Președintele României, Klaus Iohannis, a fost întrebat dacă la reuniunea Consiliului European se va discuta de importul de cereale din Ucraina și despre problema tranzitului, în contextul în care Marea Neagră este pusă sub semnul întrebării de către Rusia.
Tranzitul cerealelor prin Marea Neagră va continua
„Cred că este, între timp, un lucru cunoscut că cea mai mare parte a exporturilor de cereale ucrainene se face prin România, prin căile logistice din România, în esență, prin Portul Constanța.
Dar până acolo se ajunge pe cale ferată, pe cale rutieră, și o parte, este adevărat, că se exportă din Ucraina direct pe Dunăre, via Canalul Bâstroe și Marea Neagră. Noi am înlesnit acest export, i-am scutit de taxe, îi sprijinim în continuare și credem că este un lucru corect pe care îl facem.
Este un lucru corect și față de Ucraina, pe care avem tot interesul să o sprijinim, fiindcă de aici provine o parte semnificativă a veniturilor statului ucrainean. Pe de altă parte, este corect față de destinatar, sunt multe state care sunt destul de sărace și depind de aceste cereale care vin din Ucraina.
Deci, noi vom înlesni în continuare tranzitul. Sigur că noi am căutat și am găsit căi prin care să nu fie dezavantajați producătorii interni. Și aici sunt două chestiuni”, a declarat Klaus Iohannis.
S-a deblocat un ajutor semnificativ pentru producătorii afectați
De asemenea, Klaus Iohannis a afirmat că a negociat cu Comisia Europeană și că s-a deblocat un ajutor de aproximativ 100 de milioane de euro pentru producătorii care au înregistrat pierderi.
„Am negociat cu Comisia și, probabil, știți că s-a deblocat un ajutor semnificativ, cred că de 100 de milioane, chiar în zilele trecute, pentru producătorii care au avut pierderi din cauza unor sincope legislative, ca să mă exprim așa.
Aceste chestiuni vor fi corectate. În al doilea rând, m-ați întrebat de Bâstroe. Există de mult intenția ucraineană de a folosi într-un mod rezonabil Canalul Bâstroe pentru a ieși la Marea Neagră. Dacă se vor face lucrări sau nu rămâne de văzut. Până acum, totul a fost un mit, nu s-au făcut lucrări de adâncire, ultimele măsurări au arătat că s-au făcut lucrări de întreținere.
Dacă se vor face alte lucrări decât de întreținere, care sunt absolut în regulă, acestea nu se pot face fără să fie cooptate entitățile internaționale care se ocupă de protejarea Deltei Dunării și fără România.
Deci, nu cred că există aici o discuție și cel puțin discuția care a fost s-a dovedit a fi contraproductivă. Însă, este adevărat, ucrainenii vor să existe un trafic mai intens pe Dunăre și aici noi putem, în continuare, să mai facem câteva îmbunătățiri și instituționale, dar și în felul în care se navighează pe Sulina pentru a-i ajuta”, a mai spus Klaus Iohannis.