România ar fi putut avea o rețea de autostrăzi mult mai extinsă decât în prezent, dacă ar fi existat “o politică mai aplicată în ceea ce privește dorința noastră de dezvoltare economică” pe modelul Germaniei care ani de zile a continuat dezvoltarea proiectelor indiferent de partidul politic aflat la guvernare, potrivit ministrului transporturilor, Ioan Rus.
El a explicat vineri seara într-o emisiune televizată că România ar fi putut să aibă mai multe autostăzi, dacă ar fi existat „o politică mai aplicată în ceea ce privește dorința noastră de dezvoltare economică”.
„Decidenții, de-a lungul vremii, nu au înțeles că autostrada nu face parte din infrastructura turistică, ci face partie din structura economică. Decizia a fost mereu politică, în funcție de cine dorea mai tare și avea mai multe relații la guvernare, acest lucru nu a fost subordonat ideii de echilibru în dezvoltarea econmică a României”, a explicat ministrul transporturilor principala cauză a lipsei autostrăzilor în România.
Ministrul a precizat că în perioada 2014-2020 are la dispoziție peste 8 miliarde de euro pentru sectorul de transporturi. “Avem 6 miliarde din fonduri europene, cu sumele de la bugetul de stat ajung la 7,2 miliarde și cu ce se alocă din acciză ajungem undeva la opt – opt miliarde și ceva de euro”, a spus Rus, precizând însă faptul că cele 6 miliarde de euro de la UE nu sunt doar pentru autostrăzi, ci reprezintă alocarea pentru tot sectorul transporturi unde mai sunt calea ferată, aeroporturile, porturile etc.
“Autostrăzile trebuie gândite în liniște și raportat permanent la ce bani avem la dispoziție, altfel sunt vise erotice care nu ni se întâmplă”, a declarat Ioan Rus, la postul Digi.
Potrivit acestuia, românii trebuie să înțeleagă că supraacciza este o măsură bună, iar banii astfel colectați se vor regăsi în rețeaua rutieră.
Ceea ce a omis însă ministrul transporturilor este faptul că de la 1 aprilie, data de intrare în vigoare a taxei de 7 eurocenți/litru de carburant, statul român a colectat mai puțin bani în trimestrul II decât în primele trei luni, înainte de aplicarea supra-accizei, așa cum a scris capital.ro.
Totuși, ministrul transporturilor este încrezător și spune că în 2020 România are șanse să depășească cifra de 2440 de kilometri de autostradă, cifră anunțată de Guvernul Ponta în iarna anului trecut.
Semne mari de întrebare
Chiar dacă mai sunt șase ani din acest calendar financiar, cifra de 2.440 de kilometri în anul 2020 pare foarte optimistă în situația în care în prezent avem doar 648 de kilometri, iar multe dintre proiecte bat pasul pe loc.
În lunile mai si iunie, CNADNR a publicat anunțuri pentru elaborarea de studii de fezabilitate pentru circa 1.800 de kilometri de autostradă, însă toate anunțurile au fost contestate și nu exist nicio șansă ca unul dintre proiectele vizate să fie demarate în acest an.
Asta chiar dacă premierul Victor Ponta anunța în luna aprilie, aflat într-o vizită la Pitești, că lucrările la autostrada Sibiu-Pitești va începe chiar din acest an din ambele capete; Pitești-Curtea de Argeș și Sibiu-Vâlcea.
Mai mult, autostrada Comarnic-Brașov nu are șanse să fie gata în 2017, a precizat ministrul transporturilor, Ioan Rus, având în vedere că nici nu a fost semnat contractul cu francezii de la Vinci. Trebuie menționat faptul că anul trecut în primăvară, Victor Ponta declara că cei 58 de kilometri de la Comarnic la Brașov vor fi gata în 2016, iar dacă acest lucru nu se va întâmpla nu va candida la alegerile parlamentare. Între timp, prim-ministrul și-a actualizat estimarea privind finalizarea lucrărilor la Comarnic-Brașov.
Totuși, clujeanul Ioan Rus spune că, probabil, în 2017 vom avea gata Autostrada Transilvania., iar dacă nu se va reuși în acel an, în 2018 cu siguranța va fi dată în circulație.
“Depinde de foarte mulți factori, nu de o persoană ci de toată atmosfera politică”, a mai spus ministrul transporturilor.