Din primavara, Consiliul Concurentei tot calculeaza cat a dat, ca ajutor de stat, firmelor din zonele cu probleme si cat au investit respectivele companii.

Teoretic, lucrurile sunt clare. 31 de firme, anunta institutia, nu si-au vazut lungul nasului si au inghitit mai mult decat permite legea. Per total, Consiliul vrea sa recupereze 3,3 milioane RON pentru bugetul de stat.


Practic, nimic nu este clar. Nici pentru firme, nici – culmea! – pentru autoritati.
In raportul transmis de catre Consiliul Concurentei, se explica: “La calculul intensitatii ajutorului de stat, s-a luat in considerare valoarea ajutorului primit de agentii economici incepand cu data de
2 ianuarie 2003 si pana la data controlului, Costurile eligibile aferente investiilor s-au luat in calcul tinand cont de valoarea investitiei realizate pana la data de 15 septembrie 2004”. Daca se constata ca facilitatile primite nu se justifica prin valoarea investitiilor, excedentul se returneaza. Asa a patit editura Antet XX Press, a carei activitate se desfasoara in Filipestii de Padure, judetul Prahova. Directorul editurii, Turturel Nastase, spune ca “atunci cand am deschis firma in zona, nu era nevoie de investitii. Am preferat sa nu efectuez investitii, daca nu le-am considerat justificate din punctul de vedere al afacerii.”


Analistul in domeniul politicilor de concurenta, Gheorghe Oprescu, crede ca investitorii ar fi trebuit sa realizeze investitiile respective. “Legea spunea clar ca ajutorul de stat nu poate depasi un anumit procentaj din valoarea investitiilor efectuate”, spune Oprescu. Rationamentul este, ce-i drept, logic. Daca nu au respectat solicitarile referitoare la investitii, firmele nici nu au putut contribui la dezvoltarea regionala, scopul final al acestor facilitati.

Procedura de recuperare a banilor este neclara

Din pacate, lucrurile nu sunt atat de simple pentru toate firmele “taxate” de Consiliul Concurentei. In multe cazuri, companiile contesta logica aplicata de institutie, lucru care se intampla, in mare parte, din cauza “spiritului” interpretabil al legii. “Nu mi-au luat in considerare o investitie efectuata inaintea obtinerii certificatului de investitor in zona defavorizata. Noi, practic, activam in zona, legea intrase in vigoare, dar nu obtinusem certificatul respectiv”, se plange Anglita Jura Paun, director al firmei Indelectro SRL din Hunedoara.


Ea spune ca valoarea totala a investitiei realizate este de 69 de milioane de lei, din care 21 de milioane ii va returna la bugetul de stat. Alt investitor, care a dorit sa-si pastreze anonimatul, spune ca modificarile in legislatie au fost publicate in noiembrie 2004, referindu-se la investitii realizate pana in luna septembrie, ceea ce inseamna ca s-au aplicat retroactiv. Solutia pe care o au la indemana cei nemultumiti este sa plateasca, dupa care pot contesta in instanta decizia Consiliului Concurentei.


Desi firmele intervievate spun ca au platit deja o parte din bani catre stat, autoritatile nu au un raspuns clar la intrebarea “care este procedura de recuperare a banilor”. Gheorghe Oprescu spune ca “nu s-a mai intamplat o asemenea situatie. Practic, nu exista mecanism de recuperare”.
Consiliul Concurentei transmite ca: “Furnizorul are obligatia de a recupera, imediat si efectiv, ajutoarele de stat ilegale, impreuna cu dobanzile aferente, calculate de la momentul punerii la dispozitie a ajutorului pana la momentul recuperarii efective a acestuia”. Practic, pisica este aruncata in curtea Ministerului Finantelor Publice. De la aceasta institutie, care, practic, se va ocupa de colectarea banilor, nu am putut obtine un raspuns in timp util. In schimb, asa cum explica specialistii, procedurile sunt complicate si nu exista certitudinea ca banii respectivi vor ajunge integral la bugetul de stat.


“Nici in Uniunea Europeana situatia nu este mai roz. Acolo situatia este insa complicata fiindca deciziile luate de Comisia Europeana trebuie aplicate de fiecare stat membru dupa regulile proprii”, conchide analistul Gheorghe Oprescu.



“Ajutoarele de stat ce urmeaza a fi recuperate de furnizor sau rambursate de beneficiar se vor constitui ca venit la bugetul de stat.”

Mihai Berinde,

presedintele Consiliului Concurentei










“In Romania, nu exista, practic, un mecansm clar de recuperare a ajutoarelor de stat acordate peste limita legala.”

Gheorghe Oprescu,

analist in domeniul concurentei





Investitiile si ajutoarele, In balanta

• Valoarea totala a investitiilor realizate in zonele defavorizate este de 2.270,8 mil. RON, constand in achizitii de terenuri, constructii de cladiri, hale industriale, echipamente si utilaje, precum si masini necesare desfasurarii activitatii


• valoarea ajutorului de stat de care au beneficiat firmele in perioada 2003 – 2004 pentru crearea investitiilor se ridica la 187,56 mil. RON


• Ajutoarele pentru crearea locurilor de munca se ridica la valoarea de 2,5 mil. RON si, impreuna cu ajutoarele pentru investitii au avut ca efect crearea unui numar de 53.015 locuri de munca.

Detalii despre firmele beneficiare de facilitati

• Din numarul total de 1.848 firme verificate, vor putea beneficia in continuare de ajutor de stat un numar de 1.649 de agenti economici, restul aflandu-se in una din urmatoarele situatii:


– 95 firme nu au beneficiat de ajutor de stat (nu au solicitat) si nici nu au realizat investitii

– 7 agenti economici au schimbat obiectul de activitate

– pentru 22 de agenti economici au fost retrase certificatele de investitor

– 4 agenti economici au dat faliment,

– 7 agenti economici nu mai au activitate in zonele defavorizate;

– 31 de firme au atins limita maxima a intensitatii ajutorului de stat si, ca urmare, nu vor mai beneficia de facilitati

– 33 de agenti economici au depasit nivelul maxim al intensitatii si, ca urmare, ajutorul de stat trebuie stopat si recuperate sumele acordate in plus.