Crăciunul este o uriaşă afacere din care toată lumea are de câştigat: organizatori de evenimente, firme de catering, proprietari de locaţii, furnizori de cadouri, centre comerciale, companii, parteneri de afaceri, angajaţi.

Pentru companii, Crăciunul începe… în luna octombrie, acesta fiind ultimul termen de rezervare a unei locaţii pentru petrecere, de alegere şi achiziţionare a cadourilor pentru partenerii de afaceri şi de rezervare a pensiunilor şi vilelor de vacanţă de la munte, pentru angajaţi şi colaboratori.

În timpul petrecerii, se premiază, uneori public, cei mai buni angajaţi, se ţin discursuri tonice de motivare şi felicitare a echipei. Modul în care este structurată şi organizată o astfel de petrecere, precum şi mesajele care se transmit cu acest prilej pot convinge un angajat de puterea financiară a companiei, de intenţiile şi obiectivele ei de viitor, de importanţa pe care o acordă managementul comunicării cu cei din subordine.

„În cercul lor de prieteni, angajaţii unei companii se mândresc chiar şi cu locaţia aleasă pentru eveniment: cu cât este aceasta mai fastuoasă, cu atât mai convingătoare este şi demonstraţia de forţă a companiei“, afirmă Anca Mitu, director general al Privileg Catering, una dintre cele mai mari firme de catering, şi al Club Cortina, primul club de evenimente corporate din România.

Străinii apreciază „punerile în scenă“

Petrecerile organizate de firme sunt, de cele mai multe ori, formale, preferându-se calea sigură a abordării elegante sau tradiţionale, în detrimentul ideilor mai năstruşnice.

„Aceasta nu înseamnă însă că nu am întâlnit, de-a lungul anilor, petreceri tematice atipice pentru Crăciun, de genul bal mascat sau grătar la pădure. Cele mai răspândite rămân însă seratele elegante sau evenimentele tip petrecere câmpenească, cu vin fiert şi castane coapte, sau cele care se pot bucura de o locaţie clasică, cu şemineu, brazi mari în grădină şi zăpadă, fie ea şi artificială“, spune Anca Mitu.

De la sărăţele şi şampanie servite în holul companiei s-a trecut astăzi la meniuri elaborate şi spaţii frumos decorate, cu trupe-surpriză invitate şi chiar mici cadouri de sfârşit de an. În ultimii ani, firmele de catering primesc solicitări de a pregăti meniuri mediteraneene sau internaţionale, pe principiul că fiecare dintre invitaţi va savura oricum acasă tradiţionala masă de Crăciun. În Corbeanca, la Club Cortina, se organizează şi evenimente de Crăciun pentru companii de tipul „Crăciunul din poveste“ sau chiar „pomana porcului“, extrem de apreciate de oaspeţi. Astfel de „puneri în scenă“ sunt foarte atrăgătoare pentru companiile cu management străin sau pentru românii îndrăgostiţi de tradiţii.

Petrecerea de acasă, cu invitaţi de la serviciu

„Acasă“ lucrurile nu sunt cu mult diferite ca abordare, diferă însă bugetele alocate petrecerii. Unii mizează pe tradiţie, alţii, pe surpriză. Afacerile au pătruns uşor şi pe acest teritoriu, considerat odinioară foarte intim şi dedicat exclusiv familiei, Crăciunul fiind un prilej foarte bun de a invita într-un cadru mai intim un partener de afaceri care trebuie „cucerit“, un posibil viitor investitor etc.

Şi în cazul petrecerilor de Crăciun organizate acasă se remarcă tendinţa de a apela la serviciile companiilor de catering.

„Mai nou, românii sunt oaspeţii propriilor lor petreceri, pentru care preferă să apeleze la ajutor specializat, o consecinţă a creşterii nivelului de trai, dar şi a timpului liber tot mai puţin pe care îl au femeile de carieră“, menţionează Anca Mitu.

Preţul unui meniu pentru o petrecere de Crăciun organizată acasă se apropie de cel al petrecerilor de companie, media fiind de 35 de euro de persoană.

Acasă, ca şi la firmă, se poartă petrecerile de Crăciun tematice. Imaginaţia gazdelor contribuie decisiv la reuşita petrecerii: de la personaje din Caragiale, la cele din lumea lui Harry Potter sau baluri mascate, la care fiecare invitat este anunţat din timp să se costumeze în „ce i-ar fi plăcut să fie în viaţă“.

 

Corporate Christmas
(costuri)

• Chiria unei locaţii încăpătoare poate ajunge şi la 10.000 de euro, sumă la care se mai adaugă costul unui meniu elaborat, cuprins între 30 şi 45 de euro de persoană.
• Alte costuri însemnate sunt generate de decorarea sălilor, pentru care se angajează designeri sau agenţii de evenimente specializate, de pregătirea unui brad impresionant, de invitaţiile la eveniment, de eventualele cadouri şi de onorariile pentru artiştii invitaţi.
• Per total, un astfel de eveniment poate costa aproximativ 100.000 de euro, pentru un număr de 300-400 de invitaţi. Ca medie, însă, bugetul alocat pentru petrecerea de Crăciun a companiei este de 30.000 – 40.000 de euro.

Sursa: Privileg Catering, Club Cortina