Daca in alte sectoare ale economiei romanii inca asteapta ca investitorii straini sa puna lucrurile pe roti, in industria berii, visul a devenit realitate. Investitii de peste 300 de milioane dolari, realizate de puternice companii internationale, au schimbat complet „fata” pietei si gusturile consumatorilor. Producatorii autohtoni independenti, atatia cati au mai ramas, pierd vizibil teren. Pentru foarte multi dintre ei, sfarsitul este aproape. Rand pe rand, fabricile sunt cumparate de parteneri straini sau isi inchid portile. Daca in 1997 producatorii independenti detineau 48% din piata, in 1999, cota lor a scazut dramatic, la 29%.
Belsug de investitii straine
Capitalul strain a gasit teren prielnic si este in plina expansiune. Companiile straine pun stapanire pe piata prin achizitii, cresteri de capacitati si investitii pornite de la zero. La capitolul achizitii si largirea capacitatilor de productie intra South African Breweries (cu Ursus, Pitber, Vulturul), Brau Union (cu Silva, Arbema, Craiova, Malbera), Interbrew (cu Proberco, Bianca) si BHD (cu Ciuc, Grivita, Haber). Au construit din nimic, in Romania, companiile Tuborg si Efes, Akmaya a cumparat Margineni si Bergo, iar Martens a achizitionat Bere Galati. Grupurile internationale anterior amintite au pus mana pe 71% din piata berii si, apreciaza specialistii, lucrurile nu se vor opri aici.
Concentrarea productiei
continua
Companiile internationale sunt lideri si pe segmentele de produse consacrate: bere premium, de buna calitate si populara. La o productie de bere premium, de 2,1 milioane hectolitri anual, SAB, Brau Union, Tuborg si Interbrew detin 80%. La categoria bere de buna calitate, din productia anuala de patru milioane hectolitri, companiilor BHL, Brau Union, Interbrew si SAB le revine 70%. Berea populara este si ea fabricata mai ales de investitori straini. BHL, Brau Union, Martens si Akmaya sunt stapani pe 49% dintr-o productie de 4,4 milioane hectolitri anual.    

Marcile populare pierd din musterii
Bautorii de bere sunt din ce in ce mai atrasi de marcile de calitate, chiar daca pentru a si le procura scot ceva mai multi bani din buzunare. Dupa ce dau de gustul berii de calitate, intoarcerea la dragostea dintai, la marcile populare, nu mai este posibila.

Conform unui studiu realizat de firma Roland Berger&Partner, consumul berii din categoria Premium a crescut de la 5% in 1997, la 22% in 1999. Berea de buna calitate, categorie imediat urmatoare, a castigat, la randul sau, teren. Consumul a crescut, in acelasi interval de timp, de la 30% la 39%. Iar berea populara, cea care cu sapte-opt ani in urma facea deliciul consumatorilor, este incet-incet marginalizata in preferinte. Din 1997 pana in 1999, consumul a scazut cu 26%. Schimbarea preferintelor de consum arata clar ca pentru o marca de bere argumentul pret nu mai este suficient. Calitatea este cea care conteaza din ce in ce mai mult si putine dintre marcile populare trec acest test. Cu exceptia marcii Golden Brau, berile populare nu au capacitatea financiara de a evolua pe piata. Aceasta situatie este temporara, pentru ca BHL, cu Gambrinus, Akmaya si Martens, este pe cale sa impuna standarde calitative superioare produselor sale.
Segmentul berilor de buna calitate este in crestere. Cele mai multe marci din aceasta categorie sunt locale (Craiova Pils, Arbema, Timisoreana, Regina, Aurora), putine avand forta necesara extinderii la scara nationala (Ursus Pils, Ciuc, Bergenbier). Este foarte probabil ca, anul acesta, producatorii marcilor mai sus mentionate sa vanda peste 500.000 hectolitri de bere. Conditia succesului pe acest segment este organizarea unei retele de distributie nationale. Ursus Pils si Bergenbier au reusit sa „teasa” asemenea retele, realizare ce le plaseaza in fruntea clasamentului. Atractivitatea de necontestat a segmentului berii de buna calitate este demonstrata si de „miscarile de trupe” care au loc in piata. Producatorii consacrati pe segmentele premium si popular (Tuborg, Efes, Martens) sunt interesati de berea de buna calitate, dar marcile lor (Skol, Caraiman, Damburger) nu sunt, deocamdata, lideri.
La fel de bune sunt si vestile pentru producatorii berilor premium. Acestea raman profitabile, atat pentru cei ce le produc, cat si pentru cei ce le consuma. Segmentul premium este destul de aglomerat, iar viata competitorilor nu este deloc usoara. Cele mai bine cotate marci sunt, in prezent, Tuborg, Stella Artois, Hopfen KA