La prima vedere, presa locală este o afacere bună. Încasările brute din publicitate arată sume consistente derulate anul trecut în afara Bucureştiului. Impresia este confirmată şi de interesul unor grupuri străine de media pentru cumpărarea de ziare locale din România. În 2006, volumul brut de publicitate (calculat la preţuri-listă de publicitate) atras de presa locală a fost de 62 de milioane de euro, conform Alfa Cont. Cifra este cu 15% mai mare decât cea înregistrată
La prima vedere, presa locală este o afacere bună. Încasările brute din publicitate arată sume consistente derulate anul trecut în afara Bucureştiului. Impresia este confirmată şi de interesul unor grupuri străine de media pentru cumpărarea de ziare locale din România.
În 2006, volumul brut de publicitate (calculat la preţuri-listă de publicitate) atras de presa locală a fost de 62 de milioane de euro, conform Alfa Cont. Cifra este cu 15% mai mare decât cea înregistrată în anul 2005. (Alfa Cont a monitorizat 71 de titluri în 2006). Interesant este faptul că publicaţiile locale au găzduit anul trecut 623.000 de inserţii, cu 20 de mii mai puţin decât în 2005.
Încasările brute nu reflectă nici pe departe realitatea, susţine însă reprezentantul EMI Deutschland, Silviu Ispas. El crede că ziarele locale încasează, de fapt, doar 35% din sumele care ar putea fi calculate pe baza tarifelor-listă. Publicaţiile locale realizează doar 2-3% din publicitatea în presă la nivel naţional.
Studiile interne ale ARBOmedia arată că 60% din cititorii ziarelor locale nu citesc niciodată presa centrală. Dificultăţile din presa din teritoriu şi exemplul reţelei dezagregate de cotidiene locale Monitorul nu au împiedicat apariţia unor noi grupuri de presă în această zonă: Publimedia (Media Pro), Inform Media – un grup de origine austriacă venit prin filieră maghiară şi, mai recent, EMI Deutschland. Toţi aceştia, ca şi grupurile WAZ (Germania) şi Daily Mail (grup britanic venit pe filieră ungară), se calcă pe picioare în faţa cutiilor poştale, trimiţând patronilor din presa locală scrisori de intenţie de cumpărare, dacă e să-l credem pe Silviu Ispas.
Cei trei muşchetari ai presei locale
Până acum însă „faptele“ vorbesc numai despre primele trei. EMI a anunţat sistematic preluarea a mai multor cotidiene locale din Moldova şi Transilvania. Una din tranzacţiile EMI Deutschland, aflată în stadiu de negociere, vizează cotidianul Viaţa Liberă din Galaţi, care a avut încasări din publicitate de peste un milion de euro în 2006.
Al doilea dintre cei trei „mari“ din piaţa localelor este Inform Media, grup de presă care activează din 2001 în vestul ţării. Grupul deţine şase cotidiene: Adevărul de Arad, Jurnal Bihorean şi Bihari Naplo (Oradea), Timpul (Reşiţa), Cuvântul Liber (Deva) şi Szatmari friss Ujsag (Satu Mare), două cotidiane gratuite (Timiş Expres şi Arad Expres), trei săptămânale (Publitim – ziar de mică publicitate, în Timişoara, Arad şi Bihor) şi trei publicaţii gratuite distribuite în cutiile poştale. Compania mai deţine o tipografie în Timişoara şi câteva portaluri de ştiri, locuri de muncă, imobiliare, mică publicitate şi auto.
Inform Media a avut în 2006 încasări din publicitate de aproximativ 20 de milioane de lei, cu o creştere de aproximativ 25% faţă de anul anterior. Strategia Inform Media este de a creşte „atât organic, cât şi prin achiziţii“.
Compania Publimedia operează şapte titluri locale: Bănăţeanul, Bihoreanul, Clujeanul, Hunedoreanul, Ieşeanul, Ziarul Clujeanului şi Sibianul.
Specialiştii susţin că în cazul tranzacţiilor pentru presa scrisă, practica internaţională este de a lua în considerare fie profitul, fie venitul pe un an al ziarului care intră în tranzacţia de vânzare-cumpărare. În timpul negocierilor, valoarea tranzacţiei este egală fie cu de cinci-şase ori profitul, fie de unu-două ori veniturile pe un an.
Problemele presei centrale, cum ar fi lipsa de resurse umane şi profesionalizarea scăzută, se resimt înzecit în provincie, susţin comentatorii media. Chiar şi aşa însă, tărâmul apare uneori ca miticul oraş al aurului, „El Dorado“, care abia acum începe să-şi cunoască cuceritorii. Despre titluri ca Publitim sau Piaţa (Cluj) se vorbeşte ca despre un adevărat fenomen: săptămânalele de publicitate au între 160 şi 200 de pagini, cântăresc 1,5 kilograme şi fac aproape un milion de euro pe an, profit!