Potentialul de vanzare al pietei rurale este, de aproape 12 ani, insuficient exploatat de catre companiile producatoare de bunuri si servicii, pe motiv ca locuitorii de aici au un nivel al educatiei scazut si venituri mici. Putini au luat in considerare faptul ca o parte a populatiei de la oras s-a intors la sat datorita, in principal, crearii proprietatii private funciare (Legea 18/1991). Pe langa cei care s-au stabilit definitiv in mediul rural, exista si persoane care practica „agricultura de week-end” si care nu pot renunta la obiceiurile de consum deprinse la oras. Ca urmare a fenomenului de re-ruralizare, a crescut si la sate ponderea populatiei active, locuintele au fost dotate cu echipamente electrocasnice moderne, iar consumul de bunuri de larg consum, ca si cel de mass-media a sporit. Cu toate acestea, in Romania continua sa se faca mari diferentieri intre urban si rural din punctul de vedere al ofertei de produse si al advertisingului.
Compania ARBO Media (casa de vanzari care administreaza spatiul publicitar al TVR, BBC Romania si al publicatiilor Academia Catavencu si Penthouse) cu sprijinul IAA Romania (Asociatia Internationala de Publicitate) a organizat in urma cu doua saptamani un seminar, pornind de la aspectele mentionate anterior. Scopul seminarului a fost reconsiderarea pietei rurale de catre investitorii din toate domeniile. Pentru a reda acestei zone valoarea economica pe care o merita, expunerea s-a bazat pe informatii extrase din studii calitative si cantitative realizate de-a lungul timpului de firme specializate in cercetarea de piata.
Asa cum reiese dintr-un raport IMAS – Institut de Marketing si Sondaje, marii producatori si comercianti nu au retele de distributie fizica, apte sa acopere cele peste 1.200 de localitati rurale din Romania, cu exceptia celor din perimetrul periurban si a celor aflate pe traseele comerciale. Din acest motiv, multi profesionisti considera ca nu este necesara investitia in publicitate specifica pentru mediul urban (TVR, panotaj, presa locala).
Cercetarile de piata scot in evidenta cateva fenomene care merita sa fie luate in considerare. Achizitiile din reteaua de distributie de la sate sunt intr-adevar mai mici decat cele din orase. Insa, consumul familiilor cu domiciliu temporar si permanent in mediul rural este aproape la acelasi nivel cu al familiilor din mediul urban mic si mijlociu (sub 100.000 locuitori). Acest lucru denota un comportament de cumparare similar, indiferent de zona in care se afla domiciliul consumatorului. Pe de alta parte, unele orase mici au un indice de vanzari mult mai ridicat decat le-ar permite populatia proprie, ceea ce arata ca acestea sunt de fapt piete de detaliu pentru locuitorii satelor din apropiere.
Satenii au telefon mobil si computer
In sprijinul afirmatiei ca in mediul rural consumul are o tendinta ascendenta vin si studiile Omnibus efectuate de compania Mercury Research, conform carora 31% din populatia de la sate consuma cel putin o data pe luna chipsuri, 27% a luat vitamine sau minerale in ultimele 6 luni, iar 11% foloseste gel de dus.
Pe de alta parte, noi curente demografice au fost relevate de aceste studii: tendinta orasenilor de a se muta la tara este ascendenta, in timp ce tendinta populatiei din mediul rural de a migra catre asezarile urbane este in scadere. Astfel, daca in 1991 se mutasera in sate doar 26.000 de oraseni, in 1998 cifra a crescut de aproape trei ori.
O alta tendinta reliefata de studiile Mercury Research este legata de turismul rural: cei care vin sa-si petreaca vacantele in Maramures, Bucovina, Rucar-Bran, Muntii Apuseni sau Muntii Semenic aduc cu ei stilul de viata si confortul de la oras.
In ceea ce priveste modalitatea de a selecta produsele, trebuie mentionat ca pretul este unul dintre cele mai importante criterii. Desi 24% din populatie foloseste inca sapunul fabricat in casa, marcile Fa, Palmolive si Lux au un grad de notorietate cuprins intre 34% si 47% (fata de 45% – 65% in mediul urban). In ceea ce priveste pasta de dinti, 96% din tinerii intre 18 si 35 de ani si 80% din persoanele care locuiesc la tara folosesc o pasta de dinti „branded” (de marca), iar cele mai cunoscute sunt Colgate si Blend-a-Med. Gelul de dus este utilizat de numai 11% din populatia zonelor rurale (fata de 31% in mediul urban), iar marcile care se bucura de o recunoastere spontana sunt Fa, Lux, Palmolive si Dove, al caror grad de notorietate variaza intre 4% si 16%.
Pentru o imagine mai exacta a mediului rural si a potentialului sau, trebuie precizat ca 6% din locuitori au o asigurare de viata, 4% din gospodarii au un computer, 3% au acces la Internet, 5% au telefon mobil, 15% au avut vacanta anul trecut (6% au fost la mare, in timp ce 6% au preferat muntele).
Precizare: In luna ianuarie 2002 vom prezenta in amanunt potentialul pe care il are zona rurala din punctul de vedere al vanzarilor de produse alimentare si nealimentare, aspecte reiesite din seminarul organizat de ARBO Media.