„Este foarte scump să construieşti o clădire, dacă ai un standard ridicat, şi ai nevoie de mulţi chiriaşi solvabili care să aibă capacitatea să plătească de la 12 euro/mp/lună până la 14 euro/mp/lună. Această piaţă este extrem de limitată în România, motiv pentru care nu este un model de afaceri convenabil pentru noi“, a menţionat reprezentantul S IMMO.
El a oferit ca exemplu Viena şi Berlin, unde piaţa rezidenţială este o piaţă a închirierilor. Potrivit acestuia, în Berlin doar 15% dintre locuitori sunt proprietari, iar în Viena procentul proprietarilor este de 30%. Compania a investit în locuinţe pe aceste pieţe pentru a obţine un venit constant, similar ca cel din sectorul clădirilor de birouri, strategie ce nu poate fi aplicată în ţările din Europa Centrală şi de Est, unde locuitorii sunt proprietari.
Investiţii de 75 mil. euro
Exceptând segmentul rezidenţial, compania austriacă este încrezătoare în evoluţia pieţei imobiliare româneşti motiv pentru care a demarat recent lucrările la două proiecte în Bucureşti care necesită investiţii cumulate de circa 75 mil. euro. S IMMO a început în iulie dezvoltarea unui turn de birouri în centrul oraşului, proiect anunţat în urmă cu patru ani.
Proiectul, denumit The Mark, este ridicat de compania de construcţii Strabag pe un teren în suprafaţă de 5.900 mp, amplasat la intersecţia noului Bulevard Uranus cu Calea Griviţei, aproape de Piaţa Victoriei. Complexul va fi format din două clădiri de birouri cu o suprafaţă totală construită de 43.000 mp şi una comercială de 25.500 mp. Un imobil va avea 14 etaje, iar celălalt şase etaje. Până acum, S IMMO a investit în achiziţia terenului şi rezolvarea problemelor juridice ale acestuia circa 20 mil. euro şi a alocat încă 45 mil. euro pentru a finaliza proiectul în trimestrul doi din 2018. Compania analizează acum ofertele de finanţare ale unor bănci din Germania şi Austria pentru a susţine dezvoltarea.
Investitorul ţinteşte o chirie de 18,5 euro/mp/lună, ceea ce ar asigur un venit anual de 5,6 mil. euro. Randamentul investiţional vizat de S IMMO este de 8,5-9,5%.
Compania mai pregăteşte o investiţie de 30 mil. euro în renovarea Sun Plaza, proiect pe care l-a deschis în 2010. Lucrările se rezumă la reconfigurarea şi extinderea fostului magazin Mobexpert, închis în 2012. În urma acestui proces va rezulta un spaţiu de 11.000 mp potrivit pentru 40 de magazine noi, spun reprezentanţii S IMMO. La o chirie medie de 20 de euro/mp/lună, noul spaţiu urmează să sporească veniturile Sun Plaza cu 2,6 mil. euro pe an. În prezent, mallul generează anual un venit din închirierea spaţiilor de circa 25 mil. euro, ceea ce îl plasează în urma Băneasa Shopping City şi AFI Palace Cotroceni, ambele din Bucureşti.
Intenţii de vânzare
Friedrich Wachernig spune că toate produsele dezvoltate de S IMMO sunt de vânzare şi că a primit oferte pentru Sun Plaza, însă nu suficient de atractive.
„Un proiect ca Sun Plaza, de peste 200 mil. euro, este potrivit pentru un investitor internaţional. Pe piaţa românească sunt doi investitori care ar avea capacitatea de a cumpăra un astfel de activ (NEPI şi Globalworth, n.red.)“, a menţionat Wachernig.
S IMMO mai deţine în proprietate hotelul Novotel din Bucureşti, care anul trecut a avut un grad de ocupare de 82%, şi un teren de 10 hectare în Jilava, unde intenţionează să dezvolte pe viitor un proiect de retail.
Compania este dispusă să achiziţioneze noi terenuri în România sau chiar proprietăţi cu probleme, dacă acestea sunt la preţul potrivit.
Gradul de îndatorare al S IMMO este de 58%, peste nivelul dezvoltatorilor imobiliari din Europa, însă Wachernig spune că băncile şi acţionarii sunt confortabil cu acest nivel, mai ales că au atras recent 300 mil. euro printr-o emisiune de obligaţiuni.