Potrivit Băncii Centrale a Rusiei, investitorii străini care și-au vândut afacerile din Rusia în perioada martie 2022 – martie 2023 au retras din țară aproximativ 36 de miliarde de dolari, după cum a relatat luni agenția de presă RIA. Această ieșire semnificativă de capital are loc ca urmare a răspunsului a numeroase companii globale la invazia Moscovei în Ucraina în februarie 2022, multe dintre ele alegând fie să iasă din Rusia, fie să își reducă operațiunile în Rusia.
Banca Centrală a Rusiei a minimalizat recent importanța plecării companiilor străine, declarând că aproximativ 200 de contracte de vânzare au fost finalizate între martie 2022 și martie 2023, doar 20% dintre acestea implicând vânzări substanțiale de active care depășesc 100 de milioane de dolari. Acest lucru sugerează că impactul general al acestor plecări asupra economiei rusești ar putea fi relativ limitat, potrivit evaluării băncii.
„Plecând de la ipoteza regulii lui Pareto 80/20 în legătură cu mărimea activelor, putem estima valoarea capitalului retras de investitorii străini din Rusia la 36 de miliarde de dolari”, a spus Maxim Osadchiy, directorul de analiză al băncii BKF Bank.
Autoritățile de la Moscova caracterizează evenimentele din Ucraina drept o „operațiune militară specială”, în timp ce Kievul și aliații occidentali o descriu drept o agresiune neprovocată, care vizează acapararea teritoriului.
Unele companii spun că nu pot renunța la Rusia, altele consideră că plecarea este complicată, dar merită
La mai bine de un an de la invazia din Ucraina, este clar: părăsirea Rusiei nu a fost atât de simplă precum primele anunțuri ar fi putut să pară pentru companiile globale.
Deși poveștile companiilor variază, o temă comună este aceea de a trebui să înfileteze un ac între sancțiunile occidentale și opinia publică indignată, pe de o parte, și eforturile Rusiei de a descuraja și penaliza plecările, pe de altă parte.
Unele mărci internaționale, precum Coca-Cola și Apple, încă se strecoară în mod informal prin țări terțe, în ciuda deciziilor declarate ale corporațiilor de a ieși.
Pentru consumatorii din Moscova, ceea ce pot cumpăra nu s-a schimbat prea mult. În timp ce magazinul de produse pentru copii Mothercare a devenit Mother Bear sub noua proprietate locală, majoritatea articolelor din magazinul Evropeisky Mall din Moscova poartă în continuare marca Mothercare.
Asta a văzut și studentul Alik Petrosyan în timp ce făcea cumpărături la Maag, care deține acum fostul magazin de îmbrăcăminte Zara din Moscova.
„Calitatea nu s-a schimbat deloc, totul a rămas la fel”, a spus el. „Prețurile nu s-au schimbat prea mult, ținând cont de inflație și de scenariile economice care au avut loc anul trecut”, scrie CBA.ca.