Investitorii imobiliari străini nu mai găsesc motive să înceapă proiecte în România

Riscul unei investiţii presupuse de o dezvoltare imobiliară nouă nu se mai justifică, ceea ce face aproape imposibilă misiunea fondurilor de investiţii care vor să convingă străinii să vină în România. În plus, proiectele imobiliare scoase la vânzare nu sunt adaptate noilor condiţii de piaţă, acestea sunt concluziile la care au ajuns o mare parte dintre jucătorii imobiliari străini ce au participat la seminarul Europaproperty SEE Real Estate Forum.

„Este greu să convingi alţi investitori să vină în România, chiar dacă ai produse de calitate şi chiriaşi buni. Când vorbeşti cu un investitor din New York sau Londra e uşor să le explici de ce e atractivă România, dificultatea este pentru fondurile de investiţii care trebuie să le prezinte produsele puse pe piaţă, care nu sunt adaptate. În ultimii ani, România a ieşit de pe radarul investitorilor. Dezvoltarea nu mai este o oportunitate acum. Riscul unei investiţii în dezvoltări noi nu se justifică încă“, a declarat Babis Pandis, managing partner al fondului de investiţii cu capital cipriot Bluehouse Capital. Ciprioţii au în prtofoliul local o parte din proiectul de birouri City Gate şi din ansamblul rezidenţial Felicity, ambele dezvoltate de GTC România, clădirile de birouri Olympia Tower, Astoria Business Center şi Victoria Center, precum şi spaţiile comerciale Eva de pe Bulevardul Magheru şi spaţiul în care funcţionează Praktieker Craiova.
De aceeaşi părăre este şi unul dintre partenerii ciprioţilor, GTC România, a cărui director executiv, Shimon Galon, spune că „nu există niciun motiv să dezvolţi un proiect acum. Situaţia e mai proastă decât o descrie lumea“.
Un motiv al lipsei de atractivitate a pieţei româneşti vine şi din chiriile nesustenabile pe care le au imobilele de birouri scoase la vânzare.
„Avem proiecte care au fost scoase la vânzare cu chirii nesustenabile. Chiar dacă sunt produse bune, încă mai este mult de lucru la managementul costurilor, pentru a le face mai atractive“, explică Viorel Opait, director of corporate services în cadrul Colliers International România.
Un val de bani vine spre România
Consultanţii mai optimişti spun că piaţa locală va deveni cât de curând o ţintă a investiţiilor imobiliare străine, pe măsură ce capitalul acumulat în ultimii ani va trebuit cheltuit.
„Există un val de bani care se va scurge din Vestul Europei spre regiunea noastră. Investitorii vor merge prima dată în Polonia, însă acolo piaţa este mult prea fierbinte şi supraevaluată. Aceşti bani ne vor lovi în curând. România va beneficia de o infuzie de capital pentru că aici se pot obţine randamente mai bune“, menţionează Tim Wilkinson, partener al companiei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.
Ca să convingă investitorii străini să vină în România, fondurile de investiţii în căutare de cumpărători promit randamente investiţionale (yield-uri) de 8% pentru produsele din ţara noastră, în contextul în care în Polonia yield-urile sunt de 6%, iar în Londra de numai 4%.
„Noi avem un teren bun la Constanţa potrivit pentru un proiect logistic. În contextul în care un retailer precum H&M se extinde puternic vom avea nevoie de spaţii de depozitare, dar e greu să convingi investitorii să fie calmi într-o asemenea piaţă şi fără o rată internă a rentabilităţii (IRR) de 25%“, spune David Allen, head of real estate al fondului de investiţii Chayton Capital, proprietarul Swan Office & Technology Park din Pipera.