Volumul investițiilor imobiliare în proprietăţi comerciale (birouri, retail, industrial), aferent Europei Centrale şi de Est, s-a redus în ultimele trei luni cu 60% față de primul trimestru al acestui an, până la 327 mil. euro, potrivit celui mai recent studiu al companiei de consultanţă DTZ.
Astfel, volumul investițiilor în prima jumătate a anului 2012 a ajuns la 1,2 mld. euro, cu mult sub media primei jumătăți a anilor 2001-2011, care a fost de 1,6 mld. euro.
„În București, se așteaptă ca proprietățile premium să atragă investitorii străini în următoarea perioadă. Legat de acesta, anticipăm o creștere moderată în ceea ce privește volumul de tranzacții pentru cea de-a doua jumătate a anului 2012. Volumul investițiilor pentru întregul an se aşteaptă să fie cuprins între 250 şi 450 mil. euro. Estimarea se bazează pe faptul că băncile vor aduce pe piață active de credite neperformante, această acțiune fiind parte a procesului de răscumpărare a datoriilor”, este de părere Cristian Ustinescu, directorul de investiţii al DTZ Echinox.
Dacă România stă prost la capitolul tranzacţii în prima parte a anului, Cehia a înregistrat o creștere a volumului investițiilor atingând în al doilea trimestru valoarea de 159 mil. euro, după ce în primul trimestru a înregistrat un nivel scăzut de numai 20 mil. euro. Pe de altă parte, Polonia, care în ultimi ani a dominat piața Europei Centrale și de Est, a înregistrat un declin puternic de la 717 mil. euro în primul trimestru la doar 122 mil. euro în al doilea trimestru. Cele două țări cumulează 90% din volumul investițiilor în prima jumătate a anului 2012.
Cine mai cumpără
În Cehia și Polonia, investitorii locali au avut o revenire a activității ajungând la pragul de 100 mil. euro în al doilea trimestru al anului 2012. Investitorii inter-regionali (cei care au sediile în Europa, dar investesc în alte piețe europene decât cea de origine) au fost mai puțin activi în al doilea trimestru, având o scădere a volumelor de la 587 mil. euro până la 156 mil. euro.
Segmentul clădirilor de birouri se află în topul preferințelor investitorilor din piețele Europei Centrale și de Est, ridicându-se la 60% din volumul investițiilor din al doilea trimestru. Investițiile în segmentul de retail au ajuns în al doilea trimestru la 106 mil. euro, cu mult sub media trimestriala istorică de 471 mil. euro înregistrată din 2010 până în prezent. La polul opus, investițiile în segmentul clădirilor de birouri s-au menținut la un nivel ridicat, atingând în al doilea trimestru valoarea de 207 mil. euro, cu toate acestea situându-se sub media istorică de 389 mil. euro.