Cheltuielile brute de publicitate din tara noastra in anul 2000 s-au ridicat, potrivit monitorizarilor companiei Alfacont, la 475,16 milioane de dolari. Asta inseamna circa 22 de dolari cheltuiti pe cap de locuitor. Cheltuielile publicitare brute au fost calculate pe baza tarifelor-lista de publicitate practicate de televiziuni, radio, presa scrisa si panotaj (outdoor). Comparativ cu anul 1999, cheltuielile brute de anul trecut au crescut cu 63,29%. In termeni reali insa, adica in volum net, cheltuielile publicitare sunt la jumatate din cele brute, daca nu cumva chiar mai scazute. Disconturile foarte mari practicate mai ales de statiile de televiziune au umflat cheltuielile brute. Asadar, consumul net de publicitate pe cap de locuitor a fost in Romania anului 2000 sub 11 dolari.
Cifrele raportate atat la valoarea bruta, cat si evaluate la net reprezinta oglinda fidela a realitatilor economice din Romania. Nu poti sa ai o industrie publicitara infloritoare, solida financiar si creativa, atata timp cat economia merge prost si e saraca in investitii. Piata romaneasca de publicitate poate fi caracterizata drept un mediu de afaceri bogat in idei (si entuziasm), dar fara sprijin financiar. Cuvantul de ordine al clientilor publicitari, consumatorii de spatii publicitare, a fost precautia. Sumele au fost cheltuite cu mare chibzuiala, atat cat a fost necesar pentru a atinge obiectivele de vanzare pe o piata unde puterea de cumparare a fost (si ramane in continuare) scazuta in comparatie cu cele din pietele din Cehia, Ungaria si Polonia. Companiile multinationale care activeaza in Romania si-au consumat bugetele de publicitate rezultate din procentele raportate la vanzarile interne, spre deosebire de alti ani, cand aceste bugete veneau din afara. Cu alte cuvinte, consumi publicitate proportional cu cat vinzi. Iar cand bugetele de publicitate sunt reduse, cresc disconturile acordate de statiile radio-TV si presa scrisa. De o crestere reala semnificativa a volumului de publicitate cheltuit in 2000 se poate vorbi in domeniul publicitatii exterioare. Desi in volum brut cheltuielile publicitare pe televiziune au crescut cu 69%, in valoare neta, spun analistii media, acestea au crescut in 2000 fata de 1999 cu doar 10%. Potrivit AGB Data Reaserch, 39% din piata de publicitate TV a revenit statiei Pro TV, iar 31% din volumul brut de publicitate a fost cheltuit pe Antena 1. TV Romania 1 si Prima TV s-au multumit cu cate 12% din piata. Pe primele cinci locuri in topul investitorilor in publicitatea romaneasca s-au situat Procter&Gamble, Unilever, Mobifon, Henkel si Kraft Foods Romania.
In Cehia, ziarele
concureaza televiziunea
Cum aminteam, daca la fotbal avem sanse sa-i batem pe unguri, la publicitate este exclusa orice speranta. Sunt mai buni. In 2000, cheltuielile publicitare brute pe cap de locuitor in Ungaria au fost de 74 de dolari. Alta piata, alta viata. In topul celor mai mari investitori publicitari din tara vecina s-au situat Unilever, Henkel, Procter&Gamble si operatorul de telefonie mobila Pannon GSM. Interesant de remarcat este faptul ca 29% din consumul publicitar s-a facut pe presa scrisa. O presa scrisa mult mai bine segmentata decat cea din Romania. In timp ce la noi ziarele centrale au atras un procentaj de 67% din totalul cheltuielilor publicitare pe presa scrisa, in Ungaria procentajul a fost de 26%. Ziarele regionale au atras 26 de procente din acelasi volum, publicatiile economice, 11%, iar revistele pentru femei numai putin de 15 procente.
In Cehia, cheltuielile publicitare au fost anul trecut de 77 dolari pe cap de locuitor (brut). Si aici, presa scrisa concureaza puternic televiziunea in vanzarea de spatii publicitare. Ziarele centrale au atras 29% din bugetele destinate presei scrise, in timp ce ziarelor locale le-au revenit 20%. Tariful-lista mediu de vanzare a unui panou publicitar pe luna in Cehia a fost de 282 dolari.
In 2000, cheltuielile de publicitate au fost de 47 de dolari pe cap de polonez. Principalii investitori au fost Unilever (54 milioane dolari), Procter&Gamble (37 milioane dolari) si Nestle Polonia (35 milioane dolari). In 2001, se estimeaza ca volumul brut de publicitate va creste cu 14%. Presa scrisa este si ea foarte segmentata. Doar 15% din bugetele publicitare rezervate presei au revenit cotidienelor centrale. In schimb, revistele de specialitate au atras 20% din buget, ziarele locale, 10%, iar revistelor pentru femei le-au revenit 22 de procente. Un panou publicitar a fost vandut cu 225 de dolari pe luna.
Piata ruseasca de media este imensa: 9 canale de televiziune cu acoperire nationala, 154 de ziare centrale, 161 de reviste centrale si 1.550 de statii de radio. Si investitiile publicitare sunt pe masura: Procter&Gamble a cheltuit (brut) 426 milioane de dolari. L-au urmat Wrigley cu 221,9 milioane de dolari, Mars Rusia cu 208,6 milioane dolari, Nestle cu 202,7 milioane dolari si Unilever cu 157,9 milioane dolari. Bugetul publicitar pentru presa scrisa a crescut de la 396,6 milioane dolari in 1999 la 538 milioane dolari in 2000. Pretul mediu pentru un panou publicitar (3×6 metri) a fost de 650 dolari pe luna. Investitiile publicitare pe cap de rus au fost de 31 de dolari. Uite, pe rusi avem ceva sanse sa-i batem la publicitate!