii se face din fonduri nerambursabile alocate de Comisia Europeană prin Fondul de Coeziune şi de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor prevăzute anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Ministerul Transporturilor răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate.
România a semnat Memorandumul de Finanţare cu Comisia Europeană, referitor la Asistenţa Tehnică privind modernizarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Arad – Deva – Simeria componentă a Coridorului IV Pan European pentru circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 de
kilometri/oră. Proiectul face parte din cel de modernizare a rutei nordice a Coridorului IV Pan – European (Constanţa – Bucureşti – Braşov – Alba Iulia – Curtici) de pe teritoriul românesc, care poate fi considerată axa principală de transport feroviar dintre ţările vest europene şi Marea Neagră (portul Constanţa).
Pentru acest coridor de transport feroviar, aflat în diverse de stadii de realizare a modernizării, prin soluţia proiectată, se asigură circulaţia cu viteza
maximă de 160 kilometri/oră pentru trenurile de călători şi de 120 kilometri/oră pentru trenurile de marfă, se adoptă sistemului de control şi semnalizare a trenurilor ERTMS/ETCS Nivel 2 plus GSM-R, se aduc parametrii tehnici în conformitate cu prescripţiile AGTC (Acordul european privind marile linii de transport internaţional combinat şi instalaţii conexe) şi AGC (Acordul european privind marile linii internaţionale de cale ferată) în concordanţă cu angajamentele europene privind transportul feroviar, asumate de România.
Proiectul este de sine stătător, independent din punct de vedere tehnic şi financiar.
Secţiunea km 614 – Simeria are o lungime totală de 144 de kilometri. Traseul se înscrie pe toată lungimea sa pe Valea Mureşului. Cea mai mare parte a traseului se desfăşoară pe malul drept al râului. Linia se desfăşoară pe circa 40% din lungime paralel şi în imediata vecinătate a drumului naţional DN7.
Pe toată linia sunt amplasate 18 staţii de cale ferată: Ghioroc, Păuliş, Radna, Milova, Conop, Bârzava, Bătuţa, Vărădia, Săvârşin, Ilteu, Zam, Câmpuri Surduc, Gurasada, Ilia, Brănişca, Mintia, Deva, Simeria şi 13 halte doar pentru transportul de călători.
Din punct de vedere administrativ, proiectul este situat pe raza judeţelor Arad şi Hunedoara, iar calea ferată este în administrarea Sucursalei Centrului Regional de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii C.F. Timişoara.
Pe această linie, trenurile de călători circulă în prezent cu o viteză medie tehnică de 78 de kilometri/oră, iar viteza maximă admisă era de 100 de kilometri/oră pentru trenurile de călători şi 60 de kilometri/oră pentru trenurile de marfă. Această viteză tehnică mică este determinată de elementele geometrice ale căii, tehnologii vechi, structuri ce nu permit viteze mari, defecte şi degradări ale structurilor.
Pe de altă parte, clădirile staţiilor, construite în marea lor majoritate în perioada 1910 – 1950, nu asigură facilităţile pentru publicul călător în conformitate cu normele europene.
Pentru tronsonul 2 de cale ferată km 614 – Gurasada şi tronsonul 3 Gurasada – Simeria se păstrează parţial traseul actual şi se respectă condiţiile parametrului de viteză impus prin POS-T, de 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru trenurile de marfă.
Implementarea proiectului va permite circulaţia cu viteza de 160 km/h pe o lungime de circa 89% din lungimea tronsonului. Pe 6% din lungime se va circula cu viteza de 120 km/h, iar pe 5% din lungime se va circula cu viteza de 100 km/h.
Sursa:Agerpres