Companii de media active la nivel internaţional, precum Dogan Yayin Holding, EMI Deutschland, companie afiliată a ARBOmedia AG, sau grupul francez Lagardère, au investit deja în acest an - sau se pregătesc să o facă - mai multe zeci de milioane de euro în extinderea pe piaţa românească. Piaţa autohtonă va absorbi, în 2007-2008, şi investiţiile unor trusturi nou-venite. Piaţa de publicitate din România a cunoscut, în ultimii doi ani, creşteri anuale de circa 20 d
Companii de media active la nivel internaţional, precum Dogan Yayin Holding, EMI Deutschland, companie afiliată a ARBOmedia AG, sau grupul francez Lagardère, au investit deja în acest an – sau se pregătesc să o facă – mai multe zeci de milioane de euro în extinderea pe piaţa românească. Piaţa autohtonă va absorbi, în 2007-2008, şi investiţiile unor trusturi nou-venite.
Piaţa de publicitate din România a cunoscut, în ultimii doi ani, creşteri anuale de circa 20 de procente, conform estimărilor din piaţă. În televiziune şi radio, investiţiile cele mai semnificative, efectiv realizate până în acest moment, sunt cele ale Dogan Yayin Holding – cel mai mare trust de presă din Turcia, care a lansat la sfârşitul lunii februarie postul TV de divertisment Kanal D, pentru care a alocat circa 35 de milioane de euro – precum şi cumpărarea reţelei de radio Mix FM de către SBS Broadcasting Group. Trustul Ringier deţine în Kanal D o participaţie de 25%.
SBS, grup scandinav care mai deţine în România posturile Prima TV şi Kiss TV, a investit la începutul acestui an peste 4,5 milioane de euro în achiziţionarea a 25 de licenţe operate de Mix FM. Cele 18 licenţe preluate de SBS de la Canet Radio vor fi împărţite în mod egal între Kiss FM şi Magic FM, în timp ce restul de şapte vor fi operate de către Mix FM, prin intermediul unei companii în care SBS deţine o participaţie minoritară. Potrivit unor surse din industrie, SBS a achiziţionat şi o mare parte din sediile şi echipamentul aferent celor 18 licenţe, astfel că investiţiile ulterioare de trecere de la Mix FM la Kiss FM, respectiv Magic FM, vor fi, probabil, reduse ca amploare. Prin această achiziţie, SBS Broadcasting a devenit liderul pieţei radio ca număr de frecvenţe deţinute (77), după grupul francez Lagardère.
Pe de altă parte, s-au anunţat deja investiţii consistente. Astfel, Lagardère, care operează deja în România posturile de radio Europa FM şi Radio 21, urmăreşte să îşi dezvolte operaţiunile pe piaţa de televiziune din România. Prin intermediul Europe Developpement International (EDI) România, Lagardère va lansa, în acest an, două posturi de televiziune, unul generalist şi unul adresat copiilor şi tinerilor. Cristina Zegheru, CEO al EDI România, susţine că pentru cele două posturi vor fi construite două studiouri de producţie, amplasate în zona de nord a Bucureştiului, unde a fost mutat şi sediul celor două radiouri. Deşi lansarea posturilor a fost anunţată pentru vara acestui an, Zegheru a precizat că boardul companiei va prevedea, în scurt timp, momentul începerii investiţiei. Potrivit reprezentanţilor EDI România, în următorii trei ani cele două posturi de televiziune vor beneficia de un buget de 25 de milioane de euro, provenit, probabil în cea mai mare parte, de la compania-mamă.
Tot la capitolul „intenţii“ se mai numără şi investiţia anunţată de către BBC Worldwide, ramura comercială a societăţii publice de televiziune din Marea Britanie, care se află în negocieri cu un partener local, precum şi deschiderea unui birou cu o echipă de şase persoane, la Bucureşti, care se vor ocupa de marketing pentru canalele TV ale Discovery, distribuite în România. De asemenea, şi TF1, post public francez, prospectează piaţa de la noi, aflându-se în discuţii cu mai multe televiziuni private.
În ceea ce priveşte presa scrisă, cel mai activ jucător străin de pe piaţă este EMI (European Media Invest) Deutschland, o companie afiliată ARBOmedia AG, înfiinţată cu scopul expres de a investi în construirea unui portofoliu de publicaţii locale în ţara noastră. Compania a cumpărat, în ultimii doi ani, şase cotidiene şi un săptămânal, prin achiziţionarea pachetului majoritar în companiile care le editează.
Partener cu Ringier România în editarea revistelor „Bravo“ şi „Bravo Girl“, grupul Bauer Publishing şi-a extins şi el afacerile din ţara noastră, prin preluarea ghidurilor „TV Mania“ şi „TV Satelit“ de la Ringier. Grupul Ringier a vândut 12 ghiduri TV, editate în Elveţia (către grupul Axel Springer), respectiv Republica Cehă, România şi Slovacia (către Bauer). În mod efectiv, Bauer va avea numai identitate juridică în România, realizarea celor două reviste fiind atribuită tot echipei de la Ringier. Companiile nu au precizat care a fost valoarea tranzacţiei. De asemenea, compania cu capital italo-grec Attica Media Mondadori a preluat cele 50 de procente în societatea PBR, editorul revistelor „Maxim“ şi „Playboy“, deţinute anterior de Publimedia, compania de publishing a lui Adrian Sârbu. Răzvan Roşu, publisherul „Maxim“, afirmă că deocamdată contractul nu este semnat, finalizarea tranzacţiei urmând să aibă loc cel mai târziu spre jumătatea lunii iulie.
Revistele, ţinte preferate ale investitorilor
Pe piaţa presei scrise se mai pregătesc o serie de alte investiţii importante. După ce, în urmă cu trei ani, a cumpărat pachetul majoritar al Hiparion Distribution, grupul finlandez Sanoma WSOY (activ pe piaţa românească prin intermediul Sanoma Hearst, publisher al unor reviste precum „Cosmopolitan“ şi „National Geographic“), se pare că negociază, potrivit unor surse din piaţă, şi preluarea Editurii Domus Magazin, numită anterior Editura Hiparion. Domus Magazin este editorul revistelor „Casa mea“, „Domus“ şi „Clever Travel“.
Deşi iniţial s-a negociat vânzarea editurii cu trei grupuri străine – compania olandeză De Telegraaf Holding Company, Sanoma WSOY şi o societate americană – în cursă au rămas numai finlandezii, potrivit unor surse din piaţă. Adrian Rus, directorul general executiv al editurii, spune că Domus Magazin se află acum în perioada de audit financiar, după care se va negocia exact preţul de vânzare.
Intrat de curând pe piaţa românească, Liberis Group, prin Liberis Publications România, pregăteşte lansarea a două noi publicaţii: revista de lifestyle „Prevention“ şi lunarul pentru bărbaţi „GQ“. În paralel, grupul se dezvoltă pe piaţa de operare de cinematografe, unde va investi în construcţia a patru mari multiplexuri, prin intermediul companiei Odeon Cineplex.
Primul multiplex Odeon, cu opt săli de cinema, va fi lansat în ultimul trimestru al acestui an la Cluj, urmând ca alte trei astfel de complexuri să fie construite la Constanţa, Piteşti şi Galaţi. Surse din piaţă afirmă că cele patru multiplexuri reprezintă o investiţie de 20 de milioane de euro.
În vizor: mass-media şi cinematografele
ÎN TELEVIZIUNE, cea mai mare investiţie din România, în acest an, aparţine trustului Dogan Yayin Holding, care a lansat postul TV de divertisment Kanal D, cu un buget de 35 de milioane de euro. Grupul francez Lagardère a anunţat lansarea a două posturi TV cu un buget de 25 de milioane de euro pentru următorii trei ani.
ÎN RADIO, cea mai mare investiţie derulată în ultimul an este cumpărarea, de către SBS Broadcasting, a 18 licenţe ale reţelei Mix FM, cu 4,5 milioane de euro.
ÎN PRESA SCRISĂ, EMI Deutschland, companie afiliată ARBOmedia AG, a cumpărat pachetele majoritare în societăţile care editează şase cotidiene locale şi un săptămânal.
ÎN CINEMA, grupul Liberis pregăteşte o investiţie estimată la 20 de milioane de euro în patru multiplexuri, prin intermediul companiei Odeon Cineplex.