Oferta publică inițială Adeplat s-a încheiat cu un eșec. Investitorii nu au fost în stare să adune circa nouă milioane euro pentru ca titlurile scoase la vânzare să fie subscrise în proporție de 70%, minimul necesar pentru ca oferta să aibă succes. Investitorii mici și-au făcut treaba, adică au suprasubscris tranșa destinată lor, însă investitorii mari au considerat că afacerea Adeplast nu este suficient de atractivă pentru a participa ca acționari.
Comunicatul sindicatului de intermediere, formt din Intercapital Invest și BCR, este sec: „Oferta publică de vânzare de acţiuni AdePlast derulată în perioada 2 – 15 octombrie nu a fost finalizată cu succes, nefiind înregistrat volumul minim de subscrieri în vedere încheierii cu succes a acesteia. Sumele subscrise de investitori în cadrul ofertei vor fi returnate conform prevederilor prospectului de ofertă.” Cum se știe că investitorii mici au avut suficientă cerere, este clar că investitorii mari sunt cei care au trântit oferta.
Oferta derulată în perioada 2 – 15 octombrie urma să atragă între 13 și 15 milioane euro, însă erau suficiente și 9 milioane euro pentru ca IPO-ul să aibă succes, conform prospectului de ofertă. Tranșa mică a fost suprasubscrisă cu patru procente, însă cea a investitorilor instituționali nu. Intermediarii nu au anunțat câte acțiuni au subscris investitorii mari că să putem vedea cât de departe de succes a fost oferta, dar probabil că nici nu mai contează acest lucru decât pentru vânzător.
Șeful și proprietarul Adeplast, Marcel Bărbuț, a anuțt că va continua oricum planurile de extindere așa cum au fost stabilite, chiar dacă nu a obținut finanțare de la bursă, afacerile urmând să crească anul acesta cu 40%. Pentru construcția noii linii de producție mai așteaptă decizia statului (dacă acordă sau nu ajutor financiar), iar pentru restul vor fi contactate credite bancare.
Este însă păcat că bursa a ratat ocazia de a avea o nouă companie listată, companie ai cărei indictori nu sunt negativi, iar afacerea este în plină dezvoltare. Și este ciudat că investitorii cer tot timpul acțiuni noi, dar atunci când au posibilitatea de a cumpăra, preferă să aștepte ceva mai bun. Da, piața este de cele mai multe ori irațională, însă tot este ciudat atunci când se întâmplă.