Investitorii mici sunt prinsi in cursa facilitatilor majore

Contestata inca de la aparitie pentru pericolul de a crea discriminari, Ordonanta nr. 67/1999, care stabilea facilitati pentru investitorii majori, genereaza tot mai multe dispute. La umbra actului normativ, autoritatile se pun bine cu investitorii puternici. Pierd insa credibilitate in fata producatorilor mai vechi de pe piata, dar si in fata forurilor internationale.Dupa concernul francez, Continental si Solectron sunt primele societati invitate sa guste din tortul facilitatilor. "Am primit ma

Contestata inca de la aparitie pentru pericolul de a crea discriminari, Ordonanta nr. 67/1999, care stabilea facilitati pentru investitorii majori, genereaza tot mai multe dispute. La umbra actului normativ, autoritatile se pun bine cu investitorii puternici. Pierd insa credibilitate in fata producatorilor mai vechi de pe piata, dar si in fata forurilor internationale.
Dupa concernul francez, Continental si Solectron sunt primele societati invitate sa guste din tortul facilitatilor. „Am primit mandat de la Guvern pentru a finaliza proiectele de hotarari guvernamentale cu privire la aceste companii”, declara Gabriela Baicu, director general la Agentia Romana de Dezvoltare (ARD). La prima vedere, afirmatia pare curioasa, intrucat chiar asta e treaba agentiei. Conform statutului, ARD e obligata sa elaboreze proiecte de hotarari, prin a caror parafare, Guvernul sa acorde efectiv facilitatile din OG. nr. 67/1999. „Mandatul” de care vorbea dna Baicu trimite insa cu gandul la un OK neoficial, pe care Executivul il transmite subtil subordonatilor.
Executivul face tot mai multe concesii
Sunt mai multe motivele pentru care oficialitatile evita sa vorbeasca deschis. Pe de o parte, se tem de reactiile producatorilor deja existenti pe piata, care acuza interventia statului in economie. Facilitatile reprezinta ajutor de stat, care, acordat individual companiilor, duce la discriminari. Un ghimpe in plus in coasta guvernantilor e Consiliul Concurentei, tot mai hotarat sa puna piedica masurilor de tip monopolist.
Dar frica cea mai mare o are Executivul de bancherul mondial. In fata FMI, partea romana a promis solemn ca nu mai acorda facilitati. Sa nu se tina de cuvant inseamna sa isi dea foc la valiza, cata vreme abia a fost trasa a saptea parte din imprumut.
In ciuda avertismentelor, cabinetul Vasile nu pare a se cuminti. Mesajul transmis de reprezentanta ARD, chiar daca spus voalat, este clar: Guvernul se arata dispus sa repete experienta Renault. Astfel, Continental si Solectron sunt la un pas de a dobandi aproape aceleasi facilitati, ca si concernul francez: scutire de impozit pe profit pe o perioada de zece ani, scutire de taxe vamale si TVA pentru bunurile achizitionate ca aport la capitalul social, scutire de taxe vamale si TVA la materii prime, amanari pe trei-cinci ani de la plata TVA. Deosebirea este ca argumentele Renault difera fundamental de cele ale noilor candidati. „Acordarea de facilitati firmei Renault se inscrie in cazurile exceptionale, tinand seama de importanta investitiei: relansarea pietei interne de autoturisme, asigurarea de locuri de munca atat la propria unitate, cat si la cei peste 200 de subcontractanti din toata tara, posibilitatile de export si prestigiul companiei multinationale”, apreciaza conducerea Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). Firmele Solectron si Continental preconizeaza investitii de circa 60 milioane USD in fabrici noi, cu peste 1.000 de locuri de munca, dar aceasta nu le confera statut de investitie strategica. Si totusi, bugetul de stat va fi lipsit de venituri consistente. „Va fi alimentat, recunoaste reprezentanta ARD, doar din taxele si impozitele pe salariile angajatiilor”.
Producatorii autohtoni
se simt amenintati
Scutirile fiscale preconizate sunt un real motiv de ingrijorare pentru producatorii autohtoni. Ei pot pierde cote importante de piata, daca marfa Continental sau Solectron, fabricata mult mai ieftin, va viza segmentul lor de consumatori. Ingrijorarea cea mai mare provine din faptul ca ARD nici nu isi pune problema respectului pentru competitori. „Libera concurenta presupune existenta unei economii de piata. In Romania mai e drum lung de parcurs”, remarca dna Baicu. Sub aceasta scuza, ARD isi permite sa ignore Legea concurentei (nr. 21/1996) si Consiliul Concurentei, organism specializat, creat prin acest act. „Deocamdata avizul Consiliului Concurentei nu este obligatoriu”, pretinde dna Baicu. Dar presedintele Consiliului, Viorel Munteanu, ii recomanda sa mai citeasca legea. „La art. 27 sunt precizate atributiile Consiliului Concurentei: avizeaza proiectele de hotarari ale Guvernului care pot avea impact anticoncurential si propune modificarea actelor normative cu un asemenea efect, avizeaza politica si schemele de acordare a ajutorului de stat si controleaza respectarea acestor reguli”, spune dl Munteanu.
Pana cand vor cere si, mai apoi, vor obtine avizul Consiliului Concurentei, functionarii ARD pot fi combatuti in justificarile lor. „Continental nu se adreseza pietei romanesti”, sustin ei, deci nu va afecta actorii acestei piete. Dar a crede ca cineva poate impune firmei Continental sa vanda doar in afara suna absurd, chiar si in Romania.
Cat priveste Solectron, presedintele unei cunoscute firme de productie de calulatoare, care a dorit sa isi
pastreze anonimatul, puncteaza: „Daca Solectron va face numai productie de componente electronice, atunci fabricantii de aparate electronice sunt in castig. Daca, in schimb, Solectron va face si asamblare, exista pericolul sa monopolizeze piata de profil, producand mult mai ieftin, gratie facilitatilor.”
Oamenii de afaceri fac front comun. „Producatorii romani se simt amenintati de investitorii majori care, pe langa forta financiara de cel putin 50.000.000 USD benficiaza si de o serie de facilitati, in detrimentul altor producatori”, mai precizeaza conducerea AOAR.
Incurajati de lipsa de verticalitate a oficialitatilor romane, investitorii majori cauta in Romania paradisuri fiscale. Mana de lucru ieftina e un avantaj, dar, daca li se impun taxe si impozite, mai bine ridica fabrici in Cipru sau Malayesia. Pierd mai mult la transport, dar nu atat de mult ca prin taxe si impozite. In judecata cifrelor, apropierea geografica nu inclina balanta spre plus, astfel incat ramane un argument slab. Lipsita de alte atuuri, Romania isi joaca acum ultima carte: paradisul fiscal.    

Continental
Firma germana Continental a anuntat, inca din februarie 1999 ca va investi la Timisoara in constructia unei fabrici de anvelope auto, cu circa 1.000 de angajati. Investitia depaseste 60 milioane USD, astfel incat se incadreaza in conditiile de acordare a facilitatilor, stabilite prin OUG nr. 67/1999.
Dupa cum declarau reprezentantii firmei Continental, productia de anvelope a fabricii va fi destinata, intr-o prima etapa, pietelor central si est-europene. Nimeni nu poate impiedica insa vanzarea produselor in Romania, astfel incat producatorii romani se tem de concurenta neloiala.
Solectron
Este o firma americana specializata in fabricarea de componente pentru industria informatica si de comunicatii, fiind subcontractor pentru companii ca Hewlett Packard, IBM, Ericsson. Solectron intentioneaza sa investeasca la Timisoara 60 milioane USD, in constructia unei fabrici cu 15 linii de productie. Pana acum, Solectron s-a facut prezenta in Romania cu o unitate de productie in sistem leasing, in care au lucrat 250 de angajati. Conducerea companiei anunta, in noiembrie anul trecut, ca numarul salariatilor va creste la cel putin 1.000. Extinderea afacerii din Romania ramane totusi strict legata de acordarea de facilitati.