Investitorii români sunt, în mare pare, tineri. 60% dintre aceștia își păstrează investițiile ani de zile
Un sondaj realizat de Retail Investor Beat arată că mai puțin de 3% dintre investitorii români își pot menține investițiile pentru doar pentru câteva zile. Platforma de investiții mai arată că 60% dintre aceștia își păstrează investițiile ani de zile.
„Când se gândesc la investitori, mulţi îşi imaginează o persoană care stă în faţa mai multor ecrane de calculator, se uită la grafice în timp ce cumpără şi vinde mai multe active financiare în fiecare zi. Însă realitatea este diferită. Majoritatea investitorilor îşi păstrează investiţiile timp de ani sau chiar decenii, cumpără şi vând doar din când în când”, a comentat analistul eToro, Bogdan Maioreanu, pe marginea sondajului Retail Investor Beat.
Principalul obiectiv al investițiilor este pensionarea anticipată
Sondajul mai arată că pentru 44% dintre români, pensionarea anticipată este, de fapt, obiectivul principal al investițiilor, în timp ce alte obiective sunt reprezentate de depăşirea randamentelor conturilor de economii, posibilitatea de a bate inflaţia, de a oferi siguranţă pe termen lung sau de a obţine independenţa financiară.
Piețele nu au fost generoase cu investitorii în 2022
De asemenea, sondajul relevă că piețele nu au fost generoase cu investitorii în acest an, în timp ce arată că indicele BET din România a fost în scădere cu aproape 17 procente. Nici indicele S&P 500 din SUA nu a dus-o mai bine, el scăzând cu aproape 22 procente.
„Faptul că majoritatea obiectivelor sunt pe termen lung le dă investitorilor încredere în portofoliile lor, 84% dintre investitorii români intervievaţi declarând că se simt încrezători în ceea ce priveşte investiţiile lor”, a explicat analistul.
60% dintre investitori dețin criptomonede
Mai mult decât atât, 60% din investitori dețin criptomonede, 55% dețin acțiuni naționale și 50% dețin acțiuni internaționale. Creșterea dobânzilor a determinat 49% dintre aceștia să dețină obligațiuni interne, în timp ce 35% au obligațiuni internaționale.
Pentru aproape 67% dintre români, platformele electronice și aplicațiile reprezintă modalitatea preferată de a gestiona investițiile – 57% folosesc o bancă în acest scop şi doar 25% apelează la un consilier profesionist.
Dacă vorbim la nivel global, 63% investesc prin intermediul unei bănci, urmaţi de 48% care folosesc o platformă electronică.
„Pandemia a creat o clasă de investitori individuali care dobândeşte rapid experienţă şi competenţe. Peste o treime (35%) dintre investitorii români fac parte din categoria celor care au început să investească în 2020 beneficiind de timpul liber generat de pandemie iar alţi 17% au început să investească în ultimele 12 luni. Acest lucru face ca 52% dintre investitorii români să aibă puţină experienţă în ceea ce priveşte pieţele în scădere şi să treacă acum prin prima lor piaţă bear.
Forţaţi să înveţe relativ repede, investitorii români citează căutarea pe Google ca primă sursă de informare despre pieţe, urmată de Social Media (Youtube, Tiktok, Instagram, Facebook), mass-media – ziare, site-uri de ştiri online, reviste) şi abia pe locul patru recomandările personale venite de la prieteni şi familie. Ne deosebim astfel de media respondenţilor la nivel global care preferă prietenii şi familia ca principală sursă de informare”, a precizat Maioreanu.