Rominia este i acest moment o piata guvernata de preturi, nu de branduri, deoarece aici se vind mai mult tigarile ieftine decit cele de marca.
Politica globalizarii atinge isa si piata tigarilor. Prin intermediul reclamei si al publicitatii, consumatorii sunt idemnati sa fumeze tigarete de tip „American blend” si sa renunte la cele fara filtru. in Rominia, tendintele sunt aceleasi ca pe plan mondial: trecerea treptata – i unele zone chiar accelerata – la tigari cu marci de prestigiu, cu un raport calitate-pret adaptate pietei.
Activitatea companiilor producatoare de tutun a fost puternic influentata de desele schimbari ale sistemului de accizare. Dupa idelungi eforturi, industria a reusit sa stabileasca un dialog constructiv cu Ministerul Finantelor si, icepind din noiembrie 1999, a fost adoptat un sistem de accizare stabil, aliniat standardelor europene. De altfel, si din punct de vedere legislativ, Rominia tinde sa se alinieze normelor i vigoare i Uniunea Europeana. De curind, Ministerul Sanatatii a emis un ordin prin care este reglementat modul i care companiile de tutun trebuie sa inscriptioneze pe pachetele de tigari avertismente de sanatate, lucru realizat pina acum i mod voluntar de catre marile companii de profil.
Principalii competitori de pe piata sunt: Japan Tabacco International (JTI), British American Tabacco (BAT), Philip Morris si Societatea Nationala Tutunul Rominesc (SNTR).
JTI produce si comercializeaza i Rominia cinci marci de tigarete: Camel, Winston, Monte Carlo, Winchester si Rebel. in plus, importa Salem si More. Conform datelor furnizate de ACNielsen si de departamentul de Marketing Research al companiei, cota medie de piata a JTI a fost i 1999 de 25%, iar i 2000 s-a situat constant itre 24% si 25%.
Contrabanda reprezinta 40% din piata
Strategia de piata a JTI a urmarit pe parcursul acestui an mentinerea pozitiei cistigate i ultima perioada, aceea de lider al segmentului international de tigarete din Rominia. Strategia a fost adaptata conditiilor pietei locale, influentata de scaderea puterii de cumparare. in acest sens, la iceputul acestui an a avut loc o repozitionare a marcilor Monte Carlo si Winston, din dorinta de a oferi consumatorilor tigarile preferate fara ca acestia sa recurga la sacrificii financiare importante. „Ca urmare a sustinerii puternice si a repozitionarii pretului, volumul de vinzari a iregistrat o crestere de-a dreptul spectaculoasa: acesta a fost de zece ori mai mare i luna octombrie fata de luna ianuarie a anului curent”, aflam de la Fulga Dumitrescu, Corporate Affairs Coordinator la JTI.
Compania Philip Morris, de al carei nume se leaga marcile Marlboro, L&M, Bond si Callatis, detine, conform ACNielsen, 16% din piata. Peter L. Imre, Director Corporate Affairs la compania mentionata, considera ca particularitatea pietei rominesti consta i impredictibilitatea sistemului fiscal si i contrabanda imposibil de cuantificat. Estimarile oficiale de acum un an indicau un nivel al acesteia de aproximativ 20% din piata. Cei mai multi dintre interlocutorii nostri au apreciat ca, i prezent, nivelul contrabandei depaseste 40%.
Societatea Nationala Tutunul Rominesc a pierdut i ultimii trei ani, mai mult de jumatate din piata. Daca i 1997 detinea 67%, i acest an ii revine doar 36%, desi surse din afara societatii sustin ca, i realitate, situatia este si mai dramatica: doar 25% din piata. De altfel, la ascensiunea investitorilor straini a „contribuit” din plin si SNTR, prin politica sa autodistructiva. in acest ritm, timpul prognozat privind ichiderea portilor celor sase fabrici rominesti traditionale de tutun este de maximum doi ani. Companiile multinationale nu sunt interesate de SNTR, i schimb ele pot sa se adapteze mai bine cerintelor pietei si sa „atace” inclusiv segmentele de jos. in urma cu o luna, de exemplu, British American Tabacco a lansat marca Derby, o tigara populara cu filtru, al carei pret este cu doar 500 de lei mai mare decit al tigarilor Carpati.
L?igarile ieftine, fara filtru, vor disparea i mod natural i urmatorii zece ani. De aceea, tinta marilor producatori o constituie tineretul. Iar ceea ce-i mina pe ei i lupta i acest moment sunt cele 20-30 de procente ale SNTR, deosebit de atractive.
Un sfert din populatia feminina fumeaza
Conform cercetarii de piata de tip Omnibus realizata de firma Mercury Marketing and Research Consultants i luna iunie a.c., rezulta ca 36% din populatia Rominiei cu virsta peste 18 ani este fumatoare. Ponderea este semnificativ mai mare i cazul barbatilor (48%) fata de cea a femeilor (25%). Pe grupe de virsta, cea mai mare pondere a fumatorilor se regaseste i categoria persoanelor care au itre 30 si 44 de ani (46%). Dintre cei 530 de respondenti fumatori, 45% au declarat ca fumeaza i medie mai mult de 15 tigari zilnic. Dintre marcile de tigari fumate i mod obisnuit, cea mai des mentionata a fost Viceroy (23%), urmata de Carpati (16%), Winchester (16%), L&M (8%) si Monte Carlo (8%). Mai mult de 80% dintre fumatori recurg de obicei la tigari cu filtru si 13% la cele fara filtru. L?igarile „full flavour” sunt preferate de 59% dintre fumatori, iar cele „lights” de 11%.