Investitorii straini privesc in ochii Romaniei si clipesc des

competitia cu tarile vecine pentru atragerea de capital strain. Insa, ca de obicei, pentru ca se pierd in detalii, autoritatile scapa din vedere esentialul. Riscul este ca pana sa vina alti investitori sa ramanem fara o parte dintre cei existenti.Recent, vicepremierul George Copos, care se ocupa de coordonarea activitatilor privind mediul de afaceri, IMM-uri si investitii straine, se declara „framantat“ de numarul mare al romanilor care pleaca la munca in strainatate. Framantarile ce

competitia cu tarile vecine pentru atragerea de capital strain. Insa, ca de obicei, pentru ca se pierd in detalii, autoritatile scapa din vedere esentialul. Riscul este ca pana sa vina alti investitori sa ramanem fara o parte dintre cei existenti.Recent, vicepremierul George Copos, care se ocupa de coordonarea activitatilor privind mediul de afaceri, IMM-uri si investitii straine, se declara „framantat“ de numarul mare al romanilor care pleaca la munca in strainatate. Framantarile celui mai instarit membru al guvernului pun in lumina o situatie oarecum paradoxala: nu reusim sa ne tinem muncitorii in tara, dar in acelasi timp plasam forta de munca ieftina in capul listei avantajelor pe care le ofera Romania. Se pare insa ca nici la acest capitol nu mai stam asa de bine: vecinii nostri bulgari cer si mai putini bani (in medie, 0,4 eurocenti/ora, fata de 0,7 eurocenti/ ora in Romania). In plus, dovedind ca este mult mai dispusa decat noi la concesii pentru atragerea de capital strain, Sofia tocmai ne-a „suflat“ o investitie a companiei Montupet. Iar acesta nu este singurul caz. George Copos vede in cota unica de impozitare un fel de colac de salvare, fiind convins de reactia pozitiva a investitorilor straini care tatoneaza Romania. „Am crezut in taxa unica“, spune vicepremierul, care sustine ca inca din decembrie a insistat in Guvern sa avem un Cod fiscal atractiv. Acum, Copos vrea sa ne inspiram din „modelul irlandez“. Departamentul sau s-a gandit sa puna la cale o serie de intalniri cu fosti ministri ai cabinetului de la Dublin din anul 1987, pentru a se vedea cum au gestionat ei cota unica. La capitolul investitii straine, din nou planuri si tinte. El spune ca ARIS va trebui sa stabileasca o lista a tipurilor de proiecte de investitii care se doresc a fi atrase si se pot realiza la nivelul fiecarui judet si regiune de dezvoltare economica. Pe urma, ar urma sa fie identificate oportunitatile de investitii pentru partenerii straini.Printr-un sondaj realizat recent in randul celor peste 200 de companii membre, Camera de Comert Americana in Romania (AmCham) a urmarit sa identifice opiniile despre o serie de domenii-cheie de interes pentru comunitatea investitorilor: stabilitatea politica, relatiile mediului economic cu Guvernul, sistemul fiscal, serviciile financiar-bancare, piata muncii, precum si impactul integrarii in Uniunea Europeana asupra economiei romanesti. Concluzia este ca s-a schimbat cate ceva, dar in suspensie raman multe puncte nevralgice. Oamenii de afaceri apreciaza cresterea stabilitatii politice, scaderea nivelului taxelor, imbunatatirea calitatii serviciilor financiare si bancare, precum si cresterea calitatii fortei de munca. Insa Roberto Musneci, presedintele AmCham, spune ca mai sunt multe de facut in ceea ce priveste transparenta si integritatea administratiei publice, iar reforma in sistemul juridic trebuie accelerata. „Rezultatele barometrului demonstreaza ca nivelul de implementare si aplicare a legilor existente este nesatisfacator“, spune Musneci. Investitorii nu sunt multumiti nici de activitatile din cadrul administratiei fiscale, acuzand lipsa de stabilitate si predictibilitate a sistemului. „Vrem ca modificarile actelor normative care privesc regimul fiscal sa se faca cat mai rar, si sa nu prevada schimbari semnificative, spune Vasile Iuga, senior partner in cadrul firmei de consultanta PricewaterhouseCoopers. Reforma Codului muncii este o alta tema de interes pentru investitori, care ar dori modificarea unor prevederi din continutul acestui act normativ, necesare pentru flexibilizarea pietei muncii. De asemenea, spun investitorii, Romania continua sa practice un nivel ridicat al contributiilor sociale, comparativ cu alte tari din regiune. „Impunerea acestor contributii mari, in paralel cu un mecanism complicat de colectare, duce la anumite abuzuri care sunt favorizate de aceste lacune“, considera Vasile Iuga. Si Consiliul Investitorilor Straini (CIS), care are ca membri peste 100 de companii, in majoritate multinationale cu activitati in Romania, considera ca mediul investitional autohton a consemnat o serie de progrese remarcabile, incluzand imbunatatirea continua a situatiei macro-economice si, in special, reducerea inflatiei si a deficitului bugetar, adoptarea unui Cod fiscal unic, reducerea impozitului pe profit la 16% si imbunatatirea legii competitiei. „Din pacate, din cauza unor intarzieri in aplicarea legislatiei, multe companii mai au de asteptat pana sa observe o imbunatatire a functionarii lor de zi cu zi. Speram ca noul guvern va lua masuri suplimentare pentru a imbunatati mediul de afaceri“, spune Ruxandra Bandila, director executiv al CIS. In Cartea Alba lansata in luna februarie a acestui an, CIS a recomandat Guvernului o serie de solutii imediate pentru cresterea investitiilor straine directe. Printre acestea: limitarea numarului de ordonante de urgenta, punerea in aplicare a consultarii prealabile in cazul propunerilor de legi, evitarea imixtiunii in hotararile judecatoresti, punerea in practica a legii falimentului, amendarea Codului muncii. Pentru acest an se estimeaza ca Romania va atrage un volum de investitii straine de 3,2-3,8 miliarde de euro. Asta in conditiile in care sunt programate cateva privatizari importante, intre care BCR si CEC. Problema e ce se va intampla de la anul.

LA CE CAPITOLE STAM PROST

• Transparenta si integritatea administratiei publice
• Reforma justitiei
• Nivelul de implementare si aplicare a legilor
• Predictibilitatea si stabilitatea sistemului fiscal
• Accesul populatiei la instruire si echipamente IT
• Legislatia pietei muncii.

LA CE CAPITOLE STAM BINE

• Stabilitate politica
• Situatia macro – ritm de crestere economica superior si inflatie in scadere
• Reducerea nivelului taxelor si Codul fiscal
• Imbunatatirea calitatii serviciilor financiare si bancare
• Imbunatatirea legii competitiei
• Forta de munca ieftina si calificata.